کشتی آرا گفت: نمی دانیم چرا دولت اجازه انتقال کار به اتحادیه ها را نمی دهد، شاید در این بین منافعی برای برخی اشخاص وجود داشته باشد اما در تمام دنیا این اتحادیه ها هستند که اجرای کار را عهده دار می شوند.
کد خبر: ۸۸۴۰۰۷۲
|
۳۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۱
گروه اقتصادی- محمد فراهانی: بازار طلا و سکه همیشه سکه نیست بعضی اوقات ناخالصی های متعددی دارد که زندگی روزمره مردم را در گیر می کند. وقتی رکود و تورم هم به این بازار سرک بکشد، مضرات متعددی گریابنگیر طلا فروشان و البته مصرف کنندگان این وادی شده و رونق را از این بازار می گیرد. برای بررسی بازار طلا و سکه به سراغ رئیس اتحادیه طلا و جواهر رفتیم تا آخرین تحلیل ها را از وی جویا شویم. این گفتگو البته به دفاع قاطع کشتی آرا از همکارانش در صنف طلا و سکه نیز رسید تا جایی که وی به صراحت اعلام کرد که برخی ها به طلا فروشان حسادت می کنند. متن کامل این گفتگو بدین شرح از نظرتان می گذرد.


خبرگزاری بسیج: وضعیت امروز سکه و طلا چطور است؟
کشتی آرا: اوضاع طلا امروز بسیار خوب است، هیچ زمان و هیچ دوره ای در کشور ما حتی در زمان جنگ و مواقعی که بحران مالی ایجاد می شود مثل بحران مالی که سال 90 پیش آمد، کمبود طلا در کشور بوجود نیامد. قیمت طلا در بازار به دلیل تقاضا بالا نمی رود و یک تبعیتی از قیمت جهانی دارد اما سکه این تبعیت را ندارد. تنها ارگانی که در کشور عاملیت توزیع و تولید سکه را عهده دارد بانک مرکزی است، ما می توانیم بگوییم که معمولا بازار کالاهای انحصاری دچار تحولات و نابسامانی هایی می شود. بانک مرکزی به عنوان متولی تنظیم پول، طلا و ارز در کشور، مواقعی برای تنظیم بازار در بخش ها دخالت می کند برای مثال وقتی که بانک مرکزی می بیند نرخ ارز در حال افزایش است به بازار ارز تزریق می کند تا قیمت به تعادل بازگردد و در بازار سکه نیز همین وضعیت وجود دارد.

بانک مرکزی برای حفظ تعادل و ثبات بازار سکه از طریق بانک عامل اقدام به تزریق سکه های طلا در بازار می کند که امسال به دلیل نامشخصی این اتفاق صورت نگرفت. به همین دلیل امروز قیمت سکه تفاوتی با قیمت اصلی آن پیدا کرده است که اصطلاحا به این می گویند حباب و هر لحظه امکان ترکیدن این حباب وجود دارد.

خبرگزاری بسیج: قیمت این حباب از کجا تشخیص داده می شود؟

کشتی آرا: سکه بهار آزادی وزنی معادل 133/8 گرم دارد و عیار آن 900 در 1000 است، اگر قیمت جهانی، نرخ ارز و عیار 900 را محاسبه کنیم قیمت سکه به دست می آید که با این حساب قیمت سکه امروز باید چیزی در حدود یک میلیون و 100هزار تومان باشد و با احتساب 10هزار تومان هزینه ضرب سکه، این قیمت به یک میلیون و 110هزار تومان می رسد اما هم اکنون قیمت سکه بهار آزادی در بازار یک میلیون و 220 هزار تومان است، یعنی 110هزار تومان حباب دارد. اگر بانک مرکزی با نرخ امروز به بازار سکه تزریق کند این حباب و اختلاف قیمت از بین می رود. این اختلاف قیمت در ربع سکه و نیم سکه بیشتر است به گونه ای که هر ربع سکه هم اکنون 80هزار تومان و هر نیم سکه حدود 100هزار تومان حباب دارد. البته هرساله در روزهای پایانی سال شاهد افزایش قیمت سکه هستیم که امسال این اختلاف و افزایش قیمت بسیار شدیدتر از قبل شده است.

