صبح تاریک شب چهارشنبه سوری!!!

هوا که رو به تاریکی رفت، همه مغازه داران کرکره هاشان را پایین کشیدند.
کد خبر: ۸۸۳۹۱۰۷
|
۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۶
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان: بنا به گفتگوی ما با یکی از مغازه داران شهر، در شبی که باید به کسب درآمد شب عید می پرداختند و شاید کل سال به یک طرف و فروش شب عید هم به یک طرف، اما عطای شب عید را به لقایش بخشیدند و جان به دست گرفتند و پا به فرار به سمت خانه‌هایشان گذاشتند.

از صبح "شب چهارشنبه سوری" و چند روز قبل از آن نیز صدای خمپاره های خودساز و خودسوز و دیگر سوز به صدا در می آمدند، اما این سر و صداها در این شب به اوج خودش رسید.

ساعت ۱۷ که رسید، کم کم کسبه اهل محل، کرکره را پایین بکشند؛ تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل.

دود نارنجک‌های خودساز و خودسوز و دیگر سوز خیابانها را فرا گرفته بود.

هرکس را که لب به سخن باز میکرد، شهر را به میدان جنگ تشبیه می کرد.

دلم به حال مادری سوخت که یک بچه در بغل و یک بچه اش را که از دستش گرفته بود، با ترس و وحشت از پیاده رو رد می شد؛ یا به خانم جوانی که احتمالاً از محل کار یا از خرید پایان سالش به خانه بر می گشت سوخت.

صدای خمپاره هاری خودساز و خودسوز و دیگر سوز که هیچ، بلکه بعضی از اراذل و اوباش فرصت طلب نیز ادویه ای با طعم "عربده" به وحشت شهر اضافه کردند.

نمیدانم، کمپین یاران پلاسکو و حامیان آتش نشانان چه شد؟

این را میتوان به شب توافق برجام تشبیه کرد که آن شب هم عده ای بزن و بکوب و برقص در شهر راه انداخته بودند و اگر از محتوای برجام سؤالی میکردی، پاسخی نداشتند و یا اینکه، چهل پنجاه روز پیش نیز عده ای شب شهادت آتش نشانان عزیز و فداکار که جانشان را فدای هموطنانمان کردند، شمع روشن کردند ولی متأسفانه امشب موجب آزرده خاطر آتش نشانان شدند.

البته بگویم که عده ای هم مردانه و متعصبانه نسبت به کمپین شهدای آتش نشان پایبند ماندند.

از پاکبانان عزیز هم بگویم که در جای جای شهر مستقر شده بودند تا پس از اتمام رفتار زشت و زننده عده ای معدود، نسبت به تمیز کردن شهر اقدام کنند.

قصد سیاه نمایی ندارم ولی آخرین بار، صف کشی خودروهای نظامی و مأموران امنیتی و خودروهای آتش نشانی کوچک و بزرگ و دود غلیظ و هوای باروتی را در نا امنی های کشورهای اروپایی دیده بودم که همان وصف را در شهر خودم دیدم.

اینکه قلم شروع به نوشتن کرد، چون به تنگ آمده بود؛ چرا که در شب چهارشنبه سوری کارهایی مثل روشن کردن آتش و قاشق‌زنی انجام می دادند.

اما در سال‌های اخیر، چهارشنبه‌سوری با حرکت به سوی خشونت، تحریف و استحاله شده ‌است و از اصالت خود فاصله گرفته‌است.

برگزاری چهارشنبه‌سوری با آلودگی صوتی، آسیب به تابلوها و دیوارهای شهر و ایجاد فضایی خشونت‌آمیز و تنش‌زا همراه است به طوری که برخی شهروندان از رفت‌وآمد در خیابان‌ها بیم دارند.

با توجه به اینکه ما ایرانیان به دین اسلام و مذهب تشیع معتقد هستیم، شایسته است اشاره ای هم به استفتاعات مراجع تقلید داشته باشیم.

حضرت آيت الله العظمی خامنه اي(مدظله العالی): علاوه بر آنکه هيچ مبناى شرعى ندارد مستلزم ضرر و فساد زيادى است که مناسب است از آنها اجتناب شود.

