بزرگترین تولید کننده کمپوست و قارچ در منطقه مرکزی ایران ؛

اقتصاد مقاومتی به سبک خانوادگی / با ۳۰ ‌میلیون تومان در زیر‌زمین خانه‌ قارچ پرورش بدهید!

عباس مومنی و خانواده اش دارای شرکت بزرگترین تولید کننده کمپوست، قارچ در منطقه مرکزی ایران است که توانسته‌اند با همت بلند خود ضمن تولید پرورش قارچ، اقتصاد مقاومتی را معنا کنند.
کد خبر: ۸۸۳۹۱۵۹
|
۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۴

به گزارش خبرگزاری بسیج، جای بسی سؤال است که روستائیانی که روزی تولیدکننده بودند چه شد که حالا تبدیل به مصرف‌کننده شده‌اند و اگر قرار بر این باشد که مصرف‌گرا باشند در روستاها چه‌کاری انجام می‌دهند؟


البته دلایل زیادی برای این کار وجود دارد که شاید یکی از مهم‌ترین آن‌ها ضعف اراده‌ها و افزایش رفاه‌طلبی مردم باشد.


اما در سالهای اخیر با تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر توجه به توانمندی‌های داخلی و تحقق اقتصاد مقاومتی انگار شوکی بر جامعه وارد شده و اکثر افراد به فکر ایجاد فرصت‌های شغلی و اشتغال‌زایی هستند و در همین راستا نیز همه ما وظیفه داریم در هر جای کشور که باشیم به این مهم توجه و از کسانی که در این راه قدم می‌گذارند حمایت کنیم.


عباس مومنی یکی از کارآفرینان موفق در شهر سریش آباد استان کردستان و مدیر مجتمع پرورش قارچ یکتای سپاهان و دارای شرکت بزرگترین تولید کننده کمپوست، قارچ در منطقه مرکزی ایران است که اقتصاد مقاومتی را به سبک خانوادگی تجلی بخشیده است.


خبرنگاران و اصاب رسانه استان کردستان طی سفری که به شهرستان قروه داشتند از طرح های اقتصاد مقاومتی و از این مکان بازدید کردند.


وی می گوید: حدود 10 سال است که در این زمینه مشغول به کار هستم و برای 3 نفر به صورت مستقیم و 20 نفر به صورت غیر مستقیم شغل ایجاد کرده ام اما با راه اندازی سه سالن دیگر برای چیدن قارچ برای 20 خانم شغل ایجاد خواهد شد و در عرض یک ماه 2 تن و 600 کیلو در هر بار برداشت می کنیم.


این تولیدکننده همچنین توصیه خود به مسئولان را استفاده از ظرفیت موجود در بخش‌های مختلف دانست و افزود: بنده با توجه به تجربه خود در کارهای مختلف، تنها راه رفع مشکلات اقتصادی کشور را افزایش تولید و خوداشتغالی می‌دانم.


این فعال عرصه اقتصاد مقاومتی از مشکلات حوزه تولید گفت و اظهار داشت: کار توسعه قارچ داری کار سختی بود اما با کمک‌های بسیج سازندگی شهرستان قروه و اعطای ۳۰ میلیون تومان تسهیلات توانستم فعالیت خود را ادامه داده و این مکان را به‌صورت صددرصدی تکمیل نماییم.


وی ضمن تشکر از همراهی و همدلی همسر و خانواده اش در این کار افزود: خانم و خانواده ام مرا بسیار یاری کردند و همواره آنها قارچ ها را برداشت می کردند و با جان و دل تا اتمام کارم همواره یاورم بودند.


وی تاکید کرد: در این فضا می توان در هر دوره ۱ تن قارچ تولید کرد که سود خالص حاصل از آن حداقل دو میلیون و ۵۰۰ تومان است. وقتی رهبر انقلاب سخن از جنگ اقتصادی و اهمیت کارآفرینی به میان آوردند، با وجود اینکه نیاز مالی نداشتم با راهنمایی بسیج سازندگی فورا دست به کار تولید و کشاورزی شدم.


وی ادامه داد: قارچ، به علت اینکه سرشار از مواد پروتئینی، گلوسیدی، ویتامین‌ها و لیپیدها است می‌تواند غذای مناسب و کاملی برای انسان به شمار آید. ضمن اینکه به واسطه سهولت پرورش قارچ­های خوراکی می‌توان آن­ها را به صورت تازه، خشک، کنسرو و پودر به بازار عرضه نمود اما ما در حال حاضر می خواهیم ترشی قارچ را نیز روانه ی بازار کنیم تا ماندگاری آن طولانی تر شود و مردم بخواهند در هر وقت از سال که بخواهند از آن استفاده کنند.


وی افزود: ایجادمحیط مناسب از لحاظ دما، میزان رطوبت و ضدعفونی از شرایط مهم پرورش قارچ می ­باشد به طوری که هر گونه سهل انگاری در تامین دمای مناسب باعث افت بازدهی کمپوست و حتی موجب خراب و غیر قابل استفاده شدن کمپوست می­شود. بدین جهت ضروری است که ابتداسالن­های پرورش قارچ بعد از ضدعفونی در دماهای تعیین شده قرار داده شوند و موارد مهم از جمله تامین رطوبت و دما برای شرایط ایده­ ال انجام پذیرد.