خبرگزاری بسیج: ما با موضوع واردات طلا مواجه هستیم، هم اکنون چه میزان از طلای موجود در بازار وارداتی و چه میزان تولید داخل است؟

کشتی آرا: متأسفانه ما آماری از وضعیت طلای موجود در کشور نداریم که چه میزان تولید می شود و چه میزان مصرف می شود و دلیل آن این است که هیچ جایی اینها ثبت نمی شوند. واحدهای تولیدی ما هم به ما اعلام نمی کنند که در سال چه میزان تولید داشته اند که علت آن هم درگیر شدن با گرفتاری های مالیاتی است و بر همین اساس ما آمار شفافی از وضعیت طلای موجود در کشور نداریم؛ با این وجود بر اساس اطلاعاتی که بدست آورده ایم مصرف سالیانه مصنوعات طلا در کشور در حدود 60 تن است که تقریبا سه پنجم این مقدار تولید داخلی بوده و مابقی وارداتی است.

واردات مصنوعات قاچاق ممنوع است، بنابر این طلای وارداتی یا از قاچاق به کشور می رسد و یا از راه هایی وارد کشور می شوند که جنبه قانونی دارد اما رسمی و ثبت شده نیستند برای مثال هر مسافر که از خارج وارد کشور می شود می تواند تا سقف 150 گرم طلای ساخته شده با خود داشته باشد و به این صورت یکی از راه های واردات غیر رسمی این راه است.

در مبادلات قاچاق هیچگاه پول مابین قاچاقچیان رد و بدل نمی شود و بیشتر با طلا و یا کالاهای ارزشمند دیگر این مبادلات صورت می پذیرد که این طلاها در آمار ما نمی گنجد و این میزان طلا به هیچ عنوان وارد چرخه هم نمی شود.

خبرگزاری بسیج: ما چه تعداد واحد تولیدی مصنوعات طلا در کشور داریم؟

کشتی آرا: ما در تهران حدود 1600 واحد تولیدی شناخته شده و ثبت شده توسط سازمان ملی استاندارد داریم و در مجموع، در سراسر کشور حدود 4هزار واحد تولیدی مصنوعات طلا داریم که توسط سازمان ملی استاندارد به اینها کد اختصاص داده شده و شناخته شده هستند؛ در کل کشور ما 32هزار واحد فروش و تعمیر طلا، سکه، جواهرات و نقره داریم که واحدهای تولیدی جزئی از این 32هزار واحد هستند.

خبرگزاری بسیج: فرآیند تولید یک مصنوع طلاچگونه است؟

کشتی آرا: شمش طلا به کارگاره تولیدی می آید و تبدیل به عیار می شود، یعنی اگر طلای 24عیار است، به آن آلیاژ افزوده می شود تا به عیار 18 برسد و پس از اضافه شدن آلیاژهای مورد نیاز، شمش را ذوب کرده و ماده اولیه تولید طلا بدست می آید، این را به اشکال مختلف همچون مفتول و ورق درمی‌آورند و مصنوعات طلا را با آن تولید می‌کنند. پس از تولید در کارگاه یا کارخانه، محصول به سمت بنکداری هایی که در بازار وجود دارند منتقل می شوند و از آنجا به واحدهای فروشگاهی سطح شهر ارسال شده و نهایتا مردم از این واحدها محصولات را خریداری می کنند.

خبرگزاری بسیج: سودی که حاصل می شود چه میزان برای تولید کننده است؟

کشتی آرا: تولیدکننده اجرت دریافت می‌کند که تمام آن سود نیست، برای مثال النگویی می سازد، وقتی که ساخته شد به بنکداری می دهد و می گوید برای هر گرم این جنس 10هزار تومان اجرت ساخت می خواهم، وقتی هزینه های ساخت را از این 10هزار تومان کسر کنیم مابقی، سود تولید کننده است. این سود متغیر است و بستگی به شرایط بازار دارد، هرچه میزان تولید بالاتر برود و قیمت تمام شده کاهش یابد، طبیعتا سود تولیدکننده افزایش می‌یابد.

