حجت الله عبدالملکی گفت: نرخ ارز باید بر اساس شرایط بومی اقتصاد و بر اساس مقتضیات تولیدی مورد بررسی قراربگیرد و بتواند در جهت ترغیب و تشویق صادرات محصولات داخلی مورد استفاده واقع شود.
کد خبر: ۸۸۳۸۴۵۵
|
۱۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۳
نرخ ارز باید بر اساس شرایط بومی اقتصاد تغییر یابد

حجت الله عبدالملکی اقتصاددان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، اظهار داشت: تصور اینکه ارز تک نرخی به سود اقتصاد کشورمان است نشان دهنده این است که دچار نوعی توهم هستیم. چراکه ارز تک نرخی جزو آرمان گرایی اقتصادی است و با واقعیت اقتصادی کشورمان همخوانی ندارد.

وی با بیان اینکه منابع ارزی دولتی محدود است افزود: اقتضائات اقتصادی  کشورمان ایجاب می کند که بیشتر از یک نرخ ارزی داشته باشیم با توجه به این مساله که اقتصاد کشورمان همچنان با تحریم مواجه است و  در حوزه  نفت و انرژی هم مشکلاتی وجود دارد از اینرو احتمال این می‌رود که همچنان  ارز دو نرخی مورد نیاز بازار اقتصادی کشورمان است.

این اقتصاددان در ادامه بیان داشت: به طور یقین نمی‌توان مطرح کرد ارزی که برای نیازهای اساسی  مورد استفاده قرار می‌گیرد با نرخ پایین دولتی عرضه شود و آنچه که مهم است این است که ارز آزاد باید بر اساس تقاضا و عرضه مشخص شود .

این اقتصاددان تاکید کرد: سیاست ارز تک نرخی در این راستا است که نرخ ارز با قیمت بالایی در سطح بازار ارائه شود ؛ ارز تک نرخی بیانگر این واقعیت است که وابستگی زیادی به واردات کالاهای خارجی از سایر کشورها وجود دارد لذا در شرایط کنونی اقتصادی که به سر می‌بریم ارز تک نرخی، از مطلوبیت کافی برای اقتصاد کشورمان برخوردار نیست.

این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: در شرایطی ارز تک نرخی مطلوب محسوب می‌شود که بتواند در جهت ترغیب و تشویق صادرات محصولات داخلی مورد استفاده واقع شود و عامل اصلی بازدارندگی برای واردات کالاهای خارجی محسوب شود و  بتواند تورم را در جهت تولید محوری در کنترل داشته باشد؛ واقعیت امر این است که نرخ ارز تک نرخی  یا دو نرخی هردو وسیله  اقتصادی محسوب می‌شوند. اهداف اصلی اقتصاد کشورمان  این است که  تولید، اشتغال و پیشرفت اقتصادی را در کشورمان بهبود و توسعه دهد. لذا در شرایط رکود اقتصادی که به سر می‌بریم، ارز تک نرخی به ضرر اقتصاد کشورمان است.

عبدالملکی در ادامه افزود: اقتصاد نئو کلاسیک که همان اقتصاد آمریکایی است اصرار عجیبی دارد که در هر شرایطی  ارز تک نرخی محفوظ بماند این در حالی است که کارشناسان اقتصادی مدعی هستند که نرخ ارز باید بر اساس شرایط بومی اقتصاد و بر اساس مقتضیات تولیدی مورد بررسی قراربگیرد.

وی در خاتمه افزود: با وجود اینکه منابع ارزی از محدودیت بالایی برخوردار است، ارز تک نرخی دست یافتنی نیست . البته باید توجه داشت اگر بتوانیم اقتصاد مقاومتی را  اجرایی کنیم و از این طریق تولید و صادرات در کشورمان افزایش داشته و از سویی بتواند منابع ارزی بیشتری را برای اقتصاد کشورمان جذب کرده  و کسری ارز را کاهش می دهد این در حالی است که اگر شرایط بازار به گونه ای باشد که با  مازاد عرضه  و کسری بودجه مواجه شود ارز تک نرخی نمی تواند گره گشای مشکلات اقتصادی کشورمان در نظر گرفته شود.

ارسال نظرات