 


این فعال اقتصاد مقامتی یادآور شد: هدف من از اجرای این کار ایجاد اشتغال برای جوانان بومی است، چرا که به فرموده ی رهبرم دغدغه برای جوانان است و اصلا پول برای من مهم نیست اما وقتی می بینم که خانواده ای با عشق و علاقه کار می کنند برای من یک دنیا ارزش دارد.


مومنی علاقه مندی وداشتن استعداد در رابطه با عرصه فوق و بازار را ار علت انتخاب این کار دانست و گفت: بنده در حال حاضر دبیر آموزش و پرورش با 28 سال سابقه کار می باشم اما با وجود این کار حتی از واریز 6 ماهه ی حقوق معلمی خود بی خبر بودم چرا که درآمد زایی  در این کار بسیار بالاتر از پشت میز نشینی است.

 


وی اجرای این پروژه را مقرون به‌صرفه دانست و افزود: کسانی که می‎خواهند در چنین پروژه‎هایی ورود کنند از طریق آموزش می‎توانند علاوه بر درآمدزایی برای خود و خانواده، دیگران را نیز به مشارکت اقتصادی دعوت کنند.


این کارآفرین موفق کردستانی گفت: تجربه و آموزش دو مسئله اساسی برای موفقیت است بنابراین اگر تخصص و پشتکار در کنار یکدیگر قرار بگیرد یقیناً اثرات مطلوبی در پی خواهد داشت.


او حالا بر مبنای همین تفکر و همان سبک زندگی در منزل خود، کارگاه پرورش قارچ راه انداخته، او گلخانه سرپوشیده خانوادگی هم ساخته و در حیاط خانه‌اش در جعبه‌های چوبی و سبد، سبزی کشت کرده تا به مردم یاد بدهد می‌توان از حداقل امکانات استفاده کرد و لااقل مایحتاج خانواده را تامین کرد. او به مردم  یاد داده نباید منتظر محصولات باغ کوچک خود باشند که مثلا سالی دو میلیون تومان عایدی دارد بلکه باید به فکر فعالیت‌های دیگری باشند که درآمدها را چند برابر می‌کند .


علی رضویان مسوول بسیج سازندگی سپاه قروه نیز در جریان این بازدید اظهار کرد: در سال 95، اعتباری قریب به 1 میلیارد و 500 میلیون تومان در جهت تسهیلات اقتصاد مقاومتی وارد استان شده است که برای 57 طرح  و 300 نفر شغل ایجاد شده است .


وی گفت: پرورش زنبور عسل، دام سبک و سنگین ، مرغ بومی، شترمرغ، پرورش ماهی، کشت گیاهان دارویی و زعفران و باغات انگور  و ... از جمله طرح هایی بود که در دهه فجر امسال به بهره برداری رسید .


 رضویان افزود: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های ما در این راستا تغییر الگوی کشت به منظور کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی است به گونه‌ای که بتوانیم با حداقل‌ترین منابع بیشترین کشت را داشته باشیم.

 


وی با بیان اینکه در همین راستا کشت گیاهان دارویی و زعفران را در دستور کار قرار داده‌ایم اظهار کرد: کارهای جدیدی در سال‌جاری کلید خورد که در سال آینده نیز به صورت جدی دنبال خواهیم کرد.

وی با تاکید بر این موضوع که چهره محرومیت باید از روستاها برداشته شود، گفت: جهاد سازندگی سپاه توانایی لازم را در به بهره برداری طرح‌های محرومیت زدایی دارد و بارها این مهم را با اجرای طرح‌های مهم ثابت کرده است.


رضویان گفت: از سال 92 تا سال 95 بالغ بر 300 طرح اجرا شده است و در این میان یک هزار نفر مشغول به کار شده‌اند که معیشیت زندگی خود را تامین می‌کنند.


مسئول جهاد سازندگی سپاه قروه با اشاره به اینکه طرح‌های جهاد سازندگی سپاه قروه باعث ثبات روستاییان در روستا می‌شود، بیان کرد: یکی از کارهای بسیج سازندگی سپاه کمک کردن به بیماران خاص است.


مسوول بسیج سازندگی سپاه قروه هدف اصلی از اجرای طرح‌های محرومیت‌زدایی را توانمندسازی روستاها و روستائیان، جلوگیری از مهاجرت روستائیان، ایجاد بستربرای مهاجرت معکوس روستائیان از شهرها به سمت روستاها دانست و تصریح کرد: زدون چهره محرومیت از روستاها و مناطق محروم از اصلی‌ترین اهداف اجرای این طرح است.


وی با بیان اینکه از ظرفیت گروه‌های جهادی برای اجرای این طرح‌ها در می‌کنیم، اظهار کرد: سازندگی سپاه در جاهایی اقدام به اجرای پروژه‌های محرومیت‌زدایی و عام‌المنفعه کرده است که هیچ نهاد و سازمانی قادر به انجام آن نبوده است.

منبع: دانا
ارسال نظرات
آخرین اخبار