واردات نفت هند از ایران در ماه فوریه نسبت به ماه پیش از آن نزدیک به ۱۷ درصد افزایش یافته و پالایشگاه های این کشور پس از توافق کاهش تولید اوپک، نفت کمتری از عربستان و عراق خریداری کرده اند.
کد خبر: ۸۸۳۸۷۹۵
|
۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۱

به گزارش خبرگزاری بسیج،  آمارهای کشتیرانی نشان می دهد، واردات نفت هند از ایران در ماه فوریه نسبت به ماه پیش از آن نزدیک به 17 درصد افزایش یافته و پالایشگاه های این کشور پس از توافق کاهش تولید اوپک، نفت کمتری از عربستان و عراق خریداری کرده اند.

این جهش در خرید نفت از ایران بدان معناست که تهران با پیشی گرفتن از عراق، به دومین تامین کننده بزرگ نفت هند تبدیل شده است. ایران قبل از تحریم های غرب نیز دومین تامین کننده بزرگ نفت هند محسوب می شد.

در حالی که عربستان همچنان بزرگترین تامین کننده نفت هند محسوب می شود، آمارهای کشتیرانی و گزارش جمع آوری شده توسط موسسه تامسون رویترز نشان می دهد که میزان واردات نفت هند از ایران در ماه فوریه به 647 هزار بشکه در روز رسیده است. این رقم 16.7 درصد بالاتر از ماه ژانویه بوده و تقریبا 3 برابر رقم فوریه 2016 محسوب می شود.

در یازده ماهه نخست سال مالی جاری، یعنی فاصله ماه های آوریل و فوریه، ایران حدود 542 هزار و 400 بشکه در روز نفت به هند صادر کرده، در حالی که این رقم در مدت مشابه سال قبل 225 هزار و 522 بشکه بوده است. رقم متوسط نفت صادراتی ایران به هند در این بازه زمانی، بالاترین رکورد فروش نفت این کشور به هند بوده است.

در دو ماهه نخست سال 2017 میلادی، واردات نفت هند از ایران به طور متوسط به 598 هزار و 400 بشکه در روز رسیده در حالی که این رقم یک سال قبل 192 هزار و 500 بشکه در روز بوده است.

پالایشگاه های هندی از جمله رلاینس اینداستریز که بزرگترین مجتمع پالایشگاهی جهان را در اختیار دارد، بعد از لغو تحریم ها مجددا به جمع مشتریان نفت ایران اضافه شده اند.

این در حالی است که میزان خرید نفت هند از عربستان و عراق حدودا یک سوم نسبت به فوریه سال گذشته کاهش یافته است.

ارسال نظرات