مجموعه وزير حجت‏‏ آباد شهرستان اشكذر، يك مجتمع خدماتی بین راهی مربوط به دوران ناصرالدين شاه است كه به مسافران تشنه كاروان‎‎هاي كوير خدمات ارائه مي كرد.
کد خبر: ۸۸۴۱۵۰۵
|
۰۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۶

به گزارش خبرگزاری بسیج اشکذر به نقل از ایسنا، مجموعه وزیر حجت آباد با زیر بنای بیش از ۱۰ هزار مترمربع در ۳۰ کیلومتری شمال غربی شهر یزد در روستایی به همین نام واقع شده است.

این مجموعه دارای باغ، عمارت، حمام، آب انبار، ساباط و کاروانسراست و بانی آن "میرزا محمد مستوفی” حاکم یزد در اواخر سلطنت ناصرالدین شاه بوده است.

این مجموعه‌ که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده، در مسیر قنات قدیمی حجت آباد قرار داشته و آب آن به حوض دورن محوطه عمارت ختم و از آن برای آبیاری باغ استفاده می‎‎‌شده است.

ساختمان اصلی مجموعه باغ وزیر که حدود ۱۳۰ سال قدمت دارد، در سه طبقه به مساحت ۱۴۰۰ متر به سبک زیبایی بنا شده و شامل سرسرا، ایوان، راهروهای چهارگانه گنبدی، هشتی، اطاقها و پیش بخاری است که همگی با آجر تزیین شده است.

مصالح به کار رفته در ساخت بناهای باغ از خشت، گل و آجر بوده است و در قدیم محل اطراق کاروان‌ها بوده است که امروزه، اکثر بناهای موجود آن عمدتاً با آجر مرمت و بازسازی شده‌اند.

حمام مجموعه حجت آباد وزیر که به تازگی از زیر شن‎‎های روان خارج شده، دارای دو صحن هشت ضلعی با نورگیرهای سقفی است.

کاروانسرای وزیر حجت آباد اشکذر قرارگاه و وعده‌‎‎گاه کاروان‎‎های متعددی بود که از کویر می‌ گذشتند لذا بازارچه‌‎‎ای با دکان‎‎های آهنگری، علافی و آب انباری که در کنار آن قرار داشته، پاسخگوی نیاز کاروان‎‎ها به خصوص مسافران تشنه بوده است.

کالسکه‌ خانه یک مکان اختصاصی برای اسب و کالسکه‏‏ های وزیر و همراهانش بود که در گوشه‏‏ ای از این باغ باصفا به چشم می‌خورد.

چاپارخانه نیز از دیگر قسمت‎‎های این مجتمع خدماتی بین راهی سه قرن پیش است که چاپارهای خسته را پذیرایی می‌کرده است.


ارسال نظرات