مدیران انقلابی نیروهای محرک «تولید و اشتغال»

باید دانست که برای استحکام پایه های اقتصاد باید از ظرفیت های داخلی و کنونی استفاده و مدیریت اقتصادی را تقویت کرده و از نیروهای خلاق در اقتصاد بهره ببریم تا بتوان در اقتصاد رشد پیدا کرد، گره زدن مسائل اقتصادی به برجام و یا گشایش و رهایی از مشکلات با اتکای به سرمایه های نفت و گاز نه تنها به حل مشکلات نمی انجامد بلکه وضعیت کشور را وخیم تر خواهد کرد.
کد خبر: ۸۸۴۱۹۹۰
|
۰۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۴
به گزارش خبرگزاری بسیج در کرمان،  نزدیک به یک دهه است که مقام معظم رهبری تمرکز  شعار سال را بر مبنای مباحث اقتصادی قرار داده است. اقتصاد مقاومتی که در سال های اخیر از سوی رهبر انقلاب مطرح شده و شعار سال گذشته نیز بود.
سرآغاز دهه ی نود تا کنون تمرکز بر اقتصاد مقاومتی بوده است، موضوعی که می توان به عنوان یک راه برای نجات از تورم، مشکلات بیکاری و اشتغال جوانان، گرانی و  هر قفل اقتصادی در کشور دانست.
جای دوری نمی رویم نگاهی به دهه ی ۹۰ می اندازیم، دهه ای که نیمی از آن را پشت سر گذاشته ایم؛
سال ۱۳۹۰ ” جهاد اقتصادی ”
سال ۱۳۹۱ ” تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی ”
سال ۱۳۹۲ ” سال حماسه ی سیاسی و حماسه ی اقتصادی ”
سال ۱۳۹۳ ” اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی ”
سال ۱۳۹۴ ” دولت و ملّت، همدلی و هم‌زبانی ”
سال ۱۳۹۵ ”  اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل ”
سال ۱۳۹۶ ” اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال”
به زعم بسیاری از کارشناسان  این اولین بار است که در دو سال متوالی تقریبا از یک شعار مشابه برای سال جدید استفاده شده است و این نشان از وجود دغدغه های جدی در زمینه اقتصادی دارد.
در نگاهی به شعار سال ۹۶ دریافت میکنیم آنچه که مد نظر رهبری به عنوان اقدام و عمل بوده است ” تولید و اشتغال ” است و نه پر کردن کاغذ یا پخش کردن بنرهایی متناسب با شعار سال در سطح شهر.
بی شک شعار امسال به عنوان یک خواسته از اقدام و عمل سال گذشته است که شاید بتوان گفت چندان به عمل ننشسته است.
با عدم تحقق مناسب سیاست های اقتصاد مقاومتی در سال گذشته، مقام معظم رهبری بار دیگر سال جدید را بر مبنای اقتصاد نامگذاری کردند و در کنار اقتصاد مقاومتی بر تولید و اشتغال نیز به طور ویژه تاکید داشتند. ایشان، توجه به نام «اقتصاد مقاومتی» را به تنهایی مؤثر ندانستند و در خصوص راه‌حل و علاج وضع کنونی، افزودند: «علاج، در تقسیم کردن اقتصاد مقاومتی به نقاط کلیدی و مهم و تمرکز همه همت مسئولین و مردم بر آن نقاط است و این نقاط کلیدی عبارت است از تولید داخلی و اشتغال بویژه اشتغال جوانان. »
البته رهبر انقلاب در سخنرانی خود به نکته مهمی نیز اشاره کرده اند که ذکر آن خالی از لطف نیست. ایشان با اشاره به اینکه ما هرجا یک مدیریت انقلابیِ فعالِ پرتحرک داشتیم، کار پیش رفته است و هرجا که مدیریت های ضعیف، بی‌حال، ناامید، غیرانقلابی و بی‌تحرک داشته ایم، کارها یا متوقف مانده است، یا انحراف پیدا کرده است، نشان می دهند که بخش مهمی از ضعف های موجود در کشور حاصل تنبلی و ناکارآمدی مدیران غیر انقلابی است و همین نکته باید یکی از شاخص های تعیین مدیر برای مسئولیت های مختلف است. علاوه بر این درون زایی یکی از اصول سیاست های اقتصاد مقاومتی است که مفهوم صادرات محصولات غیر نفتی را در خود جای می دهد. برای رشد این نوع از صادرات باید تولیدات داخلی رشد یافته و حمایت جدی از واحدهای تولیدی صورت بگیرد که همین موضوع نیز مستقیما به نوع عملکرد مسئول ذیربط و نوع نگرش وی به مقوله تولید و اشتغال مربوط است.
باید دانست که برای استحکام پایه های اقتصاد باید از ظرفیت های داخلی و کنونی استفاده و مدیریت اقتصادی را تقویت کرده و از نیروهای خلاق در اقتصاد بهره ببریم تا بتوان در اقتصاد رشد پیدا کرد.
گره زدن مسائل اقتصادی به برجام و یا گشایش و رهایی از مشکلات با اتکای به سرمایه های نفت و گاز نه تنها به حل مشکلات نمی انجامد بلکه وضعیت کشور را وخیم تر خواهد کرد.
اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال، مدیر انقلابی کلید واژه هایی که مردم و دولت در تحقق آن باید تلاش کنند. مسائلی که اگر با تمرکز و مدیریت جهادی و انقلابی به اجرا نرسند کشور را در آینده با مشکلات حاد مواجه خواهد کرد.
یادداشت: سحر گودرزی

ارسال نظرات