رئیس انجمن علمی طب سنتی ایران تشریح کرد
رئیس انجمن علمی طب سنتی ایران گفت: این روشهای درمانی(حجامت) علاوه بر آنکه در متون معتبر طب سنتی و روایات مورد تاکید قرار گرفته‌اند، به استناد بیش از ۸ هزار مقاله علمی از بوته تحقیقات نیز سربلند بیرون آمده‌اند.
کد خبر: ۸۸۴۲۵۵۹
|
۱۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۷
به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از تسنیم حجامت از سالیان دراز قبل از میلاد در سراسر دنیا استفاده می‌شده است و در دین مبین اسلام هم توصیه‌هایی در خصوص اثرات پیشگیرانه و درمانی آن در کلام گهربار معصومین علیهم السلام مشاهده می‌شود البته از همان زمان برای انجام آن، چه در متون طبی و چه در احادیث و روایات، شرایط و ضوابط لازم بیان شده است و در صورتی که این اقدامات بدون توجه به شرایط بیمار و با سلایق شخصی انجام شود، می‌توانند مسبب ضررهای جدی و جبران‌ناپذیر برای بیماران شوند.

این روشهای درمانی علاوه بر آنکه در متون معتبر طب سنتی و روایات مورد تاکید قرار گرفته‌اند، به استناد بیش از 8 هزار مقاله موجود در پایگاه‌های مقالات علمی از بوته آزمایش و تحقیقات نیز سربلند بیرون آمده‌اند؛ تحقیقات انجام شده پیرامون حجامت بیانگر اثر مثبت حجامت بر روی بیماریها و علائم گوناگونی مانند زونا، سرفه، کمردرد، زخم، آرتریت، درماتیت، ماستیت، نوریت و... است که به تنهایی یا همراه با داروهای شیمیایی استفاده شده است.

همانگونه که انجام حجامت در برخی فصول و شرایط اقلیمی در موارد خاص نهی شده است، در برخی اوقات دیگر در صورتی که شرایط ممانعت کننده در فرد وجود نداشته باشد، به انجام آن توصیه شده است، یکی از این اوقات فصل بهار است.

بدن انسان تابع شرایط حاکم بر کل نظام هستی است؛ در فصل زمستان در اثر شرایط حاکم بر طبیعت، انباشت مواد زائد در بدن ایجاد می‌شود و در فصل بهار همانگونه که حرکت و جنبش و رویش در کل عالم کبیر مشاهده می‌شود، در عالم صغیر (بدن انسان) نیز غلیان و حرکت مواد دیده می‌شود که در صورت نیاز باید از بدن خارج شوند فلذا در صورتی که فرد منعی برای انجام حجامت نداشته باشد، می‌تواند برای پیشگیری از بیماریهایی که از دیدگاه طب سنتی در بهار ایجاد و یا تشدید می‌شوند، در این فصل حجامت کنند.

بدیهی است تشخیص وجود و یا عدم وجود شرایط ممانعت‌کننده برای انجام حجامت، به عهده طبیب آگاه و با تجربه است لذا توصیه می‌شود حتما در فصل بهار با طبیب خبره در طب سنتی ایران مشورت کنید تا در صورتی که جزو آن دسته از افراد هستید که از حجامت متضرر می‌شوید به سراغ آن نروید و اگر از آن گروه هستید که از آن بهره می‌برید این فرصت را از دست ندهید.

لازم به یادآوریست اخیراً مهدی برهانی، عضو پیوسته انجمن علمی طب سنتی ایران در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاریهای کشور مدعی شده بود: «متخصصان طب سنتی بر این عقیده هستند که حجامت برای احوال جامعه مضر است!»؛ وی همچنین بدون ارائه سندی گفته بود: «برخلاف تبلیغات سوئی که می‌شود، انجام حجامت برای عموم جامعه لزومی ندارد و حتی می‌تواند مضر باشد ... مغازه‌های حجامت مثل فست فودها هستند که درست مثل آن به جامعه ضرر می‌زنند!»
ارسال نظرات