مراسم تاریخی گنبد طلا امروز با حضور فرماندار و جمعی از مردم در روستای هرابرجان شهرستان خاتم برگزار شد.
کد خبر: ۸۸۴۱۷۸۹
|
۰۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۹

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از خاتم، در هفتمین روز از بهار، مردم روستای هرابرجان شهرستان خاتم هرسال به منطقه ای که در کنار قنات کهن سرو واقع شده است میروند و مراسم گنبد طلا را برگزار میکنند .

به یمن این روز بزرگ،هر خانواده اجاقی در دل خاک درست و آتشی برپا میکند و بر روی آن اجاق ، آش میپزند و بعد از صرف آش ، با نواختن ساز و نقاره و رقص چوب ( ترکه بازی ) به شادی میپردازند.

کودکان با تخم مرغ هایی که با ریشه گیاه روناس رنگ شده است با هم بازی میکنند . هر دو نفر تخم مرغ های رنگی شان را از قسمت سر به هم میزنند.

تخم مرغ هر کس که شکست بازنده محسوب میشود و باید تخم مرغش را به برنده بازی که تخم مرغ سالم دارد تحویل دهد .

در کنار قنات کهن سرو، اتاقکی قرار دارد که به گنبد طلا یا در اصطلاح محلی گمطلا که از خشت و گل ساخته شده است. که اهالی بعد از جشن و پایکوبی در آن آتش روشن میکنند و به نیت سلامتی افراد خانواده شان ریسمان هایی آغشته به نفت را که به زبان محلی هرابرجان به آن پوزه گفته میشود را در آتش میسوزانند .

در آخر بینی هایشان را با دوده های حاصل از سوختن پوزه ها سیاه میکنند که این کار نشانده آن است که اولا در این مراسم شرکت کرده اند دوما که به بینی های سیاه شده یکدیگر می خندند که بسیار جو شادی را ایجاد میکند.

بعد از آن اهالی روستا به قسمت پایین تر این منطقه جایی که در لفظ به آن لاقلقلو گفته میشود میروند و از بالای تپه های گلی تا قسمت های پایین یکدیگر را هل میدهند و سر میخورند .

زیبایی این مراسم به این است که مردم با لباس های نو روی خاک سر میخورند و این نشان دهنده فروتنی انسان است که خاک را باور دارد و به خود غره نمیشود و ثابت میکنند که زیاد درگیر زرق و برق دنیا نشده اند.

گفتنی است همه اهالی روستا و هرابرجانی های اصیل مقیم شهرهای دور نزدیک از هرات تا مروست ، شیراز،یزد و تهران تا هرابرجانی های خارج از کشور همراه با میهمانان در این مراسم با شکوه حضور پیدا میکنند و درکنار یکدیگر یک روز مفرح و شاد جشن می گیرند.


ارسال نظرات