تجربه یک رویا با سفر به خلیج فارس؛

از رویا تا واقعیت/تجربه قدم زدن بر روی شن های مریخی سواحل پارسیان

پارسیان با داشتن جاذبه های تاریخی و طبیعی فراوان، هر ساله گردشگران فراوانی را از نقاط مختلف کشور به سوی خود می کشاند و سواحل بی نظیرش خاطرات به یادماندنی را به جا می گذارد.
کد خبر: ۸۸۴۰۵۹۳
|
۰۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۳

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج هرمزگان به نقل ازخبرگزاری مهر، سواحل آفتابی و چشم اندازهای کم نظیر، هوای معتدل پاییز و زمستان، دریای زیبای خلیج فارس، جزیره‌های متعدد و دیدنی و تپه‌های شنی و صدها جاذبه طبیعی و تاریخی دیگر از دارایی‌های استان هرمزگان به شمار می‌رود و به خصوص مناطق غربی این استان مانند بخش کوشکنار شهرستان پارسیان که از این قاعده جدا نیست و درست در زمانی که بیشتر نقاط ایران در سرما و یخبندان بسر می‌برند از آب و هوای مطلوب و سواحل گرم و آرام  و طبیعت کم نظیری برخوردار است.

شهر و بخش کوشکنار شهرستان پارسیان درغربی ترین نقطه هرمزگان قرار دارد و در همسایگی پارس جنوبی و هم مرز استان بوشهر است. این بخش از شهرستان پارسیان داری مناطق تفریحی و گردشگری طبیعی فراوانی است. مناطق تفریحی و گردشگری بخش کوشکنار دارای سه بخش دریایی، دشت و کوه به صورت یک جا را در خود دارند.

نقاط تفریحی این منطقه شامل مجموعه دیدنی تفریحی – گردشگری تبن و پارک شهروند در شهر کوشکنار، مجموعه تفریحی سرسبز و دیدنی ساحلی روستاهای سروباش، فارسی، اکبری، تمبوجنوبی و تمبو شمالی ، منطقه تفریحی سرسبز و وسیع و علفزار کورو واقع در شهر کوشکنار، منطقه زیبا و دیدنی تشتک تاسو و لاور واقع در کوههای سمت جنوبی شهر کوشکنار و سد سرتنگ و اسکله تبن بوده که طراوت ویژه ای در ایام پایانی سال و به خصوص در زمان نوروز به این بخش و شهر  جلوه خاصی بخشیده است.

غار بهده
غار بهده در شمال روستای بهده و در فاصله ۴۰ کیلومتری شهر پارسیان استان هرمزگان قرار دارد . این غار ۷۰ متر طول دارد و قدمت آن به بیش از ۱۵۰۰ سال می رسد.

آبشار و چشمه بوچیر

چشمه و آبشار بوچیر از جمله نقاط زیبا و منحصر به فرد روستای بوچیر است که در شرق شهرستان پارسیان واقع شده است. وجود دره ای باریک و پراب که حدودا ۵۰ متر می شود وجود قندیل‌های زیبا، آب سرد و چشم اندازهای طبیعی، بکر بودن زیبایی این چشمه را دوچندان کرده است.

آنچه باعث ابهت این چشمه شده عبور کردن از تنگه ای عمیق پر آب بدون داشتن جای استراحت است که هر بیننده باید شناگر خوبی باشد و یا از جلیقه یا تیوپ استفاده نماید تا بتواند از این مسیر رد شود – البته با قایق های بادی هم می توان رفت اما با شنا عبور کردن صفای دیگری دارد.

آبشار بسیار زیبا و بیاد ماندنی هم در این روستا قراردارد که ، شاید باورتان نشود که در شهرستان پارسیان، دهستان بوچیر، روستای بوچیر چنین جایی باشد. که همه ساله و بیشتر اوقات در فصل گرم تابستان از استان هرمزگان و دیگر استانهای کشورهموطنان عزیزمان به دور از هیاهوی سیاست در دل طبیعت می گذرانند. زیبایی، جذابیت و طبیعت بکر آن خیره کننده است.

فاصله از روستا تا غار ۵ کیلومترخاکی کوهستانی است. تقریبی ۸۰۰متر آب ورودی غار عمیق است. بعد از گذر از آب عمیق وارد دهانه غار می شوید که تا ته غار نیز حدودا ۱۰۰۰ مترفاصله دارد. دمای داخل بین ۱۰تا ۲۰درجه-آب ورودی گرم و آب داخل سرد است.

پایان غار آب چک زیادی وجود دارد که به آن زیبایی خاص می دهد که تغذیه کننده آب استخر طبیعی آن است و لذت رسیدن به پایان غارشنا کردن در آب سرد آن است. توجه داشته باشید در صورتی که قصد رفتن دارید حتما با راهنمای محلی، شورا و دهیاری هماهنگ باشید.

