یک کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با «بسیج» مطرح کرد
علی یونسی گفت: هرچه میزان سهم بری دولتمردان از صنعت خودرویی رو به افزایش باشد طبیعی است که با سیلی از واردات خودروهای گران قیمت تا ارزان قیمت مواجه خواهیم شد.
کد خبر: ۸۸۳۹۱۷۷
|
۲۲ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۷
علی یونسی استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، اظهار داشت: شرایط تحریم برای عده ای از سودجویان صنعت خودرو بسیار موثر بوده است. از اینرو زمزمه هایی مبنی بر واردات خودرو شدت بیشتری را در زمان تحریم به خود گرفته است.

وی با بیان اینکه بازار و مزیت رقابتی بهانه جدیدی برای خودروسازان شده است افزود: صنعت خودروی داخلی نمی‌تواند شرایط برابری را در بازار رقابتی نسبت به واردات خودروهای خارجی و تولید خودروهای داخلی فراهم کند.  از اینرو واردات خودروهای جدید فاقد تکنولوژی نوین، تاثیری در عملکرد خودروهای داخلی نخواهد داشت. چراکه وابستگی در صنعت خودروسازی را در پی دارد .

وی در ادامه بیان داشت: صنعت خودروسازی نه تنها در کشورمان مهم است چراکه در صنعت خودرو در همه کشورهای جهان مورد توجه خاص قرار دارد، صنعت خودروسازی در توسعه اقتصادی کشورها تاثیرات مستقیم دارد از اینرو مورد توجه فعالان اقتصادی است.

یونسی با انتقاد از اینکه خودروسازان داخلی دیگر مورد اعتماد مردم قرار ندارند افزود: در شرایط خاص تحریم، مردم تلاش فراوانی داشته تا بتوانند از طریق کمپین مردمی، خودروسازان داخلی را مورد حمایت قرار دهند از اینرو خواستار پرداخت وام  به خودروسازان داخلی شدند تا از این طریق بتوانند خودروسازان را یاری رسانند ولی متاسفانه خودروسازان از اعتماد مردم سوء استفاده کرده و خودروهایی بدون کیفیت را به بازار روانه کردند  .

وی در ادامه خاطر نشان کرد: متاسفانه نوعی همدستی بین خودروسازان وجود دارد که این همدستی به نفع مردم نبوده و در جهت سودرسانی به کارتل های خودروسازی و افراد رانت خوار است که از نزدیکان دولت یازدهم محسوب می‌شوند.

یونسی در خاتمه افزود: آزادسازی واردات خودرو قادر نخواهد بود که تغییری خاص در صنعت خودروی داخلی ایجاد کند و تعبیر بیراهه ای محسوب می‌شود. چراکه هر گونه واردات خودرویی که تکنولوژی مورد نیاز را با خود همراه نداشته باشد عوایدی جز وابستگی بیشتر اقتصادی را در بر نخواهدداشت هرچه میزان سهم بری دولتمردان از صنعت خودرویی رو به افزایش  باشد طبیعی است که با سیلی از واردات خودروهای گران قیمت تا ارزان قیمت مواجه خواهیم شد.

ارسال نظرات