جاذبه های گردشگری سیریک را بشناسید؛

سیریک؛گنجینه سواحل جنوبی/تالاب آذینی نگین گردشگری مکران

شهرستان سیریک در شرق هرمزگان به دلیل زیبایی های فراوان و بکر به منطقه گردشگری سواحل مکران معروف است این منطقه در ایام نوروز با جاذبه های فراوان تاریخی و طبیعی در انتظار گردشگران است.
کد خبر: ۸۸۳۸۳۹۰
|
۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۲



خبرنگار خبرگزاری بسیج هرمزگان، سواحل زیبای شهرستان سیریک به عنوان مهمترین جاذبه گردشگری در سواحل مکران معرفی شده است و به عنوان دروازه ورودی به سواحل مکران شناخته می شود، پس از ارائه طرح توسعه سواحل مکران به منظور استفاده هر چه بهتر از ظرفیت های اقتصادی، گردشگری و موقعیت های جغرافیایی توجه به جاذبه های گردشگری هم در موازات توسعه صنعتی دیده شد.

شهرستان سیریک به عنوان یکی از شهرستانهای بندری در کرانه دریای عمان از جاذبه های فراوانی برخوردار است. این شهرستان به عنوان منطقه ترویستی گردشگری طرح توسعه سواحل مکران مطرح است، سیریک در جنوب شرقی استان هرمزگان قرار دارد و تالاب بین المللی آذینی از اهمیت فراوانی برخوردار است.

از نظر جلوه های زیبای دل نشین دریایی از طلوع خورشید بر بلندی رشته کوههای زاگرس و غروب خورشید بر پهنای دریای آبی در کنار سواحل دریای عمان منظره دیدنی خلق کرده است. تلفیق بیابان و دریا چشم اندازی زیبا را پدید آورده است.

سیریک با طبعیت بکر، جنگل های حرا در تالاب بین المللی آذینی، اقوام بلوچ و مذاهب شیعه و سنی که در دل خود رمز و رازهای زیادی دارد و دارای تمدنی بی نظیر است، این روزها بی صبرانه به انتظار گردشگران نوروزی نشسته است.

اقوام بلوچ

آداب و رسوم مردم سیریک بر گرفته از اقوام بلوچ است. مردم این شهرستان به زبان بلوچی و بسا به زبان فارسی و گویش های محلی صحبت می کنند و از همه مهمتر اینکه شیعه و سنی با دوستی و همدلی مثال زدنی و با عزت و بردباری در کنار همدیگر زندگی می کنند.

منطقه مکران قدمتی بیش از ۳۰۰۰ سال دارد، سیریک و سواحل مکران محل قدوم اقوامی دلاور و جنگجو به نام بلوچ است و مردم سیریک میراث بر اجداد خود هستند که به «میار» پناه دهنده در دنیا شهرت دارند و همیشه به مهمان نوازی مشهور هستند.

از آنجای که این شهرستان به دلیل تاریخ و تمدن کهن بلوچ در دل خود داستانها و خاطره های زیادی از گذشتگان به ارث دارد، آثاری که شاید در اثر زمان گرد فراموشی به خود گرفته است اما هنوز مهمانان نوروزی و افراد توریست با سفر به شهرها و روستاهای زیبا و تاریخی این سرزمین از عشق و همدلی لذت ببرند.

سیریک درتمام فصل های سال نوروز دارد

این شهرستان علاوه بر اینکه مکانهای تاریخی، طبیعی و فرهنگی دارد به لحاظ آب و هوا نیز دارای ویژگی های منحصر بفرد است به طوری که در چهار فصل دارای هوای بهاری است و این شهرستان نه تنها در بهار و تابستان چشم نواز و دل انگیز است بلکه در فصل زمستان نیز دارای آب و هوای بهاری و زیبایی منحصر به فرد خود را دارد. آب و هوای سیریک در تابستان گرم و خشک و زمستان معتدل است.

مکانهای تاریخی شهر سیریک

شهرستان سیریک بدور از هیاهوی شهرنشینی دارای مکانهای تاریخی از قبیل «قلعه شاداب» است، این قلعه در فاصله ۴۵ کیلومتری مرکز شهرستان و بر فراز ادامه رشته کوه های بلند زاگرس در روستای «کنار جو» قرار دارد که دارای سه طبقه است که از دل این تمدن کهن مربوط به قرون اسلامی بدست آمده است و بیانگر این است که این قلعه مربوط به قرن نهم تا یازدهم هجری است و در کنار این بقای تاریخی منظره های طبیعی مانند باغها، کشاورزی و سدهای خاکی و سیل بندهایی وجود دارد که چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند.

قدمگاه شاه محمد

«قدمگاه شاه محمد ولی» یکی از اماکن مذهبی در سیریک است که مورد توجه و احترام مردم این دیار است این مکان تاریخی مذهبی واقع در بخش بمانی روستای پالور، در اطراف این مکان مذهبی درختان لور کهنسال قرار گرفته است که معمولان در طول سال میزبان مهمانان زیادی از دیگر شهرستانها است.

معبد عاشقان

آنگونه که از این بنای افسانه ای نقل می شود در حدود ۴۰۰ سال پیش دو نوجوان از طوایف متخاصم به همدیگر دل می بندند که با مخالفت اقوام آنها روبرو می شود، بعد از مرگ آن دو جوان مقبره ای با شیر شتر برای آنها می سازند، این معبد در شهر گروگ واقع شده است که می تواند محلی زیبا با چشم انداز دریایی برای مهمانان و گردشگران نوروزی باشد.