حضرت آيت الله العظمی فاضل لنكراني: در فرض مزبور كه داراي خطرات جاني و مالي است و موجب اذيت و آزار ديگران است و مخالف مقررات و قانون و نظم جامعه است جايز نيست.

حضرت آيت الله العظمی بهجت: اين كارها مشروعيت ندارد.

حضرت آيت الله العظمی تبريزي: هيچ يك از اين امور رجحان شرعي ندارد و تشويق مردم به اين مورد تشويق به دنيا و غافل كردن از آخرت است و اين كه تصور مي كنند اين امور مردم را به حفظ وطن و عزت وامي دارد تصوري باطل است، آنچه مردم را به عزت مي رساند و به حفظ وطن وامي دارد ايمان است و بس.

حضرت آيت الله العظمی صافي گلپايگاني: اشكال دارد.

حضرت آيت الله العظمی سيستاني: اموري كه به جامعه ضرر مي زند و موجب ايذاء مردم است مانند استعمال ترقه و خريد و فروش آن جايز نيست.

حضرت آيت الله العظمی مكارم شيرازي: اين كارها شايسته مسلمان نيست.

در همین راستا و با توجه به تبلیغات گسترده ای که از سوی رسانه های ضد انقلاب، علی الخصوص سایت سازمان منافقین صورت می گیرد، آیت الله العظمی مکارم شیرازی در خلال درس خارج خود در قم به این موضوع پرداخت و خواستار حذف مراسم خرافي چهارشنبه سوري و ممانعت از انجام حركات ناشايست در اين روز شد.

ایشان افزودند: متاسفانه در چنين روزي (چهارشنبه سوری) شاهد انجام برخي از حركات ناشايست از سوي قشر جوان هستيم و مسئولان و نهادهاي ذيربط بايد از انجام چنين حركاتي جلوگيري كنند. چهارشنبه سوري يك مراسم خرافي بر گرفته از آيين غلط گذشتگان است و در فرهنگ اسلامي هيچ جايگاهي ندارد. پيامبر گرامي اسلام در بدو آغاز رسالت خود با برخي از سنت‌هاي اعراب جاهلي مخالفت كردند و ما نيز بايد با سنت غلط چهارشنبه سوري مقابله كرده و آن را حذف كنيم.

دین مبین اسلام داراي سنت‌ها و آيين‌هاي بسيار خوبي است كه اين آيين‌ها بايد جايگزين آيين غلط چهارشنبه سوري شود. در ايام نوروز كه از اعياد باستاني است، بايد سنت‌هايي همچون ديد و بازديد، صله رحم، كمك به ديگران و ترويج شود و ما نبايد تسليم سنت‌هاي خرافي گذشتگان شويم. خرید و فروش، حمل و نقل مواد محترقه كه به منجر به ايجاد حادثه و مصدوم شدن ديگران مي‌شود جايز نبوده و منفعت حاصل از آن نيز حرام است.

تنها مغازه ای که در یکی از خیابانهای شهر کرکره اش تا نصفه باز بود، او هم کار را تعطیل کرد و من هم همینطور.

در راه خانه، کف خیابانهایی که یادگاری زشت شب چهارشنبه سوری در آنها نقش بسته بود را می دیدم، لاستیک سوخته در کف خیابان را می دیدم و خانه که رسیدم تلویزیون را دیدم که می گفت در شب چهارشنبه آخر سال ۹۵

قطع 2 دست، قطع 2 پا، مصدومیت یک آتش‌نشان در پی‌ پرتاب نارنجک، پرتاب نارنجک به خودروی آتش نشانی، پرتاب نارنجک به خودروی اورژانس، روایت همسر یکی از مصدومان از لحظه حادثه، فوت یک پسر 14 ساله در تهران و انفجار خانه های متعدد در شهرهای مختلف و ... صبح تاریک شب چهارشنبه سوری!!!

یادداشت:  نرگس محمودی

ارسال نظرات
آخرین اخبار