قیمت میوه‌های دیگر در مقایسه با چند ماه پیش بسیار افزایش یافت و این روزها نیز مردم متوسط جامعه قدرت خرید ندارند.
کد خبر: ۸۸۳۹۳۷۷
|
۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۲
به گزارش خبر گزاری بسیج مازندران، پیش از آغاز سال جدید هر ساله اجناس رنگارنگ و نیز میوه‌های متنوع و خوشمزه در درون مغازه‌ها و در کنار خیابان‌ها خودنمایی می‌کند.

با چرخی در بازار فریدونکنار و همزمان با جنب و جوش مردم برای خرید شب عید، از چند فروشنده درباره میزان قیمت و توان خرید مردم جویا شدیم.

مشهدی گل‌برار رئیسی یک مغازه‌دار میوه‌جات قدیمی فریدونکنار در گفت‌وگویی می‌گوید: امسال وضعیت مرکبات با توجه به سرمای زود هنگام پاییز از نظر فراوانی مقدارش در همه مغازه‌ها موجود است، اما قیمت آن خیلی پایین است و این موضوع هرچند به نفع مصرف کننده است اما برای کشاورز مشکلاتی بسیار ایجاد می‌کند.

وی، خاطرنشان کرد: قیمت میوه‌های دیگر در مقایسه با چند ماه پیش بسیار افزایش یافت و این روزها نیز مردم متوسط جامعه قدرت خرید ندارند.

چند مغازه آن طرف‌تر رفتیم سراغ حاج رضا رنجبر که خشکبار آجیلش به گفته کسبه بازار و خود مردم بسیار خوشمزه است و وی نیز در گفت‌وگویی درباره وضعیت خشکبار و قدرت خرید مردم گفت: امسال در مقایسه با سال گذشته قیمت خشکبار زیاد شد و با توجه به مشکلات اقتصادی جامعه، قدرت خرید کاهش یافت.

وی، با اشاره به حضور اصناف و نظارت بر قیمت‌ها گفت: این روزها حضور اصناف و ناظران برای بررسی کیفیت محصولات و مشکلات بهداشتی و همچنین کنترل قیمت پر رنگ‌تر از گذشته است و امیدوارم امسال سال خوبی برای همه مردم باشد.

سید احمد حسینی کارشناس سیاسی و شهروند فریدونکناری در گفت‌وگویی اظهار کرد: دولت جدید با شعار صد روزه برای رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی کشور و ‌مردم روی کار آمد، اما این وعده همچنان در حد حرف باقی‌مانده است.

حسینی، خاطرنشان کرد: دولت بدون رفع مشکلات اقتصادی مردم، با روی میز قرار دادن برجام تلاش کرد آن را به عنوان معجزه قرن برای رفع تنش‌های اقتصادی مردم معرفی کند و این موضوع تا جایی پیش رفت که حتی آب خوردن مردم نیز با برجام گره خورد.

وی، تصریح کرد: پس از گذشت یکسال از قرارداد برجام مشاهده می‌شود که تمامی مسئولانی که از برجام دفاع می‌کردند به این نتیجه رسیدند که برجام علاوه بر اینکه برای ایران فایده‌ای نداشت بلکه حال می‌توان بدعهدی‌های آمریکا را نیز مشاهده کرد و این عوامل موجب شد که وضعیت اقتصادی ما هر چند در دوران برجام نیز خوب نبود، بلکه در دوره پسابرجام از گذشته نیز بدتر شد.

این کارشناس سیاسی یادآور شد: از جمله نمونه مشکلات اقتصادی مردم را می‌توان در بیکاری افرادی که در کارخانجات مختلف در حال کار بودند و حال در منازل خود بیکار هستند و قدرت خریدشان نیز به زیر صفر رسید دانست.

این شهروند فریدونکناری، افزود: این مشکلات در شهرستان فریدونکنار مانند شهرستان‌های دیگر ایران به دلیل شرایط بد اقتصادی وجود دارد.

حسینی تصریح کرد: بازار فریدونکنار نیز همانند بازار دیگر نقاط ایران دچار تورم شدید است و بسیاری از کسبه‌ها به دلیل مشکلات اقتصادی مردم اجناسشان به فروش نمی‌رود و حتی بسیاری از کسبه‌ها خرید عیدشان را انجام ندادند و با توجه به اینکه چند روزی به عید مانده شرایط به شدت بحرانی است مگر کسانی که از نظر اقتصادی در سطح بالای دهک جامعه هستند و این افراد اندک نیز بیشتر از پس‌اندازهای خود استفاده می‌کنند.

وی، گفت: قدرت خرید افراد به شدت کاهش یافته و‌ اندک  افرادی که در حال خرید هستند عموما خود را نادیده گرفته و برای فرزندان خود خرید می‌کنند و یا به شکل اقساطی به خرید می‌پردازند و حتی در برخی موارد مردم قدرت پرداخت بدهی گذشته مغازه‌دارن و کسبه را برای آخر سال ندارند.
هر چند بسیاری از کسبه‌ها به دلیل کاهش قدرت خرید مردم دچار مشکلات اقتصادی می‌شوند اما برخی از کسبه‌ها هم هستند که بسیار خوش انصاف بوده و با دادن تخفیف خرید مردم را افزایش می‌دهند.

تمامی مردم از جمله فروشنگان و خریداران باید همدیگر را در این شرایط ناهنجار اقتصادی کمک کنند تا در سال جدید همه شاد باشند .
ارسال نظرات
پر بیننده ها