يخ زدگي پرتقال‌هاي شمال در پاييز امسال فرصت مناسبي بود براي مردم ايران كه اقتصاد مقاومتي و بي‌نيازي به ساير كشورها را تمرين كنند اما ...
کد خبر: ۸۸۳۹۸۰۰
|
۲۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۹
به گزارش خبرگزاری بسیج، يخ زدگي پرتقال‌هاي شمال در پاييز امسال فرصت مناسبي بود براي مردم ايران كه اقتصاد مقاومتي و بي‌نيازي به ساير كشورها را تمرين كنند اما ستاد تنظيم بازار كه ترس از كمبود پرتقال را براي شب عيد داشت دستپاچه شده و مجوز واردات را از مصر و تركيه صادر كرد؛ پرتقال هايي كه بعضاً يخ زده است و كيفيت چنداني ندارد.
 
به رغم تأكيدات رهبري بر اجراي سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي، بي‌نيازي به واردات و رسيدن به خودكفايي در دوسال گذشته مسئولان دولتي نه تنها اقدامي به منظور فرهنگ‌سازي انجام نداده‌اند بلكه در زمان‌هايي كه مي‌شد نياز بازار را با كالاهاي داخلي تأمين كرد ولو صرفه جويي در مصرف، واردات را ترجيح دادند و اين شبهه را ايجاد كردند كه واقعاً سود واردات شيرين‌تر است از تمرين صرفه جويي درمصرف.
 
پاييزامسال با افزايش بار مركبات باغات شمال كشور پيش‌بيني اين بود كه براي تنظيم بازار شب عيد مشكلي نخواهيم داشت و حتي دولتمردان به صادرات مازاد محصول فكر مي‌كردند، تاحدي كه مشوق صادراتي براي آن تعيين كردند اما بروز سرما و يخ زدگي آذرماه همه نقشه‌ها را نقش برآب كرد به طوري كه 30 درصد محصول پرتقال و كيوي شمال كشور دچار يخ زدگي شد.
با انتشار خبر فاسد شدن مركبات شمال، مسئولان وزارت جهاد همچنان از تأمين ميوه شب عيد و خريد‌هاي تعاون روستايي خبر مي‌دادند تا اينكه در اواسط بهمن ماه از ستاد تنظيم بازار خبر رسيد كه مجوز واردات ۱۰۰ هزار تن پرتقال از مصر و تركيه با مباشرت شركت نهاده‌هاي جاهد وابسته به وزارت جهاد كشاورزي صادر شد.
 
با انتشار اين خبر مسئولان از بي‌كيفيتي مركبات داخلي سخن گفتند و واردات را چاره كار دانستند، غافل از اينكه اگر اطلاع رساني مي‌شد، مردم مي‌توانستند نوروز امسال پرتقال كم بخورند و اقتصاد مقاومتي را تمرين كنندو دراين فرمول ياد بگيرند بدون پرتقال هم سال تحويل مي‌شود. گفته مي‌شود سود دولت از محل واردات مركبات از يك سوو بهره انتخاباتي دولت از تأمين مركبات شب عيد با ميوه‌هاي خارجي از سوي ديگر دليل صدور مجورز واردات ميوه از سوي ستاد تنظيم بازار است.
 
اما خبر‌هاي رسيده از بازار ميوه و تره بار در روزهاي پاياني سال حاكي از آن است كه مردم چنان شوق و تب پذيرايي با پرتقال را دارند كه گويي پرتقال نديده‌اند و نخورده‌اند.
 پرتقال‌هاي مصري از دو هفته پيش از طريق سازمان ميادين و تره بار به قيمت كيلويي3 هزار و 500 تمان عرضه شد و از صبح چهارشنبه بار پرتقال تركيه نيز وارد بازار شد، اما به اذعان اعضاي اتحاديه بارفروشان بخشي ازاين بار پرتقال وارداتي فاسد و سرمازده است و طعم و كيفيت پرتقال تركيه در حد پرتقال آبگيري و درجه 2 شمال كشور است و تنها يك هفته مانده به عيد با دستور معاونت بازرگاني وزارت جهاد كشاورزي قيمت پرتقال تنظيم بازار از 26 اسفند از كيلويي3 هزار و 500 تومان به 3 هزار و 900 تومان افزايش يافت.
 
علي حاج فتحعلي عضو اتحاديه بارفروشان در اين خصوص به فارس مي‌گويد: از روز چهارشنبه ۲۵ اسفند ۹۵) بار پرتقال تركيه وارد ميدان شده، اما مشاهده كرديم بخشي از اين بار يخ زده و فاسد است. اگر قرار بود ارز مملكت را بدهيم و پرتقال به اين كيفيت وارد كنيم، آيا پرتقال وطني‌مان ترجيح نداشت. آقايان مي‌گويند پرتقال شمال كيفيت ندارد. بايد پرسيد كيفيتش از پرتقال تركيه پايين‌تر است؟شيرازي يكي ديگر از اعضاي اتحاديه بار فروشان بار پرتقال شمال را نشان‌مان مي‌دهد. كيفيت و مزه هر سه نوع پرتقال شمال، تركيه و مصري را تست مي‌كنيم و واقعاً كه طعم پرتقال وطني چيز ديگري است.
وي مي‌گويد: پرتقال تامسون شمال را كيلويي 2 هزار تومان مي‌دهم و نمي‌خرند، بعد پرتقال وارداتي با كيفيت پايين‌تر را كيلويي 4 هزار تومان مي‌فروشند. كجاي اين كار به معناي حمايت از توليد كننده داخلي و تحقق اقتصاد مقاومتي است.
 
عبدالحسين رحيمي مديرعامل سازمان ميادين هم در مورد عرضه ميوه از طريق وزارت جهاد در فضاي شعب سازمان ميادين مي‌گويد: روز چهارشنبه به يكباره نامه‌اي به دستم رسيد كه تعاون روستايي استان تهران دستور داده قيمت پرتقال طرح تنظيم بازار را به يكباره و در اوج خريد مردم از كيلويي3 هزار و 500 تومان به 3 هزار و 900 تومان افزايش دهيم. حال اين سؤال مطرح است كه آيا واقعاً با مديريت توليد محصول داخلي نمي‌شد بازار را تأمين و قيمت‌ها را مديريت كرد، با اين كار محصول توليد كننده داخلي هم عرضه شود يا راحت‌ترين راه واردات است كه سود آن نيز براي عده‌اي شيرين‌تر بوده است.
در عين حال اگر قرار است اقتصاد مقاومتي را در كشور اجرا كنيم آيا واقعاً اتفاق خاصي مي‌افتد كه مردم عيد خود را بدون خوردن پرتقال و جايگزين كردن اقلام ديگر سپري كنند.
ارسال نظرات