یادداشت/جلال ملکی
امشب مراسم چهارشنبه پایانی سال، در حالی برگزار می‌شود که بسادگی و با رعایت نکات ایمنی می‌توان این جشن را بدون حادثه برگزار و به یک شب خاطره‌انگیز تبدیل کرد.
کد خبر: ۸۸۳۸۷۰۸
|
۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۵
به گزارش خبرگزاری بسیج، جلال ملکی در یادداشت امروز روزنامه جام جم با عنوان ««نه» به چهارشنبه‌سوزی » نوشت: امشب مراسم چهارشنبه پایانی سال، در حالی برگزار می‌شود که بسادگی و با رعایت نکات ایمنی می‌توان این جشن را بدون حادثه برگزار و به یک شب خاطره‌انگیز تبدیل کرد. برای کاهش حوادث و خطرات ناشی از شب چهارشنبه‌سوری نکاتی را ارائه می‌کنم که امید است با رعایت این اصول، از این شب و برپایی این جشن بدون کوچک‌ترین آسیبی لذت کافی را ببرید. سازمان آتش‌نشانی مثل سال‌های گذشته در شب چهارشنبه‌سوری امسال نیز در آماده‌باش کامل به سر برده و ضمن آمادگی تمام ایستگاه‌های فعال در سطح شهر، نیروهای زیادی را نیز به منظور گسترش و تامین ایمنی این شب در نقاط مختلف مستقر می‌کند که از ساعاتی قبل از آغاز این جشن در محل‌های مشخص حاضر شده و تا پایان و زمان عادی شدن اوضاع حضور خواهند داشت. امیدواریم با رعایت نکات ایمنی در این شب، پایان سالی بدون حادثه را سپری کنیم.

اگر قصد برپایی جشن و روشن کردن آتش را دارید، خود در کنار فرزندانتان و سایر اعضای خانواده باشید. با این کار علاوه بر این که اوضاع را کنترل می‌کنید می‌توانید طرز رفتار صحیح با آتش و خاموش کردن آن را بدون این که آسیبی ببینند به فرزندان آموزش دهید. علاوه بر اینها می‌توانید فرزندان خود را با واقعیت این جشن آشنا کنید. مطمئن باشید اگر شما کنار فرزندان نباشید، آنان این جشن و آتش‌بازی را با دیگران برگزار می‌کنند و کسی به اندازه شما والدین گرامی نگران فرزندانتان نیست و احتمال وقوع حوادث بیشتر خواهد شد.

از قرار گرفتن در کنار آتش‌هایی که خود آنها را روشن نکرده‌اید خودداری کنید. این مساله سال‌های گذشته تعدادی از هموطنان را با آسیب‌دیدگی مواجه کرده است. به این صورت که افراد هنگام عبور از معابر با مشاهده شعله‌های برافروخته یک آتش، جذب آن شده و در کنار آن قرار می‌گرفتند غافل از این که در این آتش مواد منفجره قرار داده شده و لحظاتی بعد به دلیل انفجار این مواد و پرتاب شعله‌های آتش یا قطعات تیز و برنده صدمات زیادی به این افراد وارد شده است.

همچنین در این شب‌ها خاموش‌کننده‌های خود را در دسترس قرار دهید.

والدین باید توجه داشته باشند، اگر بچه‌ها از دستیابی به مواد قابل اشتعال در درون خانه ناامید شوند احتمال این که برای این مواد سراغ مغازه‌های رنگ‌فروشی، مواد شیمیایی یا حتی داروخانه‌ها بروند زیاد است.

کودکان و نوجوانان خود، زشت و ناپسند بودن آتش‌بازی و بازی با مواد محترقه را می‌دانند و مواد محترقه‌ای را که از قبل تهیه کرده‌اند در نقاطی از منزل مثل پشت‌بام، بالکن، انباری یا حتی در کمد شخصی و کیف وسایل مدرسه خود پنهان می‌کنند. والدین محترم به طور نامحسوس، به گونه‌ای که به شخصیت فرزندان خدشه‌ای وارد نشود کمد البسه و وسایل شخصی آنان را مورد بازبینی قرار دهند و اگر موردی یافتند آنان را از خطرات این کار مطلع کنند. در این شب‌ها درها و پنجره‌ها بویژه آنهایی را که مستقیم به فضای بیرونی و به معابر و کوچه‌ها باز می‌شوند، بسته نگه‌دارید تا از افتادن اشیای مشتعل به داخل منزل جلوگیری شود. از برپایی آتش در داخل بوستان‌ها، باغ‌ها، فضای سبز و در کنار درختان یا در مجاورت خودروها خودداری کنید.

از انداختن مواد منفجره مثل کپسول‌های کوچک گاز، قوطی‌های دربسته، انواع اسپری‌ها (خوشبوکننده، رنگ، افشانه‌ها و...) به داخل آتش خودداری کنید. انفجار و پرتاب قطعات کوچک بدنه آنها و برخورد با افراد آسیب‌های زیادی وارد می‌کند. اگر قصد برپایی آتش دارید در محلی دور از مواد قابل اشتعال و روی زمین خشک و نه علفزار باشد و حتما در نزدیکی خود خاموش‌کننده یا شیلنگ آب وجود داشته باشد. در این شب سعی کنید از پارک کردن خودروی خود در معابر و خیابان‌ها خودداری کنید و حتی‌المقدور خودروی خود را به یک پارکینگ یا محل امن منتقل کنید. پریدن از روی آتش بویژه با لباس‌های بلند و گشاد مثل مانتو و چادر بسیار خطرناک است. بعضی از این البسه از جنس مواد نایلونی و نفتی و بسیار قابل اشتعال است و درصورت سرایت آتش بسرعت شعله‌ور می‌شود و فرد را دچار مصدومیت می‌کند.

سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران


ارسال نظرات