پیامبر اکرم(ص) حتی ابراز احساسات و عواطف ایشان نسبت به حضرت زهرا(س)، منطبق بر دستورات الهی است و رسالت پیامبر(ص) اقتضاء می‌کند حتی بوسیدن‌های ایشان نیز در مسیر انجام رسالت ایشان باشد.
کد خبر: ۸۸۴۰۰۱۱
|
۲۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۷
به گزارش خبرگزاری بسیج، در اصل مقام بی‌نظیر حضرت زهرا(س) در تمام تاریخ بشریّت هیچ شکّی نیست. یکی از زوایای قابل استفاده برای اثبات این مقام، نوع رفتار پیامبر اکرم(ص) با دختر خود است. رفتار و گفتار پیامبر به حدّی گویای مقام بلند صدّیقه طاهره(س) است که برخی از رفتارهای نبیّ اکرم قابل درک برای ما و عموم انسان‌ها نیست؛ البتّه قرار نیست کسی که در رتبه پایین قرار دارد تمام رفتارهای فرد دارای رتبه عالی را درک و هضم کند؛ چه برسد به گفتار و رفتار دو فرد معصوم در برخورد باهم. در این میان امّا رفتار پیامبر اکرم در مقابل دختر گرامیشان از جنس نوری دیگر است که در این نوشتار به کنکاشی هر چند کوتاه در راز محبّت عجیب پیامبر اکرم نسبت به فاطمه زهرا(س) روی می‌آوریم.


حوریه‌ای در لباس انسان
در روایت معتبری پیامبر اکرم(ص) در مورد حضرت زهرا(س) می‌فرمایند: «إِنَّ فَاطِمَةَ خُلِقَتْ حُورِیَّةً فِی صُورَةِ إِنْسِیَّةٍ؛ فاطمه، حوریّه ‏اى است که همانند صورت انسان خلق شده است.» حوریه‌های بهشتی، مطابقت و سنخیّت با حقیقت اعمال و تقرّب الهی دارند. یعنی حوریان بهشتی از جنس طهارت و «أَزْواجٌ مُطَهَّرَةٌ» هستند و هیچ سنخیّت و ربطی با آلودگی و گناه ندارند.

به همین دلیل، قرآن کریم حوریان بهشتی را نصیب انسان‌های با تقوا دانسته و می‌فرماید: «قُلْ أَ أُنَبِّئُکُمْ بِخَیْرٍ مِنْ ذلِکُمْ لِلَّذینَ اتَّقَوْا عِنْدَ رَبِّهِمْ جَنَّاتٌ تَجْری مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدینَ فیها وَ أَزْواجٌ مُطَهَّرَةٌ وَ رِضْوانٌ مِنَ اللَّهِ وَ اللَّهُ بَصیرٌ بِالْعِبادِ؛[آل‌عمران/15] بگو: «آیا شما را به بهتر از اینها خبر دهم؟ براى کسانى که تقوا پیشه کرده‏‌اند، نزد پروردگارشان باغ‌هایى است که از زیر[درختانِ‏] آنها نهرها روان است؛ در آن جاودانه بمانند، و همسرانى پاکیزه و[نیز] خشنودى خدا[را دارند]، و خداوند به[امور] بندگان[خود] بینا است.»

اینجاست که به اصلی‌ترین وجه بهشتی بودن حضرت زهرا(س) که همان طهارت از هرگونه آلودگی است پی‌ می‌بریم. چه آنکه طبق آیه تطهیر که در شأن اهل بیت(ع) است و نیز روایات در مورد وجه تسمیه حضرت زهرا(س) و همچنین تقوای عملی فوق العادّه‌ای که درباره ایشان نقل شده است همگی نشانگر نهایت درجه پاکی و طهارت صدّیقه اطهر(س) است. پس تصوّر هر گونه خطا و آلودگی(حتّی غیراختیاری) از جانب حضرت زهرا(س) مردود و غلط است.

عصمت عواطف
پیامبر اکرم(ص) به عنوان گل سرسبد معصومین علیهم‌السلام، حتی ابراز احساسات و عواطف ایشان نسبت به حضرت زهرا(س)، منطبق بر شرع اسلام و دستورات الهی است. چه آنکه اگر غیر از این باشد نمی‌تواند الگوی تمام‌عیار قرار گیرد. چنانکه خداوند متعال می‌فرماید: «لَقَدْ کانَ لَکُمْ فی‏ رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ کانَ یَرْجُوا اللَّهَ وَ الْیَوْمَ الْآخِرَ وَ ذَکَرَ اللَّهَ کَثیراً؛[احزاب/21] مسلّماً براى شما در زندگى رسول خدا سرمشق نیکویى بود، براى آنها که امید به رحمت خدا و روز رستاخیز دارند و خدا را بسیار یاد مى‏‌کنند.»

با حفظ این مقدمه، تحلیل کلی اوج ابراز عواطف پیامبر اکرم(ص) که همان بوسیدن و اکرام حضرت زهرا(س) است، روشن می‌شود. مقام عصمت و رسالت نبیّ اکرم اقتضاء می‌کند حتی بوسیدن‌های ایشان نیز در مسیر انجام رسالت ایشان باشد؛ چرا که خروج از این محدوده باعث انحراف اذهان مردم خواهد شد.
تحلیل عاطفی رفتار پیامبر
دین اسلام نسبت به اکرام و محبت به فرزندان به خصوص دختران و به خصوص وقتی در سن کمی هستند سفارش اکید دارد. یکی از اسرار محبت به کودکان، پاکی و عصمت خاص دوران کودکی است. ایمان و حق‌طلبی و پرهیز از آلودگی‌ها انسان را جویای پاکی، صداقت و نور می‌کند. انسان‌های با ایمان در بین ظلمت‌های گناه در جامعه دلتنگ و مشتاق پاکی می‌شوند. بهشت، مصداق کامل سرزمین پاکی‌هاست.

نکته دیگر در مورد فرزندان صالح است که پیامبر اکرم می‌فرمایند: «إنَّ الوَلَدَ الصّالِحَ رَیحانَةٌ مِن رَیاحینِ الجَنَّةِ؛ فرزند شایسته و خوب گلى از گل‏هاى بهشت است.» بعد از این توضیحات، اکنون به این روایت پیامبر اکرم اشاره می‌کنیم که می‌فرمایند: «فَفَاطِمَةُ حَوْرَاءُ إِنْسِیَّةٌ فَکُلَّمَا اشْتَقْتُ إِلَى رَائِحَةِ الْجَنَّةِ شَمِمْتُ رَائِحَةَ ابْنَتِی فَاطِمَةَ؛ فاطمه(س) حوریه‌ای است به صورت انسان که من هر گاه مشتاق بوی بهشت می‌شوم، دخترم فاطمه(س) را می‌بویم.»

این روایت، در واقع دلیلی بر عاطفه شدید پیامبر به دختر خود است. یعنی تمام اظهار محبت‌های منحصر به فرد و فراتر از عرف که ایشان نسبت به حضرت زهرا(س) دارند، خبر از عالم معنا و پاکی فوق العاده و مقام معنوی خاص حضرت صدّیقه کبری(س) می‌دهد و ربطی به احساسات دنیایی ندارد.

بوسه‌ها و عواطف خاصّ و فراتر از عرفی که پیامبر عظیم الشأن اسلام به عنوان برترین رسول خدا نسبت به دخترشان فاطمه زهرا(س) دارند از جنس دنیا نیست و ریشه در مقام معنوی و طهارت روحی حضرت زهرا(س) دارد.

ارسال نظرات