مجموعه تفریحی گردشگری تبن

مجموعه تفریحی گردشگری تبن کوشکنار شامل کوه، خشکی و ساحل دریا است که بدلیل اینکه این سه مهم را یکجا با هم دارد یکی از مناطق دیدنی شهر کوشکنار است که در همه فصول سال پذیرای مهمانان و بازدید کنندگان است و دارای دو بخش که فاز اول در بخش فوقانی بالای کوه و مشرف به دریا قرار دارد و فاز ساحلی بین کوهستان و دریا قرار دارد. شروع راه اندازی این مجموعه از سال ۱۳۸۵ توسط شورای اسلامی شهر و شهرداری کوشکنار صورت گرفته است.

طبیعت چشم نواز روستاهای غربی هرمزگان

مجموعه تفریحی گردشگری ساحلی روستاهای سروباش، فارسی، اکبری، تمبو جنوبی و تمبو شمالی در فصول مختلف از جمله پاییز و زمستان و بخصوص بهار و در طول سال دارای بارندگی مطلوبی می باشد که موجب سرسبزی این مناطق و رویش انواع گیاهان می شود طوری که همه گردشگرها از نقاط مختلف شهرستان، بخش و شهرستانهای استانهای همجوار در ایام تعطیل به این مکان تفریحی مراجعه می کنند.

فاصله اندک رشته کوه های سر به فلک کشیده زاگرس و ساحل ماسه‌ای درخشان و زیبای خلیج نیلگون فارس، پوشش گیاهی سرسبز در جای جای منطقه، دشت هموار، تپه های شنی سرسبز و وجود صخره‌های مرتفع دارای ساحل باریک ماسه ای برای ماهیگیری، دمای عالی این منطقه که در سردترین اوقات تنها به ۶ درجه بالای صفر می‌رسد که این منطقه را در این فصل سرما به مکانی رویایی بدل ساخته است، همچنین وجود انواع پوشش های گیاهی و انواع گل در فصل بهار طراوات و زیبایی خاصی به این منطقه بخشیده است.

در صورتی که امکانات رفاهی در جهت خدمات دهی به مسافرین در تمامی ایام سال در این منطقه از پارسیان احیا شود این بخش از استان هرمزگان می تواند به یکی از مناطق مهم گردشگری تبدیل شود.

کلات سرخ

در کوه های دشتی از بخش کوشکنار، مخروبه ای به نام کلات سرخ وجود دارد که گفته می شود از قلعه های جنگی پیش از ظهور اسلام است.

مقبره پرگوده

در نزدیکی محله احشام اتاق کوچکی است که به آن مقبره پرگوده می گویند. در ۲ کیلومتری قریه گود کناران و در بندر زیارت نیز چنین آثاری دیده می شود.

پیر زیارت

در بندر زیارت محلی به نام «پیر زیارت» مشهور است که مردم از اطراف برای دعا و زیارت به آن رو می آورند. قلعه بهده، تونل گریکنار و غار کلتی عالی گنا در روستای بهده از بخش مرکزی از دیگر بناهای دیدنی این شهرستان است.

مناظر طبیعی

طبیعت با شکوه و زیبای مناطق مختلف گاوبندی در کنار چشمه ها و باغات، مزارع کشاورزی و دشت های سرسبز، جلوه ای ویژه به جاذبه های گردشگری پارسیان بخشیده است.

ساحل زیبای بندر بستانو، ساحل نیرم، بندر تبن، چشمه تنگه بردول، چشمه تنگه سریدون(سی رودان)، چشمه شمس، چشمه تنگ آب دبه، چشمه فاریاب، چشمه بنو سرکوه، گاله مزرو و زاخر در برکه دوکاء، آبدان و آبشار چله، طبیعت سرکوه شنبه در ارتفاعات روستای فومستان، طبیعت تمبو، آسیاب های آبی فاریاب، آسیاب فومستان و ...

بندر صیادی جوادالائمه

این بندر از جاذبه های گردشگری شهرستان پارسیان می باشد که علاوه بر زیبایی ساحل و لنج ها و شناورهای صیادی، تاثیر ویژه ای بر اقتصاد منطقه دارد.

پارک ملی دریایی نایبند

پارک ملی دریایی نایبند با مساحت ۴۹۸۱۵ هکتار در دو استان بوشهر (بخش عسلویه شهرستان کنگان) و هرمزگان (شهرستان پارسیان بخش کوشکنار) قرار دارد. حدود ۲۷ هزار هکتار این منطقه دریایی و بقیه خشکی است. بخش شمال غربی پارک دریایی نایبند محدود به روستای بیدخون و تاسیسات عسلویه‌ است و بخش شرقی آن در قسمت خشکی کوشکنار و در قسمت خشکی–آبی جنوب بندر تبن است.

خلیج نایبند دارای زیستگاه دریایی مرجانی و علف‌های دریایی است این منطقه با فرماسیون تپه ماهوری و کوهستانی با هدف حفظ و حراست از اکوسیستم کم نظیر و سیمای فیزیوگرافیک منحصر به فرد و ارزشهای زیستگاهی است.

ارسال نظرات