امروز که در وضعیت بحران و رکود قرار داریم، سود سرمایه‌گذاری‌شان حتی از سود بانکی هم کمتر است، اما چرا فعالان این صنعت همچنان در این میدان مانده اند؛ آنها مانده اند زیرا نمی توانند شغل دیگری داشته باشند، مانده اند زیرا امید دارند که در آینده وضعیت بهتر می شود و در مواقعی که وضعیت بهتر است، سود سرمایه طلافروشان حتی دو الی سه برابر سود بانکی هم می شود. البته مسائل شرعی و اعتقادی هم در این بین وجود دارد که بیشتر کسبه قدیمی‌تر از آن یاد می کنند و می گویند که اگر ما با سود صفر درصد هم کار کنیم بهتر از آن است که سرمایه مان را به بانک بسپاریم و اینگونه به کارمان برکت می‌آید.

خبرگزاری بسیج: تولید کننده، فروشنده و واسطه هرکدام چه میزان از این سود را کسب می‌کنند؟

کشتی آرا: بنکدار محصول را با 10 هزار تومان مزد از تولیدکننده می‌خرد، سپس آن را 11هزار تومان یعنی با 10درصد سود می‌فروشد، در این بین یک واسطه‌ای وجود دارد به اسم "کیفی" که جنس را به مغازه دار می رساند و یک درصد هم کسب می‌کند. حال مغازه دار از آنچه قیمت تمام شده اش هست می تواند تا 7 درصد از خریدار سود بگیرد و اینجا سود اصلی مشخص می‌شود.

خبرگزاری بسیج: شما برای اینکه این میزان مجاز سود 7درصد رعایت شود نظارت دارید؟

کشتی آرا: بله، علاوه بر نظارت ما کمیسیون رسیدگی به شکایات را نیز در اتحادیه داریم که روزهای یکشنبه با تشکیل جلساتی به شکایات مردم رسیدگی می کنند، افرادی که معتقدند فروشنده بیش از سقف مجاز از آنها مبلغی را اخذ کرده است می توانند به همراه فاکتور فروش جنس، به اتحادیه مراجعه کرده و شکایت کنند. کمیسیون فوق فاکتور را بررسی می کند و بر اساس تاریخ فاکتور و قیمت روز طلا و میزان اجرت، صحیح یا غلط بودن میزان اخذ شده را تشخیص می دهد. چنانچه تشخیص داده شود فروشنده پول اضافی گرفته است بلافاصله از اتحادیه با آن شخص تماس گرفته می شود و فروشنده ملزم می شود وجه اضافه را سریعا به خریدار بازگرداند.

خبرگزاری بسیج: برخی می گویند که طلافروشان چه طلا بخرند، چه بفروشند، سود خوبی به جیب می زنند و اینکه سود بیشتر طلافروشان در معاوضه طلا است؛ این را قبول دارید؟

کشتی آرا: همین حرفها باعث شده که در سه سال گذشته صنعت طلای کشور رو به نابودی برود، به هیچ عنوان چنین مسئله ای درست نیست. میزان سود مشخص است و داد و ستد طلا بسیار شفاف است، به گونه ای که حتی افراد عادی هم می توانند میزان سود را محاسبه کنند. امکان دارد شما در یک طلافروشی ببینید که فروشنده بیش از حد با ماشین حساب در حال محاسبه است و همین باعث می شود شبهه پیچیده بودن فرمول های محاسبه قیمت طلا پیش بیاید، در حالی که حساسیت موضوع و شاید عدم مهارت کافی فروشنده باعث می شود عملیات محاسبه را چندبار انجام داده از صحت ارقام بدست آمده اطمینان حاصل شود و نهایتا شبهاتی که گاها می شنویم بوجود می آید.

معاملات طلا بسیار شفاف است در صورتی که بسیاری از صنف های دیگر همچون صنف پوشاک و تلفن همراه، سودهایی عجیب و غریب از مردم دریافت می کنند، با این حال هجمه ها علیه صنف طلا فروشان از سال های دور همواره وجود داشته است؛ با این حرف‌ها و کارها تنها به اقتصاد و صنعت خودمان ضربه می زنیم تا جایی که امروز اجناس بی کیفیت ترکیه ای در بازارهای ما رونق پیدا کرده اند، در حالی که در سال های نه چندان دور، اجناس دست دوم ما را همین کشور می خرید و به مردمش می داد و امروز ما شاهد بیکاری بسیاری از کارگران شده ایم. چندی پیش فردی را در بازار دیدم که می گفت پس از سی سال کار زرگری امروز با موتور سیکلت مسافرکشی می کنم چون کار نیست!

یکی از اصلی ترین شاخصه های یک طلافروش پاک بودن و درستکار بودن است، طبیعتا همانند مابقی مشاغل، افرادی هم در این صنعت هستند که تخلف می کنند که البته ما این ها را طلافروش نمی دانیم؛ شخصی که طلافروش واقعی است فرزندش هم پا در این صنعت می گذارد و طبیعتا آن شخص باید آبرو و اعتبار خود را حفظ کند، بنابراین یک طلافروش پاک و درستکار و اصیل نه تخلف می کند و نه گران فروشی می کند چراکه اعتماد مردم بهترین سرمایه برای یک طلافروش است.

خبرگزاری بسیج: قیمت‌های زیور آلات در نقاط مختلف شهر متفاوت است، علت چیست؟

کشتی آرا: قیمت خود طلا هیچ تفاوتی در مناطق مختلف تهران ندارد، سود هم همان 7درصد است و تفاوت تنها در اجرت ها است که نهایت این تفاوت قیمت هم 10درصد است. ما بر اخذ میزان اجرت صحیح نظارت می کنیم اما مگر اتحادیه چه میزان نیرو برای این کار دارد؟! اتحادیه طلا و جواهر 7 عضو هیئت مدیره و 100 بازرس افتخاری دارد و طبیعتا نمی تواند این حجم بزرگ از واحدهای توزیع را به طور مستمر مورد بازرسی و نظارت قرار دهد و طبیعتا در این بین تخلفاتی هم صورت می گیرد که با مراجعه و شکایت مشتریان به موضوع رسیدگی می کنیم.

خبرگزاری بسیج:اوضاع جواهر و سنگ های قیمتی به چه صورت است؟

 کشتی آرا: پایه جواهر همانند طلا است و فرآیندها تقریبا شبیه هم هستند. تمامی جواهرات در کشور ما وارداتی هستند و منعی هم در این زمینه وجود ندارد و با تعرفه 4درصدی گمرک وارد کشور می شوند اما واردات مصنوعات جواهر همانند مصنوعات طلا ممنوع است، با این وجود این اتفاق نمی‌افتد و اکثرا به صورت قاچاق وارد کشور می شوند.

خبرگزاری بسیج: با اینکه واردات جواهرات آزاد است و تعرفه پایینی هم برای ورود آن به کشور درنظر گرفته شده چرا بازهم قاچاق می شود؟

کشتی آرا: شما اگر امروز وارد انگلستان شوید و یک بسته برلیان داشته باشید بلافاصله در گمرک مقدار برلیانی که دارید را اعلام می کنید و همانجاهم هزینه گمرک را پرداخت کرده و برگه سبز اجناس را دریافت کرده و به سفر خود ادامه می دهید اما متأسفانه همین کار را اگر بخواهیم در کشورمان انجام دهیم آنقدر پروسه سخت و وحشتناکی پیش پایمان قرار می گیرد که هیچکس رقبت نمی کند از راه قانونی اقدام به واردات جواهرات کند. حتی پاک ترین انسان ها هم تن به واردات قانونی نمی دهند چراکه بانک مرکزی، گمرک و دیگر ادارات سنگ اندازی می کنند و کار بسیار پیچیده می شود.

خبرگزاری بسیج: ما ظرفیت استحصال جواهر در کشور را نداریم؟

کشتی آرا: یک سری از معادن ما ظرفیت استحصال برخی سنگها همچون فیروزه و عقیق را داریم که البته این ها آنچنان ارزشی ندارند؛ الماس یا همان برلیان، زمرد، یاقوت قرمز و یاقوت کبود 4 سنگ اصلی هستند که جزو سنگ های گران بها به شمار می آیند و مابقی سنگ ها را نیمه گران بها می نامند. ما در کشور بخشی از این سنگهای نیمه گران بها را داریم که طبق روال معمول از آن ها استفاده می شود و در چند سال اخیر هم در موضوعاتی همچون تراش این سنگها در کشور اقدامات خوبی همچون برگزاری کلاس های آموزشی صورت گرفته است.

خبرگزاری بسیج:در قسمتی از سخنانتان به خطر نابودی صنعت طلا در ایران اشاره کردید، رکود سنگین حاکم بر بازارهای کشور چه میزان بر صنعت طلا و جواهر اثر گذاشته است؟

کشتی آرا: امروز همه ما این رکود سنگین را مشاهده می‌کنیم، وقتی رکود حاکم می شود درآمد کشور کاهش می یابد و به دنبال آن مصرف هم کاهش پیدا می کند. ژاپن بیشترین مصرف کننده کالای خودش است و همین موضوع باعث شده اقتصادی پویا و قوی داشته باشند. امروز بازار طلا در رکود است و در کنار آن شاهد قاچاق آن به کشور هستیم، ما باید به فکر افزایش تولید باشیم تا هم راه ورود قاچاق بسته شود و هم به صادرات برسیم و کارگرانمان بیکار نشوند. حال به سراغ بخش تولید می رویم، می بینیم که تولیدکننده از وضعیت گرانی آب، گاز، برق و مالیات های سرسماور می نالد، وقتی قیمت تمام شده برای تولیدکننده بالا برود طبیعتا توان رقابت را از سدت می دهد.

موضوع دیگر مالیات بر ارزش افزوده است،آیا فردی امروز برای یک سرویس طلای 10 میلیون تومانی حاضر است یک میلیون تومان مالیات بدهد؟ طبیعتا هیچکس حاضر نیست چنین کاری کند، با این وضعیت طبیعی است که شاهد کاهش مصرف و نهایتا تشدید رکود باشیم. وقتی رکود حاکم شد واحدهای تولیدی یکی پس از دیگری تعطیل می شوند و به دنبال آن چرخ کارخانه های خارجی به واسطه واردات محصولاتشان به کشور ما می چرخد.

 خبرگزاری بسیج: شما چگونه اعتماد مشتریان را جلب می کنید؟ ماجرای اینکه می گویند اگر قصد خرید طلا داری از آشنا بخر چیست؟

کشتی آرا: ما در هیچ جای دنیا مارک طلا و جواهر مثل کالاهای دیگر نداریم که بگوییم طلای فلان مارک و برند، به جای این می گویند مثلا طلافروشی آقای محمدی یعنی نام فروشنده به برند کار او و اعتماد عمومی تبدیل می شود؛ اما توصیه ای که اتحادهی همواره به مردم داشته است این است که از واحدی خرید کنند که حتما جواز داشته باشد، واحدی که جواز دارد تحت کنترل است و اگر تخلفی هم انجام دهد قطعا قابل پیگیری خواهد بود. اگر فردی از یک فروشنده بی اعتبار و بدون جواز خرید کند مقصر خود اوست، اینکه می گویند از آشنا خرید کنید یعنی از شخصی طلا بخرید که قابل اعتماد و شناخته شده باشد، طبیعتا شخصی که جواز دارد هم مورد اعتماد است و هم شناخته شده، و این موضوع در همه دنیا این چنین است.

خبرگزاری بسیج: اجرت طلای خارجی بیشتر از طلای ایرانی است، دلیل چیست؟

کشتی آرا: وقتی کالایی به صورت قاچاق وارد کشور می شود، این قاچاق یک هزینه هایی از جمله دستمزد کارگر دارد. از طرفی طلای خارجی ظرافت بالایی دارد و ضمنا تقلبی هم در آن وجود ندارد و عیاری کاملا درست و صحیح دارد که این عوامل در نهایت روی اجرت اثر می گذارند و موجب بالاتر بودن اجرت طلای خارجی نسبت به طلای ایرانی می شوند.

خبرگزاری بسیج: ما این توان را نداریم که همانند این طلاها را با همان کیفیت در داخل کشور تولید کنیم؟

کشتی آرا: ما بیشتر از اینها توانایی داریم اما هزینه ما بالا می رود و گران‌تر از نمونه خارجی اش در می‌آید. اگر دولت تولیدکنندگان را گرفتار نکند ما بسیار پیشرفت می کنیم، ما حمایت و تسهیلات نمی خواهیم از دولت فقط می خواهیم گرفتاری ایجاد نکند.

خبرگزاری بسیج: در زمینه آموزش برای تولیدکنندگان طلا کاری انجام داده اید؟

کشتی آرا: ما الان کلاس های آموزشی برای تمامی بخش ها از جمله بخش های ساخت، گوهر شناسی و طراحی برگزار می کنیم و هم اکنون علاوه بر آموزشگاه هایی که در سطح شهر با مجوز در حال فعالیت هستند، ما یک دبیرستان کار و دانش به نام معراج را هم داریم که به صورت تخصصی در این رشته فعالیت می کند. در کنار اینها اتحادیه هم یک دانشگاه علمی، کاربردی در رشته طلا و جواهرات دارد که در حال فعالیت می باشد.

خبرگزاری بسیج: امکان این وجود دارد که کارگاه های تولید طلا در منازل دایر گردند؟

کشتی آرا: بله، همین الان بسیاری از کارگاه های ما در خانه ها فعال هستند و تمام فرآیند تولید در خانه انجام می شود، اما وقتی این تولیدات می توانند عرضه شوند که تولیدکننده از اتحادیه کد شناسایی دریافت کرده باشد، بنابراین ما نظارت داریم بر فرآیند تولید مصنوعات طلا.

خبرگزاری بسیج: عیار اصلی در کشور ما 18 عیار است اما دیگر کشورهای همسایه طلای با عیار 24 را عرضه می کنند، علت چیست؟

کشتی آرا: ما هم طلای 24 عیار داریم. برای مثال امروز طلای رایج در یزد، 24 عیار است، در زاهدان و بندرعباس طلاها عیار 21 و 22 دارند، بنابراین عیار رایج طلا در مناطق مختلف متفاوت است و البته قیمت طلا با بالارفتن عیار هم افزایش می یابد.

خبرگزاری بسیج: بازار طلا متأثر از بازار و نرخ ارز است، نوسانات ارز چه ضرباتی به طلافروشان وارد می کند؟

 کشتی آرا: بله کار ما متأثر از نرخ ارز است اما ضربه ای از نوسانات ارز نمی بینیم، یک طلافروش اگر مورد سرقت و کلاه برداری قرار نگیرد و با روال عادی کار کند هیچ گاه ورشکست نمی شود چراکه همواره میزان سرمایه ای مشخص که همان طلای موجود در مغازه است را دارد.

خبرگزاری بسیج: شما از لزوم نگاهی ویژه برای کمرنگ شدن رکود در بازار طلا سخن گفتید، این نگاه شامل مباحث قانونی و منافذ مارا: قرراتی هم می شود؟

کشتی آرا: ما در قانون هیچ مشکلی نداریم و دستمان باز است اما در اجرای قانون مشکل وجود دارد، باید کار به بخش خصوصی سپرده شود و حتی المقدور برای یک بار هم که شده دولت این کار را انجام دهد تا نتایج را مشاهده کند. در این موضوع اتحادیه می تواند به عنوان بخش خصوصی و نماینده مستقیم مردم عمل کند و البته قانون هم با این موضوع مشکلی ندارد.

ما نمی دانیم چرا دولت اجازه انتقال کار به اتحادیه ها را نمی دهد، شاید در این بین منافعی برای برخی اشخاص وجود داشته باشد اما بد نیست بدانیم که در تمام دنیا این اتحادیه ها هستند که اجرای کار را عهده دار می شوند. اتحادیه عروسک نیست که نقشی نمایشی ایفا کند و نهایتا چند جواز برای کسبه صادر کند، بنابراین لازم است شرایط سپردن کار به اتحادیه ها از سوی دولت فراهم شود.

خبرگزاری بسیج: بانک مرکزی در سال 95 علاوه بر اینکه از توزیع سکه های جدید خودداری کرد با مدیریت اشتباه در کنترل ارز، بازار ارز را آشفته کرد، علت چیست؟

کشتی آرا: نمی دانم، از مسئولین بانک مرکزی باید دلیل این کارها را پرسید، اما قطعا یک تفکر و هدفی از این کارها دارند. بانک مرکزی مسئول تنظیم بازار است و باید پاسخگوی این تصمیمات عجیب باشد؛ ما چندین سال پیش به بانک مرکزی گفتیم طلا تحویل می دهیم و برایمان سکه ضرب کنید، اما قبول نکردند، امروز هم همین پاسخ را می دهند، این رفتارها باعث می شود راه های غیرقانونی و تقلب هموارتر شود، ساخت قالب سکه کار یک ساعت است، بنابراین سودجویانی که منتظر فرصت هستند، در این مواقع سریعا اقدام می کنند و سکه های تقلبی را به بازار تزریق می کنند؛ حدود یک ماه پیش نیز کارگاهی را در جاده اسلامشهر با حدود 10هزار سکه تقلبی کشف کردیم که این دست تخلفات بر اثر همین رفتارهای جزیزه ای پدید می آید.

 

 

ارسال نظرات