خبرهای داغ:

مادران محور حفظ سلامت و حیات مجازی فرزندان

حالا به عنوان یک مادر، اگر زیاد از اصول دیجیتالی سر در نمی‌آورید نگران نباشید! همه چیز در دنیای دیجیتالی نیست. خیلی از اصول سنتی که شما به خوبی آنها را می‌شناسید می‌تواند به شما کمک کند که همراه فرزندتان باشید. یکی از آن اصول ساده، گفت و گو است!
کد خبر: ۸۸۳۸۷۵۱
|
۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۴

به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج، محمد لسانی: شاید تا همین چند وقت پیش باور داشتن به زندگی مجازی در کنار زندگی حقیقی کمی مشکل بود و هیچ کس درباره مولفه‌ها و بایسته‌های این دنیای واقعیِ مجازی چیزی نمی دانست. باید دانست که زندگی مجازی سالم همانند دنیای واقعی بر پایه سلامت رفتاری در دنیای مجازی شکل میگیرد. ارتباط  نانوشته اما دقیقی بین دو دنیای واقعی و مجازی وجود دارد. فرزندان ما عموما برای شادی و تفریح سری به وسائل دیجتیالش خود میزنند. اما اگر دقت کنید چنان وابسته‌ی این دنیای جدید میشوند که جدایی از این وسائل برای آنها ناراحت کننده و حتی دردناک است به نحوی که گاهی به پرخاشگری با والدین هم روی می‌آورند. روی دیگر سکه هم این است که هر وقت از دنیای حقیقی به ستوه می‌آیند، به دنیای مجازی خود باز می گردند. یا هر وقت که از موضوعی ناراحت میشوند و ضربه سنگینی می خورند به انزوای دیجیتالی پناه می برند. همین مسئله باعث می شود تا به مرور زمان، فضای مجازی برای آنها به مأمن و پناهگاهی تبدیل شود که چه برای خوشحالی و چه برای فرار از مشکلات به آن مراجعه می‌کنند.

فرزندان به صورت خودآگاه و هوشیار به رفتار دیجیتالی خود نگاه نمی کنند و همین جاست که نقش والدین به خصوص مادران مهم می‌شود. مادری که کوچکترین رفتار دختر و پسرش را زیر نظر دارد و سعی می کند تغییرات رفتاری و گفتاری فرزندانش را تحلیل کند می‌تواند در بسیاری از موارد نقش هدایت و حتی نجات فرزندش را به خوبی ایفا کند. اما آیا مادران به توانمندی و مهارت رایانه‌ای- دیجیتالی رسیدند که بتوانند فرزندشان را در این مسیر همراهی کنند؟ قطعا باید یکسری مقدمات و مهارت‌ها را بدانند تا بتوانند در این دنیای مجازی حالا تبدیل به واقعیت شده، هم صحبت فرزندانشان باشند.

حالا به عنوان یک مادر، اگر زیاد از اصول دیجیتالی سر در نمی‌آورید نگران نباشید! همه چیز در دنیای دیجیتالی نیست. خیلی از اصول سنتی که شما به خوبی آنها  را می‌شناسید می‌تواند به شما کمک کند که همراه فرزندتان باشید. یکی از آن اصول ساده، گفت و گو است! از فرزندتان بخواهید که وقتی دارد با تبلت یا رایانه یا تلفن همراهش کار میکند برایتان توضیح دهد که مشغول چه کاری است. حتی اگر می‌دانید که چه برنامه یا چه بازی هست خودتان را ناآگاه جلوه بدید و از او بخواهید که به شما آموزش دهد... خیلی وقت‌ها از همین گفت‌وگوها میتوانید به نگاه فرزندتان، ذهنیت‌ها و افکارش  و اتفاقاتی که برایش در این دنیای مجازی می‌افتد پی ببرید.

یکی دیگر از اصول سنتی هم که هنوز کاربرد دارد قانونگذاری است! محیط خانواده و خانه را با قانون - البته نه از نوع رسمی و خشک بلکه به عنوان یک بازی که رنگ جدیت هم میتوانه به خود بگیرد – گرم نگه دارید و از آن حفاظت کنید. مثلا قانون عدم استفاده از گوشی همراه در سر سفره، داخل رختخواب و ... . بعضی وقتها هم می‌شود برای استفاده از گوشی تلفن همراه، زمان مشخصی را تعریف کنید که خارج از آن زمان دیگر اجازه استفاده را به فرزندتان ندهید. یادتان باشد که رها کردن فرزندتان با دنیای مجازی اصلا روشنفکری و مدرن بودن نیست بلکه می‌تواند یک خیانت به آینده‌اش و حتی سلامت جسمی و روانی او باشد.

یک اصل سنتی دیگر هم مشاوره است. راجع به مسائل و رفتارهای فرزندتان حتما با سایر دوستان یا اقوام تان که به نظر شما آگاه تر هستند مشورت کنید. کوچک ترین مسائل را زیر نظر داشته باشید و چیزی را دست کم نگیرید. اگر به عللی نمی خواهید که آشنایان در جریان قرار بگیرند می توانید خودتان در اینترنت هم دنبال سوالاتتان باشید. خیلی از مشاوران دارای پایگاه اینترنتی و تالارهای گفت و گو هستند. مشاوره تلفنی یا حضوری با متخصصین را هم باید جدی گرفت.

این چند اصل ساده به شما کمک می کند که از سلامت و حیات مجازی فرزندتان مطمئن باشید و از او محافظت کنید. به این نکته توجه داشته باشید که چتر عاطفی والدین بهترین محافظ و نگهبان فرزندان است و تا وقتی این چتر باز باشد فرزندان می توانند در زیر آن احساس آرامش کنند.


ارسال نظرات