خبرهای داغ:
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه مسیر سیدجمال مسیر دیپلماسی فرهنگی یعنی نفوذ و تأثیرگذاری ملت‌ها از راه فرهنگ است، گفت: به جای دیپلماسی سیاسی که مبتنی بر رقابت سیاسی است، به این نتیجه رسیده‌ایم که دیپلماسی فرهنگی را مبتنی بر اشتراکات فرهنگی و ناظر بر همکاری فرهنگی گسترش دهیم.
کد خبر: ۸۸۳۸۹۴۳
|
۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۶
به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، دکتر سیدرضا امیری‌صالحی در همایش «سید جمال‌الدین اسدآبادی پرچمدار بیداری اسلامی» در شهرستان اسدآباد، با بیان اینکه طبق برنامه‌ریزی‌ها در سال 96 تمام فعالیت‌های فرهنگی و هنری را به استان‌ها و شهرستان‌ها منتقل می‌کنیم، اظهار کرد:براساس سیاستگذاری‌ها بنا داریم حجم زیادی از زیربناهای فرهنگی را به سایر استان‌ها ببریم و جشنواره‌ها، نمایش کتاب‌ها و برنامه‌های گسترده‌ای را درحوزه‌های مختلف مطبوعاتی، فضاهای مجازی و بازی‌های رایانه‌ای به استان‌ها انتقال دهیم و به جامعه بفهمانیم که استان‌ها دارای ظرفیت بالایی هستند و ایران فقط تهران نیست .

صالحی‌امیری افزود: باید بستر برای جوانان فراهم شود و به جای اینکه تنها در تهران متمرکز شویم به سایر استان‌ها نیز توجه کنیم .

وی با بیان اینکه معتقدیم ریل توسعه از فرهنگ آغاز می‌شود و باید شعار واحد داشته باشیم چرا که فرهنگ انسان‌ساز و محور توسعه است، تصریح کرد: باید همه وحدت داشته باشیم و اختلافات را کنار بگذاریم چرا که رمز توسعه در وحدت و همدلی است.

صالحی‌امیری تأکید کرد: گفتگو، محصول اندیشه حوزه‌های علمیه است و جامعه به گفتگوی فرهنگی، دینی و سیاسی نیاز دارد البته پرهیز از مناقشه فرهنگی سیاست ماست چرا که در فضای مناقشه‌آمیز نمی‌توان کار فرهنگی انجام داد.

صالحی‌امیری با تأکید بر اینکه جامعه امروز مردم و جامعه از تخریب، شایعه و انگ‌زنی بیزار است و زبان فتنه و ادبیات تند و تحقیر‌آمیز را نمی‌پذیرند، عنوان کرد: باید قلم‌هایی که تفرقه را در جامعه تبلیغ می‌کنند، شکست و زبان تفرقه را خاموش کرد و در عوض گفتگوی فرهنگی و هم‌نوایی را جایگزین آن کرد .

وی با اشاره به اینکه مسیر سیدجمال مسیر دیپلماسی فرهنگی یعنی نفوذ و تأثیرگذاری ملت‌ها از راه فرهنگ است، خاطرنشان کرد: به جای دیپلماسی سیاسی که مبتنی بر رقابت سیاسی است، به این نتیجه رسیده‌ایم که دیپلماسی فرهنگی را مبتنی بر اشتراکات فرهنگی و ناظر بر همکاری فرهنگی گسترش دهیم .

صالحی‌امیری با بیان اینکه امروز به سیدجمال‌هایی نیاز داریم که بتوانند خشم جهان اسلام را بکاهند و گفتگوی جهان اسلام را آغاز کنند، ادامه داد: نوسازی، نوگرایی و نواندیشی در فضای فعلی جامعه فرهنگی درس دیگری است که باید از سیدجمال بیاموزیم چرا که نیازمند اندیشه‌های سیدجمال برای توسعه و تعالی فرهنگ در جامعه هستیم.

وی با اشاره اینکه نیازمند بازنمایی و بازشناسی سیدجمال هستیم، اظهار کرد: مسیر و شیوه‌ای که سیدجمال انتخاب کرده بود، از مسیر فرهنگ بوده و نخستین سیاستی که در ادبیات سیدجمال وجود داشته، تغییر شرایط و تفکر جامعه عصر خود بوده است .

وزیر ارشاد با اشاره به اینکه سیدجمال تغییر تفکر را از تغییر فرهنگ آغاز کرد، افزود: یکی از مهمترین ویژگی‌های سیدجمال‌الدین انتخاب مسیر گفتگو بود و گفتگوی فرهنگی به عنوان امری مهم یکی از استراتژی‌های وزارت ارشاد است.

صالحی‌امیری در ادامه با بیان اینکه نخستین گفتگوی فرهنگی در تالار وحدت تهران چندی پیش برگزار شد، خاطرنشان کرد: بنا داریم این گفتگوی فرهنگی را درسطح ملی برگزار کنیم .

وی با تأکید بر اینکه امروز بیش از سیدجمال‌الدین به گفتگو نیازمندیم، ادامه داد: گفتگو راه توسعه فرهنگی بوده و اگر بخواهیم از سیدجمال درس بگیریم در راستای تحول فرهنگی و اجتماع خواهد بود به طوریکه روزنامه عروه‌الوثقی متعلق به سیدجمال نماد بارزی از گفتگوی فرهنگی عصر خود بود که پیام‌های روشنی را برای رسانه‌ها دارد .

صالحی‌امیری، سیدجمال‌الدین را افتخاری بزرگ برای استان همدان برشمرد و گفت: جوانان این جغرافیا باید بابت داشتن چنین بزرگ‌مردی احساس غرور و هویت داشته باشند .

وی با بیان اینکه جهان اسلام به استان همدان به علت چنین مردانی افتخار می‌کند، تصریح کرد: همه ما مدیون بزرگان این مرز و بوم هستیم چرا که بر سر سفره این بزرگان به عنوان سرمایه ایران اسلامی ارتزاق می‌کنیم .

صالحی‌امیری با اشاره به اینکه اندیشه بزرگان باید در اقصی نقاط جهان منتشر شود، عنوان کرد: شکل‌گیری چنین جهش، تحرک و تحول فرهنگی و تغییر فرهنگی نزدیک است.

وی در ادامه وجود مجتمع فرهنگی و هنری را برای شهرستان اسدآباد ضروری دانست و یادآور شد: با همکاری استاندار و نماینده شهرستان در مجلس و مدیرکل ارشاد استان همدان این امر را انجام خواهیم داد .

صالحی‌امیری با تأکید بر شکل‌گیری حرکت هماهنگ برای گفتگوی فرهنگی در شهرستان اسداباد افزود: تلاش است تا بتوانیم منابع و امکانات را به روستاها نیز هدایت کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظرات