خبرهای داغ:

صادرات ۳۰۰ میلیون دلاری فرش دستباف/ دو سوم بافندگان فرش زیرپوشش بیمه نیستند

رئیس مرکز ملی فرش ایران با بیان اینکه سالانه ۳ میلیون متر مربع فرش دستباف در ایران تولید می‌شود از صادرات ۳۰۰ میلیون دلاری این هنر دست ایرانیان به خارج از کشور خبر داد.
کد خبر: ۸۸۴۰۲۸۰
|
۳۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۹
حمید کارگر عصر امروز در نشست خبری با بیان اینکه سالانه 300 میلیون دلار فرش دستباف ایرانی به خارج از کشور صادر می‌شود، اظهار داشت: این میزان صادرات نسبت به دهه گذشته که صادرات فرش دستباف ایرانی 500 میلیون دلار بود کاهش داشته که شاخص‌ترین دلیل این کاهش اعمال تحریم‌ها علیه ایران بوده است.

وی با بیان اینکه اعمال تحریم‌ها سبب از دست رفتن بازارهای فرش دستباف ایران شد، بیان کرد:  بعد از برجام وضعیت صادرات فرش ایران بهتر شده و بازارهای قدیمی صادرات فرش دوباره رونق گرفته به طوری که در 10 ماهه گذشته 69 میلیون دلار فرش دستباف ایرانی از طریق آلمان به آمریکا به عنوان یکی از قدیم‌ترین بازارهای هدف فرش دستباف ایرانی صادر شده است.

کارگر افزود: در مجموع در 10 ماهه گذشته 4 هزار و 400 تن فرش دستباف به ارزش 257 میلیون دلار به خارج از کشور صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر ارزش دلاری 19 درصد و از نظر وزنی 10 درصد افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر فرش دستباف ایرانی به 80 کشور جهان صادر می‌شود، خاطرنشان کرد: آمریکا، آلمان، انگلیس، فرانسه، لبنان، امارات، کویت، قطر، ژاپن از مشتری‌های قدیمی و چین، روسیه، برزیل نیز از مشتری‌های جدید این هنر دست ایرانیان هستند.

ثبت ملی 40  منطقه جغرافیایی فرش دستباف

رئیس مرکز ملی فرش ایران با تاکید بر اینکه این مرکز به دنبال انجام اقدامات بازدارنده برای جلوگیری از کپی‌برداری از طرح‌های فرش دستباف ایرانی است، افزود: این مرکز در راستای این هدف اقدام به ثبت و مستندنگاری از طرح‌‌ها و نقوش فرش ایرانی به نام طراحان آن و گردآوری تاریخ شفاهی فرش ایران کرده است.

وی با بیان اینکه تاکنون 40 منطقه جغرافیایی فرش دستباف ایران ثبت ملی شده و از این 40 منطقه 29 منطقه ثبت جهانی شده است، خاطرنشان کرد: استان فارس با ثبت ملی 6 منطقه و ثبت جهانی 2 منطقه فرش دستباف، استان برتر در این زمینه محسوب می‌شود.

رئیس مرکز ملی فرش ایران با بیان اینکه طرح «قشقایی» و «گبه فارس» ثبت جهانی شده است و به زودی مراسم رسمی رونمایی از این ثبت جهانی در شیراز برگزار می‌شود، افزود: علاوه بر این دو طرح، طرح‌های «لری فارس»، «عرب فارس»، «کشکولی»، «آباده» ثبت ملی شده‌اند و طرح «افشار فارس» نیز در دست اقدام برای ثبت ملی است.

دو سوم بافندگان فرش تحت پوشش بیمه نیستند

وی با بیان اینکه به طور متوسط سالانه 3 میلیون متر مربع فرش دستبافت توسط 700 هزار بافنده تمام وقت و 300 هزار بافنده پاره‌وقت در ایران تولید می‌شود، عنوان کرد: تا سال 93 نزدیک به 480 هزار بافنده فرش و هنرمند صنایع دستی تحت پوشش بیمه بودند که 80 درصد این افراد بافنده فرش بودند اما در دو سال گذشته اعتبار مصوب در این زمینه پاسخگوی بیمه قالیبافان نیست و در حال حاضر 320 هزار نفر قالیباف زیرپوشش بیمه هستند.

کارگر اظهار امیدواری کرد که در سال 96 تعداد قالیبافان تحت پوشش بیمه به 500 هزار نفر برسد و گفت: با توجه به اینکه در سال‌های گذشته افراد غیرقالیباف با استفاده از ترفندهایی از بیمه قالیبافی استفاده کرده‌اند در حال حاضر سیستم پایش برای حذف بیمه این افراد راه‌اندازی شده است تا حق بیمه به بافندگان واقعی تعلق گیرد.

راه‌یابی 171 نفر به المپیاد کشوری فرش دستباف

رئیس مرکز ملی فرش ایران با اشاره به برگزاری یازدهمین المپیاد فرش دستباف ایران در شیراز، گفت: این رقابت از سوم اسفندماه آغاز شده است و تا 5 اسفندماه ادامه دارد و شرکت‌کنندگان در دو بخش دانش‌آموزی و دانشجویی به رقابت با یکدیگر می‌پردازند.

وی با بیان اینکه دانش‌آموزان راه‌یافتگان به مرحله کشوری در سه بخش طراحی، بافت و رنگرزی و دانشجویان راه‌یافته علاوه بر این سه بخش در بخش مرمت فرش با یکدیگر رقابت می‌کنند، افزود: 171 نفر به مرحله کشوری راه‌یافته‌اند که 76 نفر آنها دانش‌آموز و مابقی دانشجو هستند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها