سی‌ان‌ان می‌گوید با تحریم‌های تلافی‌جویانه ایران علیه شرکت‌های آمریکایی، روابط بد ایران و آمریکا به سمت بدتر شدن رفته و معامله 8 میلیارد دلاری با بوئینگ به خطر افتاده است.
کد خبر: ۸۸۴۱۷۱۰
|
۰۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۸

به گزارش خبرگزاری بسیج، شبکه خبری سی‌ان‌ان در گزارشی به بررسی تبعات احتمالی تحریم شرکت‌های آمریکایی بر معامله بزرگ ایران و شرکت هواپیماسازی بوئینگ پرداخته است.

وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه از تحریم 15 شرکت آمریکایی به دلیل ارتباط با رژیم صهیونیستی و پشتیبانی از نقض حقوق‌بشر خبر داده بود.

نگارنده خبر سی‌ان‌ان در اولین پاراگراف خبر به همین نکته اشاره می‌کند و بر اساس آن نوشته: «روابط ایران و ایالات‌متحده از بد به سمت بدتر شدن می‌رود.»

در ادامه خبر گفته شده که هر چند بوئینگ در فهرست تحریمی وزارت خارجه ایران قرار ندارد ولی شرکت‌های تحریم شده هم هیچ معامله و یا اموالی در ایران ندارند و این تحریم فقط یک حرکت سیاسی است.

«رابین میلز» مدیر اجرایی شرکت «قمر انرژی» که در زمینه انرژی و سرمایه‌گذاری در خاورمیانه فعال است، در این زمینه به سی‌ان‌ان گفته که هر چند پوئینگ تحریم نشده «ولی توافق ایران و بوئینگ، یکی از نقاط حساس (روابط ایران و آمریکا) است زیرا از معدود حوزه‌هایی است که مجوز موردی برای تجارت (با ایران در سایه برجام) کسب کرده است.»

سی‌ان‌ان به دیگر مخاطراتی که قرارداد 8 میلیارد دلاری «هما» و بوئینگ برای خرید 80 هواپیمای مسافربری را تهدید می‌کند هم پرداخته و نوشته که در ماه ژوئن (حدود 2 ماه دیگر)، فرمان اجرایی «باراک اوباما» رئیس‌جمهور پیشین آمریکا برای تعلیق تحریم‌های ایران منقضی می‌شود و ادامه حیات همه تعاملات پسابرجامی ایران و آمریکا در گروی تمدید این حکم با امضای دونالد ترامپ خواهد بود؛ ترامپی که برجام را «بدترین توافق تاریخ آمریکا» می‌خواند.

سی‌ان‌ان به یکی دیگر از خان‌های پیش‌روی بوئینگ‌ها برای فرود در زمین ایران پرداخته و به طرح پیشنهادی 2 ماه پیش «پیتر روستکام» از اعضای جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا برای بررسی احتمال حمایت هما از عملیات سپاه پاسداران و تحریم این شرکت پرداخته و نوشته که «این مسئله، شرایط را پیچیده‌تر می‌کند.»

ارسال نظرات