قلعه سیریک

قلعه سیریک مشهور است به کلات میر حاجی ، در قرن هشتم تا دهم هجری  که امیر نشینان در این مکان زندگی می کردند،این قلعه در سیریک کهنه واقع شده است.

سواحل شنی و گلی

سواحل زیبای سیریک یکی از جاذبه های چشم نواز گردشگری در ایام تعطیلات نوروزی است که آماده پذیرای ده ها هزار گردشگر است.

سواحل زیبای سیریک با ماسه های شنی و با بادهای فرح بخش ساحلی در سواحل سیریک ،کوهستک ،کرپان و گهردو  حاصل از تقابل دریای عمان و خلیج فارس است که مهمترین مکان برای گردشگران ایجاد می کند ،ایجاد پیست موتور سواری ،اومبیل رانی شتر سواری،برداشت صدف ،ماهیگیری با قلاب ،قایق سواری و لنج سواری در دریا  از دیگر جاذبه های گردشگری است

ادامه رشته کوه های زاگرس

از دیگر جاذبه های گردشگری قله کوهای مختلف که ادامه رشته کوه های زاکرس است که وجود انواع حیوانات به عظمت و زیبایی بیشتر می کند، وجود گله های شتر بر روی شن های روان زیبایی به کوه های شن می بخشد گردشگران در سواحل ماسه ای بکر و زیبای مکران در سیریک لحظاتی خوش و مفره ای را سپری خواهند کرد چون ساحل دریای سیریک زیبای خاص خود دارد که آماده پذیرای مهمانان در تمام فصول سال است.

از دیگر جاذبه های سواحل سیریک داشتن سواحل ماسه ای ، صخره ای و کوه های مینیاتوری است که در دنیا چنین صحنه هایی بی نظیریافت نمی شود

تماشای طلوع زیبای خورشید، قله کوه های مختلف، دیدن انواع حیوانات شکاری، رد پای انواع حیوانات وحشی در کوهستان ها، عظمت و زیبایی کاروان هزاران نفری شتر ، هجوم ریگ های ساحل به روستاها « کندال» نخلستان های سر به فلک کشیده روستای روتان، سدهای خاکی، باغات و کشاورزی ها، زیبایی های چشم نواز ساحل و غروب، نمادهای شهری و همه و همه می تواند از جمله سوژه های دیدنی باشد.

تالاب بین المللی آذینی یکی از بکرتین تالابهای ایران

خور آذینی یا همان تالاب بین المللی آذینی سیریک، منطقه مهم و منحصر به فرد از لحاظ منابع طبیعی و زیست محیطی برای گردشگران و مهمانان نوروزی است.

خور آذینی یکی از تالابهای بین المللی در شرق استان هرمزگان است که در ۳۵ کیلومتری مرکز شهر سیریک واقع  شده و جزو شگفت انگیزترین تالاب های گرمسیری کشور محسوب می شود، جنگلهای حرا و چندل با وسعتی بیش از ۵۰۰ هکتار و پهنایی به طول ۴۰ کیلومتر زیستگاه انواع پرندگان بومی و مهاجر است.

رویشگاه جنگلی به لحاظ تنوع اکولوژی و موقعیت جغرافیای خاص و وجود جنگل های حرا چشم هر بازدید کننده ای را مات و مدهوش می کند زیبایی این طبیعت بکر در زمان جذر و مد دو چندان می شود، عمق آب این منطقه بیشتر از 1.5 متر تجاوز نمی کند بنابر این جنگل حرا هنگام بالا آمدن آب دریا به حالت شناور بر روی آب می مانند و با فروکش کردن آب دریا به مدت ۷ الی ۸ ساعت جنگلها نمایان می شوند.

فرماندار سیریک در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه سیریک نگینی در دل سواحل مکران است گفت: گردشگری در سواحل سیریک از جاذبه های چشم نوازی برخوردار است که در ایام نوروز آماده پذیرای ده ها هزار مهمان و گردشگر است.

میر مرسل ایزدی پور اظهارداشت: ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی در سیریک با تمام نیرو و توان و امکانات آماده پذیرایی و اسکان دادن به مهمانان نوروزی است.

ایزدی پور با بیان اینکه ۲ ماه قبل از تعطیلات نوروزی ستاد تسهیلات برای ایام قبل و بعد از نوروز برنامه ریزی داشته است، گفت: برنامه ریزی جهت اسکان مهمانان نوروزی تهیه و تنظیم مواد غذایی و کالاهای اساس برای این ایام، حمل و نقل و از همه مهمتر امنیت مهمانان برنامه ریزی شده است.

وی ادامه داد: برنامه های فرهنگی و هنری با نواختن موسیقی محلی در جنگ های شادی اجرا خواهد شد بدنبال ایجاد فضای شاد و مفرح برای مهمانان نوروزی هستیم.

ایزدی پور دلیل اینکه شهرستان سیریک را منطقه توریستی در طرح توسعه مکران عنوان کرده اند، گفت: شهرستان سیریک یکی از چند شهرستان طرح توسعه سواحل مکران است که به دلیل شرایط جغرافیایی و آب و هوای بهاری در چهار فصل، جاذبه های توریستی و گردشگری علاوه بر موقعیت های تجاری و اقتصادی از قطب ها و شهرهای مهم گردشگری در سواحل مکران محسوب می شود.

فرماندار سیریک به اقامتگاههای موجود در سیریک اشاره کرد و افزود: اقامتگاهها و مراکز تفریحی از قبیل هتل، مهمان پذیر، مدارس و حتی مردم حاضرند منازل خود را جهت رفاه حال مهمانان در اختیار آنها قرار دهند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار