مخالفت دادگاه های فدرال ایالت های آمریکا با اجرای فرمان مهاجرتی دونالد ترامپ باعث جنگ کلامی و تنش میان قوای این کشور شده است.
کد خبر: ۸۸۳۹۶۵۰
|
۲۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۲
به گزارش خبرگزاری بسیج، تنها چند ساعت پیش از به اجرا درآمدن فرمان جدید مهاجرتی دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور آمریکا یک قاضی دادگاه فدرال ایالت هاوایی در روز چهارشنبه فرمان او را موقتا متوقف کرد.

در دادگاه هونولولو شکایت ایالت هاوایی علیه این فرمان بررسی شد؛ شکایتی که از حمایت 13 ایالت دیگر آمریکا نیز برخوردار بود.

قاضی واتسون گفت: جلوگیری موقت از ورود شهروندان شش کشور عمدتا مسلمان به آمریکا باعث "آسیب‌های جبران‌ناپذیر" به حقوق و مصالح عمومی خواهد شد. 

او گفت که این فرمان با بخشی از قانون اساسی آمریکا که بر جلوگیری از تبعیض مذهبی تأکید دارد مغایرت دارد.

قاضی واتسون به شعارهای انتخاباتی ترامپ اشاره کرد که در آن از طرحی برای منع ورود مسلمانان سخن رانده بود. 

واتسون گفت: یک ناظر معقول و واقع‌نگر در فرمان مهاجرتی دستورالعملی می‌بیند که "قصد دارد علیه مذهبی مشخص تبعیض قائل شود، اگر چه که مدعی بیطرفی است."

دویچه وله در این باره گزارش داد: دونالد ترامپ به حکم دادگاه هاوایی با عصبانیت واکنش نشان داد. او در تجمعی در شهر نشویل گفت: «این حکم ما را ضعیف جلوه می‌دهد.» او افزود: «به نظر بسیاری این کنترل بیش از حد بی‌سابقه سیستم قضایی است.»

ترامپ تهدید کرد، در صورتی که لازم باشد موضوع را به دادگاه عالی خواهد کشاند. او پیش از این وقتی حکم قضایی مانع از اجرای فرمان نخست ‌مهاجرتی شده بود، اظهاراتی مشابه کرده بود.

فرمان جدید مهاجرتی ترامپ که 6 مارس صادر شد، قرار بود از پنج‌شنبه 16 مارس به اجرا در بیاید. در این فرمان شهروندان شش کشور مسلمان ایران، لیبی‌، سوریه، سودان، سومالی و یمن برای 90 روز از ورود به آمریکا منع شده‌اند. 

فرمان تازه نسخه‌ای اصلاح‌شده از فرمان پیشین است. فرمان اول که در 27 ژانویه صادر شده بود، بعد از شکایت ایالت‌های واشینگتن و مینه‌سوتا با حکم یک دادگاه فدرال در سیاتل ناقض قانون اساسی شناخته شد و به صورت موقت به حال تعلیق درآمد. 

یک دادگاه استیناف در سانفرانسیسکو در اواسط فوریه توقف فرمان نخست را به اتفاق آرا تأیید کرد. فرمان جدید در مقایسه با فرمان نخست کمی نرمتر و در مواردی دقیق‌تر تنظیم شده است. دولت ترامپ در 8 مارس اعتراض خود علیه حکم دادگاه فرجام‌خواهی را داوطلبانه پس گرفت.
ارسال نظرات