حق تعيين سرنوشت است كه در نظام سياسي اسلام به عنوان يكي از اركان مهم شكل گيري حكومت اسلامي محوريت دارد
کد خبر: ۸۸۳۹۰۳۱
|
۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۸
دکتر بابک صمدی افشار نویسنده و پژوهشگر حوزه ی سیاسی و فرهنگی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری بسیج گفت: در نظام سياسي اسلام از مشارکت سياسي به عنوان حق و تکليف مردم ياد شده است. طبق تعابيري كه از بزرگان آمده، انتخاب كردن و راي دادن هم به عنوان يك حق براي مردم معرفي شده و هم از آن به عنوان يك تكليف شرعي در رديف ديگر تكاليف شرعي و شايد بالاتر از برخي از تكاليف ديگر ياد شده است.

افشار در خصوص انتخابات در حکومت اسلامی افزود: يكي از حقوقي كه مطرح ميباشد حق تعيين سرنوشت است كه در نظام سياسي اسلام به عنوان يكي از اركان مهم شكل گيري حكومت اسلامي محوريت دارد. از آنجا که در اسلام راي و انتخاب ملت در عرصه نصب کارگزاران حکومت اسلامي اعتبار دارد، ملت حق دارند که در انتخابات حاضر شده و به نامزد مورد علاقه خود راي دهند. هيچ کس نيز در جايگاهي نيست که بتواند مانع تحقق اين حق گردد. به واقع آنچه در نظامهاي غربي مبتني بر منشايي خيالي چون قرارداد اجتماعي شکل گرفته است، در اسلام اساس و بنياني محکم داشته و مستظهر به آموزه‌هاي الهي است.

پژوهشگر حوزه ی سیاسی یاد اور شد: حضور وسیع و گسترده مردم در انتخابات که در ادبیات سیاسی با عنوان مشارکت سیاسی از آن یاد می شود از این حیث برای مجریان سیاسی اهمیت دارد که تأمل درباره مشارکت و اهمیت آن تنها با رعایت مبانی سیاسی مشارکت قابل ستایش است.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: مشارکت برای اعلام نظر، تجلی تنوع افکار و گزینش اصلح است و اگر کاندیدا و نامزد انتخاباتی، رقیبی با شرایط رقابت برابر نداشته باشد، مشارکت مردم تنها برای تأیید و امضای انتخاب اوست که این مشارکت، فاقد مبانی موجه علمی است و در مفهوم سیاسی به معنای موافقت و همراهی.

افشار تصریح کرد: شرکت در انتخابات عام ترين، سهل‌ترين و کم هزينه‌ترين نوع مشارکت سياسي است و يکي از معيارهاي مناسب براي کشف ميزان مشارکت سياسي مردم و لو به شکل کمي آن مي‌باشد و تا حدودي انگيزه‌ها و عوامل تشديدکننده مشارکت، همچنين موانع مشارکت مردم را در عرصه فعاليت‌هاي سياسي نشان مي‌دهد. انتخابات هرچند اولين سطح مشارکت سياسي است، اما از آنجا که فراگيرترين سطح آن است، مهمترين آن نيز هست و يکي از ملاک‌ها و معيارهاي كليدي براي ارزيابي سلامت نظام هاي سياسي به حساب مي‌آيد.

نویسنده و پژوهشگر حوزه ی سیاسی تاکید کرد: انتخابات فرصتي است براي مردم که نظر خودشان را نسبت به شيوه حکومت و مديريت يک دولت ابراز نمايند و اگر عدم رضايتي نسبت به آن داشته باشند،کسي يا گروهي ديگر را که صلاح تر و با کفايت تر مي شناسند جايگزين سازند. بدين وسيله سيستم سياسي رو به اصلاح و بهبودي و تکامل تدريجي پيش مي رود.

دکتر افشار تشریح کرد: برگزاري انتخابات مشارکت آميز و رقابتي، احساس مسئوليت نظام در مقابل خواست هاي جامعه را افزايش مي‌دهد. انتخابات موجب افزايش احساس مسئوليت حاکمان در مقابل خواست‌هاي جامعه مي شود. مهمترين کارکرد ويژه انتخابات و مشارکت سياسي مردم، خنثي سازي توطئه ها و تهديدات دشمنان مي‌باشد که در عين حال موجب افزايش اقتدار نظام و امنيت ملي کشور شده و داراي پيامدهاي مثبت منطقه اي و بين المللي براي هر نظام سياسي خواهد بود. اصل حضور مردم در صحنه‌ي انتخابات مهم است؛ زيرا مشاركت عمومي نشان‌دهنده‌ي همبستگي ملي است و همبستگي ملي مي‌تواند در مقابل توطئه‌هاي دشمنان به كشور مصونيت ببخشد. دشمن از اختلافات سود مي‌برد و از تشتت آراء مردم سوء استفاده مي‌كند. دشمن از دودستگي‌ها و فتنه‌گري‌ها و جنگ‌افروزي‌هاي داخل كشور استفاده مي‌كند.

وی در پایان اظهار کرد: وقتي يك ملت يكپارچه و يكدست باشد و مسؤولان كشور همه با يكديگر همدل و همراه باشند، شمشير دشمن كند مي‌شود و جرأت نمي‌كند به چنين كشور و ملتي نظر بد بيندازد و با او به چشم توطئه نگاه كند. مشاركت مردم در امر انتخابات مي‌تواند اين همبستگي ملي را در مقابل چشمان دشمن حيله‌گر به نمايش بگذارد و به ملت و كشور ما مصونيت ببخشد.

ارسال نظرات