خبرهای داغ:
راهیان نور به عنوان فرهنگ جدیدی در حال ترویج در میان خانواده‌های ایرانی است و با یاری شهدا این فرهنگ می‌تواند زمینه‌ساز «یَا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ حَوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ» باشد.
کد خبر: ۸۸۴۰۸۰۴
|
۰۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، نوروز ایامی است از روزهای خداوندگار عالم که به عنوان نمادی از تحول معرفی می‌شود و هر تحولی از تحولات آفرینش، نشانگر حکمت و قدرت الهی است و این دیدگاه نیز مورد توجه است که همزمان با تحویل و تحول روزها، ماه‌ها و سال‌ها، انسا‌ن‌ها نیز باید در خود تحول ایجاد کنند و متحول شوند و بهروزی را با سال نو و روز نو هم دوش و همگام سازند.

درباره نوروز دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد؛ برخی آن را تقلید از فرهنگ، آداب و سنن ایران قبل از اسلام دانسته‌اند اما روایات مختلف ائمه اطهار(ع) به خوبی این دیدگاه را نقض و نفی می‌کند. فرهنگ‌های مختلفی در نوروز رواج دارد و یکی از این فرهنگ‌ها که مورد تایید اسلام و فرهنگ ناب محمدی(ص) بوده و برای آن تاکیداتی مطرح شده است صله رحم و محبت به بستگان و آشنایان است، حضرت امیرالمومنین علی(ع) در این مورد فرموده‌اند: «صله رحم کنید حتی اگر با یک سلام باشد».

خوش رفتاری و عیدی دادن به ویژه به کودکان یکی دیگر از مواردی است که اسلام به آن توصیه کرده و در حدیثی از امام رضا(ع) نقل شده است که « با فرزندان خود، خوش رفتاری و به آنها احسان و نیکی کنید، چون آنها فکر می‌کنند که شما روزی آن‌ها را می‌دهید.»

امام جعفر صادق(ع) می فرمایند: «در جبهه‌های نبرد با دشمن همواره آماده و در راه خدا جهاد نمائید که شرف و افتخار را بعد از خود برای فرزندانتان به یادگار خواهید گذاشت». انتقال فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت از دیگر موضوعاتی است که اسلام به آن سفارش کرده و اکنون این موضوع به عنوان یک اولویت در نظام اسلامی مطرح است.

یادآوری رشادت‌ها و جان‌فشانی‌های رزمندگان دوران هشت سال دفاع مقدس با محوریت بازدید از مناطق عملیاتی و مقتل شهدا به عنوان میراثی گران‌بها به یکی از فرهنگ‌های نوروز تبدیل شده است چرا که طی سال های اخیر به صورت چشمگیری مورد استقبال مردم قرار گرفته است و می‌تواند سبب انتقال فرهنگ ایثار و شهادت به نسل جوان و ماندگاری خاطرات آن دوران شود.

حضور اقشار مختلف مردم به ویژه جوان‌ها طی ایام نوروز در مناطق عملیاتی تاثیر بسزایی در تحول افراد و انتقال ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی به آنها دارد به همین علت فرهنگ‌سازی این امر با محوریت مساجد و پایگاه‌های بسیج به صورت گسترده دنبال می‌شود.

بر اساس فرمایشات رهبر انقلاب اسلامی « راهیان نور حافظ افتخارات و نقطه‌های عطف سربلندی و عزت ملت است»، مهم‌ترین هدف راهیان نور به عنوان اردوی زیارتی و معنوی که در اعماق دل‌ها تاثیر می‌گذارد، انتقال روحیه ایثار و شهادت است به همین علت خانواده‌ها هر ساله در لحظه تحویل سال با حضور در یادمان‌های شهدا و مناطق کربلای ایران از هم‌نشینی با شهدا بهره‌مند می‌شوند.

راهیان نور به عنوان فرهنگ جدیدی از نوروز در حال ترویج در میان خانواده‌های ایرانی است و با یاری شهدا این فرهنگ می‌تواند زمینه‌ساز « یَا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ حَوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ» باشد.
بسیج اهل قلم: سید حسن حسینی‌نوده

ارسال نظرات