انتظار می‌رود با انتشار نتایج سرشماری، نرخ واقعی بیکاری و تعداد بیکاران در کشور مشخص شود چرا که نرخ بیکاری همواره بر اساس روش سرشماری به صورت نمونه‌گیری از سوی مرکز آمار ایران اعلام می‌شود.
کد خبر: ۸۸۳۸۴۷۸
|
۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۳

به گزارش خبرگزاری بسیج، اواسط دی‌ماه امسال اولین وعده مرکز آمار ایران برای اعلام نتایج رسمی سرشماری ۱۳۹۵ بود که برای نخستین بار به‌صورت اینترنتی و حضوری برگزار شده بود، اما حالا رئیس مرکز آمار ایران اعلام کرده این نتایج به‌زودی اعلام خواهد شد، آن‌هم پس از ارسال نتایج سرشماری به هیأت دولت.

یک مقام آگاه در مرکز آمار ایران گفت: نتایج سرشماری 1395روز گذشته به هیأت دولت ارسال شد و طبق برنامه‌ریزی انجام شده نتایج آن امروز یا فردا در اختیار رسانه‌ها قرار خواهد گرفت. امیدعلی پارسا رئیس مرکز آمار ایران هم با تأیید ارسال نتیجه قطعی سرشماری نفوس و مسکن به هیأت دولت تأکید کرد که نتیجه سرشماری ظرف 2روز آینده رسانه‌ای می‌شود البته تا پیش از ارائه آمار سرشماری به هیأت دولت، نمی‌توانیم نتایج سرشماری را رسانه‌ای کنیم.

مقامات مرکز آمار در هنگام برگزاری سرشماری اعلام کرده بودند که نتایج این سرشماری ملی پایان دی‌ماه و نهایتا در بهمن‌ماه اعلام خواهد شد، ابتدا گفته بودند 10بهمن و سپس نظر خود را تغییر دادند و تاریخ اعلام نتایج را پایان بهمن‌ماه اعلام کردند. 24شهریورماه امسال علیرضا زاهدیان، معاون طرح‌های آماری مرکز آمار ایران در یک گفت‌وگوی رادیویی اظهار کرد: تا دهم بهمن‌ماه نتایج اولیه هشتمین سرشماری نفوس و مسکن اعلام می‌شود. اما امیدعلی پارسا، رئیس این مرکز 7دی‌ماه خبر از اعلام نتایج اولیه سرشماری تا پایان دی‌ماه داده بود. همان زمان هم محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشوراظهار کرد: انتظار داریم همانگونه که رئیس مرکز آمار ایران قول داده است نتایج اولیه سرشماری تا پایان دی‌ماه اعلام و منتشر شود.

10بهمن‌ماه، معاون مرکز آمار تاریخ جدیدی را برای انتشار اعلام نتایج سرشماری تعیین‌کرد و گفت: هم‌اکنون اطلاعات و نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۹۵نهایی نشده، ولی امیدواریم بتوان گزارش آن را تا پایان بهمن‌ماه سال‌جاری ارائه کرد. زاهدیان با اشاره به برگزاری سرشماری سال 95به 2شیوه اینترنتی و حضوری یادآوری کرد: در گذشته معمولا نتایج سرشماری اردیبهشت و مرداد سال بعد از ‌آن اعلام می‌شد، اما با استفاده از امکانات و تجهیزات نوین امیدواریم بتوانیم تا پایان بهمن اطلاعات کامل را ارائه دهیم.

30روز بعد، رئیس مرکز آمار با حضور در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که فردای همان روز یعنی 11اسفندماه نتایج سرشماری سال 95در یک نشست رسانه‌ای رونمایی می‌شود و در دسترس عموم مردم قرار می‌گیرد. پارسا البته 2نتیجه کلی از سرشماری انجام گرفته را اعلام کرد و گفت: نتیجه سرشماری امسال نشان می‌دهد که هنوز جمعیت ایران از مرز 80میلیون نفر عبور نکرده است و در حدود 79میلیون 900هزار نفر است. به گفته وی، اطلاعات اولیه سرشماری نشان می‌دهد که بعد خانوارهای ایرانی نسبت به سرشماری قبل کاهش و به عدد 3.3نفر نزدیک‌تر شده است که این مسئله ناشی از کاهش نرخ زاد و ولد در کشور در این دوره زمانی بوده است.

هرچند این شایعه از همان ابتدای سرشماری مطرح بود که ممکن است اطلاعات اقتصادی خانوارها در اختیار نهادهای دولتی قرار گیرد و شاید به استناد آن دولت بخواهد نسبت به حذف یارانه نقدی خانوارها اقدام کند. شایعه‌ای که البته با پاسخ صریح رئیس مرکز آمار مواجه شد که اعلام کرد: به هیچ وجه اطلاعاتی که در مرکز آمار وجود دارد در اختیار سازمان یا مراجع قضایی قرار نمی‌گیرد حتی با درخواست قضات عالی کشور چرا که این اطلاعات محرمانه است.

در سرشماری‌95 اطلاعات مسکن خانوارها و وضع فعالیت آنها از سرشماری شده است. به‌گونه‌ای که از مردم درباره نوع محل سکونت خانوار، نحوه تصرف واحد مسکونی و مساحت زیربنا سؤال شده است. افزون بر این، وضع فعالیت افراد از حیث اشتغال به‌کار یا بیکاری هم مورد سرشماری قرار گرفته که به‌نظر می‌رسد آمار دقیق‌تری از حیث نرخ بیکاری و جمعیت شاغل کشور را به همراه داشته باشد.

انتظار می‌رود با انتشار نتایج سرشماری، نرخ واقعی بیکاری و تعداد بیکاران در کشور مشخص شود چرا که نرخ بیکاری همواره بر اساس روش سرشماری به صورت نمونه‌گیری از سوی مرکز آمار ایران اعلام می‌شود و این نخستین بار است که وضعیت فعالیت افراد از حیث شاغل بودن یا بیکاری بودن در سرشماری 95 مورد پرسش قرار گرفته است. اعلام نتایج سرشماری در زمینه اشتغال می‌تواند معمای تعداد بیکاران را که مورد اختلاف برخی کارشناسان با آمار رسمی است، حل کند.

ارسال نظرات