خبرهای داغ:
فرماندار کارون با اشاره به نگاه مثبت جامعه امروز به مشارکت زنان در عرصه های مدیریتی گفت: چالش بزرگی که زنان در عرصه مدیریتی دارند این است که نباید خطا کنند زیرا کوچکترین خطای ما دیده می شود و به حساب زن بودن و جنسیتمان گذاشته می شود.
کد خبر: ۸۸۴۰۱۷۸
|
۳۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۵
معصومه خنفری، نخستین فرماندار زن در خوزستان، در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری بسیج، اظهار کرد: در سالها فعالیت مدیریتی، اجتماعی و سیاسی در حوزه های مختلف متوجه شدم که حضور در این عرصه ها در جامعه با مخالفت مواجه نمی شود و واقعا مخالفتی در این زمینه وجود ندارد.

وی با اشاره به استقبال مردم از انتصاب خود به سمت فرمانداری شهرستان کارون تصریح کرد: استقبال مردم از انتصاب یک زن به عنوان فرماندار کارون بی نظیر بود و شاید مراسم معارفه من یکی از شلوغ ترین معارفه های فرمانداران بود و جمعیت عظیمی در این مراسم حضور یافتند.

فرماندار کارون به بیان برخی خاطرات خود در مراسم معارفه پرداخت کرد و بیان کرد: در مراسم معارفه خود متوجه شدم که عده ای از خوزستانی های ساکن تهران تنها برای حضور در این مراسم به خوزستان آمدند. این افراد به من گفتند زمانی که شنیدیم که یک زن در خوزستان فرماندار می شود تنها برای کسب افتخار حضور در این مراسم به خوزستان سفر کردیم.

خنفری با بیان اینکه جامعه از حضور زنان در عرصه های مدیریتی و همچنین حوزه های اجتماعی و سیاسی استقبال می کند، گفت: تجربه شخصی من ثابت کرده است که مردم به زنان اعتماد می کنند، زنان را قبول دارند و ترجیح می دهند که کار را به زنان بسپارند زیرا به سلامت کار زنان ایمان و اعتقاد دارند و اطمینان دارند که زن تمام توان خود را به کار می گیرد تا به خوبی از عهده مسئولیت خود برآید. مردم فکر می کنند شاید زنان بتوانند آن چه مورد انتظار آنها است را برآورده کند.

خنفری ادامه داد: حتی در مناطق عشایری زمانی که زنان جهت انتخابات شوراهای شهر و روستا کاندید می شوند، نه تنها رای می آورند بلکه موفق به کسب آرای خوبی می شوند. این موضوع بیانگر این است که نگاه به زن در مناطق عشایری نیز نگاه مثبتی است و در این مناطق نیز به حضور زن در عرصه های مدیریتی و اجرایی و سیاسی و اجتماعی اعتماد می شود.

وی برخی مخالفت ها نسبت به حضور زنان در عرصه های مدیریتی و اجرایی را ناشی از ارجح دانستن مسایل شخصی توسط این مخالفین دانست و اظهار کرد: یک دسته از افرادی که نسبت به حضور و مشارکت زنان در عرصه های مدیریتی مخالف هستند، اعتقاد دارند که زن نباید جایگاه مدیریتی را اشغال کند. علت مخالفت دسته دیگر نیز به خطر افتادن مصالح شخصی آنها است. برخی نیز گمان می کنند که شاید توان زن با توان مرد برابر نیست و برخی دیگر نیز شاید فکر می کنند زن در این گونه مناصب احساساتی عمل می کند و یا زن از لحاظ عقلی با مرد برابری نمی کند. بلاخره هر دسته از مخالفین دلایل خاص خود را دارد.

فرماندار کارون با اشاره به نگاه مثبت جامعه به حضور زنان در عرصه های کلان مدیریتی و اجرایی عنوان کرد: اکنون جامعه به سمت و سویی حرکت کرده است که به زن اعتماد و اعتقاد دارد و حتی تمایل دارد که کار را به زن بسپارد. چه زمانی که بخشدار بودم و چه در حال حاضر که فرماندار هستم، هیچگاه در کارم با مشکلی مواجه نشدم زیرا هم مدیران و هم مردم و هم افراد زیرمجموعه من استقبال و همکاری و حمایت از من داشته اند. پس از این نظر هیچ مشکلی را نمی بینم.

خنفری در خصوص  تفاوت و حساسیت های حضور زنان در عرصه های کلان مدیریتی نسبت به حضور مردان در این عرصه ها بیان کرد: دو رسالت عظیم بر گردن دارم، در وهله اول نه تنها مانند همه فرمانداران بلکه باید با دقت بیشتر از سایر فرمانداران عمل کنم زیرا ممکن است سایر فرمانداران مانند من زیر ذره بین نباشند اما من زیر این ذره بین قرار دارم و همه در جزئیات کارهایی که می کنم، دقیق می شوند زیرا می خواهند بدانند زمانی که دولت به یک زن جهت سکانداری فرمانداری یک شهرستان اعتماد کرده است آیا این زن نیز از عهده این کار برمی آید یا خیر.

وی ادامه داد: رسالت دوم من این است که عملکردی که خواهم داشت و کارنامه ای که برجای خواهم گذاشت مسیری را برای سایر بانوان جهت حضور در عرصه های مدیریتی و اجرایی باز کند. باید از اعتمادی که در انتصاب من داشتند نهایت استفاده را برای عملکردم داشته باشم تا در آینده نیز زنان بتوانند پست های جدید مدیریتی را کسب کنند. اگر من در این مسیر موفق نشوم، این عدم موفقیت به منزله شکستی برای حرکت دیگران در این مسیر است، بنابراین خیلی تلاش می کنم تا از این نظر ظلمی به زنان نشود و شرایط و مسیر برای حضور زنان در عرصه های کلان مدیریتی شود که این کار مستلزم عملکرد جهادگونه است.

فرماندار کارون با بیان اینکه چالش بزرگی که به عنوان مانع حضور اجتماعی و سیاسی زنان در کشور باشد، وجود ندارد؛ تصریح کرد: زنان به راحتی می توانند در جامعه امروز حضور داشته باشند زیرا جامعه ما به زنان اعتماد دارد و به زنان کمک می کند؛ این موضوع را من تجربه کردم. استقبال مردم از انتصاب من به عنوان فرماندار کارون بی نظیر بود و با وجود اینکه برخی مخالفین انتصاب من در ابتدا با این استدلال که فرماندار باید با عشایر و شیوخ و بزرگان تعامل داشته باشد و یک زن نمی تواند در این گونه مراسمات و مناطق حضور داشته باشد، با انتصاب من مخالفت می کردند اما اکنون از سوی شیوخ عرب برای شرکت در مراسمات آنها دعوت می شوم و عدم حضور من در این مراسمات موجب ناراحتی این شیوخ و بزرگان می شود.

خنفری در رابطه با چالش های موجود در جامعه برای حضور زنان در عرصه های مدیریتی و اجرایی عنوان کرد: شخصا با رعایت احتیاط بسیار زیادی وارد عمل می شوم. آسیب هایی که اکنون در این عرصه متوجه زنان است، همان خطاهایی است که ممکن است از یک انسان بروز کند و چالش بزرگی که من دارم نیز همین است که نباید خطا کنم زیرا کوچکترین خطای ما دیده می شود و به حساب زن بودنمان گذاشته می شود. اگر یک مرد عهده دار مناصب اجرایی و مدیریتی باشد، ممکن است مرتکب خطا شود اما اگر یک زن مرتکب این خطاها شود این خطاها هر چند کوچک به حساب جنسیت او گذاشته می شود.

وی بیان کرد: جامعه اکنون به مشارکت زنان در عرصه های مدیریتی اجرایی و اجتماعی اعتماد دارد و می خواهد در این مسیر به زنان کمک کند. همه در حال کمک به اثبات این موضوع هستند که زن می تواند. خوشبختانه من ارتباط تنگاتنگی با همسر و فرزندانم دارند. هر چند که طبیعتا زن شاغل در اختصاص وقت به خانواده خود محدودیت دارد.


انتهای پیام

ارسال نظرات
پر بیننده ها