وزیر سابق کابینه دولت دهم با اشاره به ولنگاری فرهنگی و هجمه به ارزش های ایرانی اسلامی در سال های اخیر در جامعه گفت: فرهنگ یکی از موضوعات اساسی و زیربنایی هر جامعه برای رشد و شکوفایی استعدادهاست.
کد خبر: ۸۸۳۹۱۱۸
|
۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۱
از ظرفیت جوانان و دلسوزان نظام استفاده کنیم/با عوامل نفوذ فرهنگی برخورد شود/مطالبات فرهنگی رهبر معظم انقلاب را پی گیری کنیم
رستم قاسمی وزیر سابق کابینه دولت دهم در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری بسیج با اشاره به ولنگاری فرهنگی و هجمه به ارزش های ایرانی اسلامی در سال های اخیر در جامعه گفت: فرهنگ یکی از موضوعات اساسی و زیربنایی هر جامعه برای رشد و شکوفایی استعدادها و ترقی در همه زمینه هاست.

قاسمی ادامه داد: دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران پس از آن که نتوانستند در جنگ سخت و رویارویی نظامی به اهداف پلید خود برای فروپاشی و ضربه زدن به مملکت موفقیتی کسب کنند تمام توان و ظرفیت های خود را از طریق جنگ نرم و نفوذ فرهنگی به خط کردند.

وی افزود: اکنون در مقابل ما جبهه ای وسیع  و گسترده با ابزارهایی مثل شبکه های مختلف ماهواره ای و فضای مجازی شکل گرفته که به صورت مداوم ذهن جوانان و افکار عمومی را درگیر می کنند.

عضو کابینه دولت دهم با بیان اینکه فروپاشی بنیان خانواده مهمترین هدف رسانه های غربی است گفت: متاسفانه طرف مقابل بهتر از مسئولان ما وضعیت فرهنگی کشور را تجزیه و تحلیل کرده است که اینگونه خوراک تبلیغاتی مسموم و در عین حال جذاب را به ذهن مردم تزریق می کند، بی تفاوتی و بعضا همراهی برخی مسئولان با جریان نفوذ فرهنگی باعث شده است که روند تغییر و کم اهمیت شدن ارزش ها و اعتقادات مردم نسبت به آرامان ها و اعتقادات مذهبی و ملی سرعت بیشتری پیدا کند.

قاسمی در ادامه خاطر نشان کرد: ما در دوران دفاع مقدس و پس از پایان جنگ شعار «ما می توانیم» را در عرصه عمل پیاده کردیم، یعنی جوانان ما به این باور رسیده بودند که مشکلات کشور را باید خودشان حل کنند و هرگز نباید امیدی به طرف غربی و بیگانه داشته باشند، که این اعتقاد و همت جوانان ما ریشه در فرهنگ اصیل اسلامی و خودباوری داشت، اما اکنون دشمنان نظام با برنامه ریزی خبیثانه نسل جوان و پر نشاط ما را سرگرم مسائلی کرده است که نسبت به آینده و سرنوشت مملکت بی تفاوت باشند و خانواده ها و زنان جامعه را به بی حیایی و ابتذال ترغیب و تشویق می کنند تا روز به روز توان و ظرفیت جامعه خصوصا نسل جوان ایرانی را ضعیف و نابود کنند.

رئیس سابق قرارگاه سازندگی خاتم النبیاء تصریح کرد: مقام معظم رهبری بارها در مورد نفوذ فرهنگی در جامعه به مسئولان تذکر دادند و فرمودند:« هدف و آماج تحرّک دشمنان در زمینه ی فرهنگ، عبارت است از ایمان مردم و باورهای مردم. مسئولان فرهنگی، باید مراقب رخنه ی فرهنگی باشند؛ رخنه های فرهنگی بسیار خطرناک است؛ باید حسّاس باشند، باید هشیار باشند». پس لازم است مسئولان در برابر این تهدید ها برنامه ریزی های منسجم و دقیق تری داشته باشند یعنی دوستان در قوای مقننه و مجریه طرح ها و لوایحی را تدوین و اجرا کنند که بتوانند جلوی تهاجمات فرهنگی جبهه استکبار بایستند و در عین حال قوه قضائیه هم با عوامل نفوذ و جاده صاف کن های جریان غرب گرا در حوزه فرهنگ و هنر برخورد لازم را داشته باشد. ما باید مطالبات و دغدغه های مقام معظم رهبری در حوزه فرهنگ را پی گیری کنیم.

وی با اشاره به ظرفیت و توان نیروهای مخلص و توانمند ارزشی در حوزه تولیدات فرهنگی بومی گفت: باید قدر جوانان این سرزمین را بدانیم، جوانان آینده سازان این مملکت هستند و باید فضا و امکانات لازم را برای آنها محیا کرد تا در مسیر رشد و اعتلاء کشور گام بردارند، نباید در عرصه فرهنگ به قشر خاص و محدودی توجه شود و نخبگان و جوانانی که علاقمند به فعالیت در نظام هستند را ترد و یا فضای فعالیت آن ها را تنگ کرد، باید پتانسیل همه فعالان فرهنگی انقلابی و ارزشی را فعال کنیم.

قاسمی در پایان با بیان اینکه سینما و رسانه ملی نقش تعیین کننده ای در فرهنگ سازی جامعه ایفا می کنند خاطر نشان کرد: ما سوژه های تاریخی و ارزشی زیادی داریم که می توان با کار کارشناسی  و استفاده از هنرمندان خوب میهنمان اعتقادات، ارزش ها، روحیه حماسی و دلاوری گذشتگان و همچنین فرهنگ و تمدن عظیم  ایران اسلامی را در جامعه زنده نگه داریم، ما به اندازه کافی قدمت و اصالت داریم و نیازی به فرهنگ وارداتی غرب و کشورهایی که ده ها سال پیش تاسیس شدند نداریم و باید به گونه ای فرهنگ سازی کنیم که بتوانیم در آینده علاوه بر اینکه الگوی مناسبی برای دیگر کشورها می شویم این فرهنگ غنی را صادر کنیم.

ارسال نظرات