شیخی در گفتگو با «بسیج»:

آموزش برای اصلاح الگوی مصرف را باید از دل مدارس آغاز کرد

استاد دانشگاه گفت: مصرف گرایی در ایران به سیستم آموزشی ما برمی گردد. باید آموزش و سرمایه گذاری در اصلاح الگوی مصرف را از دل مدارس و پیش دبستانی آغاز کنیم.
کد خبر: ۸۸۳۹۲۳۶
|
۱۲ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۱

آموزش برای اصلاح الگوی مصرف را باید از دل مدارس آغاز کردعبدالمجید شیخی اقتصاد دان و استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری بسیج با اشاره به مصرف گرایی در میان ایرانیان و تضاد این مسئله با آموزه های اسلامی اظهار داشت: آیه قران می فرماید: "و لا تسرفوا ان الله لا یحب المسرفین". طبق صراحت آیه های قرآنی، اتلاف منابع، اتراف، تبذیر و اسراف همه مصادیقی از حیف و میل کردن منابع و ارزاق الهی بوده که در اختیار بشر قرار داده شده است.

وی افزود: خداوند انسان را مختار آفریده و به او توانایی و ابزار داده تا نیازهای خود را برطرف کند و زندگی و امور معیشتی خود را اداره کند. اسراف به معنای اتلاف و ضایع کردن منابع است و اتراف به معنای عیاشی و خوش گذرانی عده ای که بخش اعظمی از منابع جامعه را تصرف می کنند و حق دیگران را ضایع می کنند می باشد.

این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: آموزه های اسلام کامل و متعالی هستند اما متاسفانه ما بندگان خوبی نیستیم و به دستورا ت الهی و ائمه اطهار و پیامبران توجهی نداریم.

شیخی تصریح کرد: آنچه در حال حاضر در جامعه شاهد هستیم اکثریت جامعه به اندازه مناسب و خوب مصرف نمی کنیم و برنامه ای برای منظم مصرف کردن نداریم و در این میان کار رسانه های ما در جهت اصلاح الگوی مصرف وحشت آور است یعنی نهادهایی که نقش هدایت مردم را بر عهده دارند مردم را به ضلالت می کشانند. چرا رسانه ملی باید چیپس و پفک را که آلوده به روغن های تراریخته هستند تبلیغ کند؟ چرا باید لوازم آرایشی و شوینده ای که تحت حمایت خارجی ها هستند تبلیغ شود؟

استاد دانشگاه بیان داشت: مصرف گرایی در ایران به سیستم آموزشی ما برمی گردد. باید آموزش و سرمایه گذاری در اصلاح الگوی مصرف را از دل مدارس و پیش دبستانی آغاز کنیم. متاسفانه آموزش در مدارس ناقص و ضعیف است و الگوی مصرف در جامعه ترویج نمی شود.

شیخی ابراز داشت: الگوی مصرف غلط و اسراف موجب آسیب پذیر و شکننده شدن جامعه می شود.


ارسال نظرات