آشنایی با بافت تاریخی شهرستان خاتم؛
برج اداره مربوط به دوره افشار یه– زندیه است که در شهرستان خاتم، بخش مروست، دهستان هرابرجان، روستای هرابرجان واقع شده است.
کد خبر: ۸۸۴۱۲۷۷
|
۰۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۱:۵۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از خاتم؛ این برج در دهستان هرابرجان و کنار بافت ارزشمند روستای ترکان واقع شده که در آن شاهد زندگی بوکنی هم می باشیم. این نمونه آثار از دوره افشاریه و زندیه به جا مانده و از دیگر برج های این روستا برج نصرالله و برج میان ده ترکان هستند.

برج اداره در استان يزد –بخش مروست – دهستان هرابرجان – روستاي هرابرجان واقع شده است.

با توجه به سبك و شيوه معماري بنا و مقايسه آن با ابنيه مشابه به نظر مي رسد قدمت بنا به دوران متأخر اسلامي (افشار و زند) باز مي گردد. در سال 1335 اين بنا محل استقرار ژاندارمري بوده و به همين علت به برج اداره مشهور شده است.

در گذشته به عنوان برج ديده باني عملكرد حفاظتي و امنيتي براي روستاي هرابرجان داشته است، در حدود سال 1335 شمسي به عنوان ژاندارمري از آن استفاده مي شد ولي در حال حاضر متروكه است.

این بنا با پلانی دایره ای شکل که به صورت دو طبقه می باشد.

برج اداره تنها برج تاريخي روستاي هرابرجان است. مصالح به كار رفته در آن خشت و گل مي باشد و ارتفاعش تقريبا ده متر است. آنچه در برج اداره و برخي از آثار هرابرجان توجه را به خود جلب مي كند، بقایای استخوان ها و قبوری است كه ديوار بناها روي آنها ايجاد شده است.

نورگیری این بنا از طریق روزنه های که در طبقه دوم برج ودر پشت بام برج تأمین می شود.

این بنا دارای تزیینات خشتی می باشد و در ساخت آن از مصالح خشت و گل استفاده شده است.

انتهای پیام/ک


ارسال نظرات