خبرهای داغ:

صید صیادان هندیجان در خلیج فارس

قدمت صید وصیادی هندیجان درحاشیه خلیج فارس به بلندی تاریخ کهن ۳هزارساله این بندر درجنوب خوزستان باشیوه صیدهای سنتی و جدیدامروزی بوسیله شناورهای لنج ، قایق های ماهیگیری در دو اسکله بحرکان وسجافی وفروش در بازارچه ماهی ومیگو هندیجان بامردمی تلاشگر وکم توقع و خونگرم در همجواری رودخانه زهره که شهرستان را به دو قسمت شمالی وجنوبی تقسیم نموده که حکایت از اهمیت صید وصیادی در معیشت واقتصاد مردم دارد.
کد خبر: ۸۸۴۲۵۷۳
|
۱۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۰
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج در هندیجان ، درزمان های قدیم  مردم محلی هندیجان باشیوه های سنتی مانند قراردادن بوته های خاردار وچرخاندن آن درمیان دسته های ماهی ومیگو که  تعدادزیادی از آنها با تیغ های این بوته ها برخورد وصیدمی شدند.


روش دیگر صید ماهی ها استفاده از عبای محلی وگذاشتن آن زیر آب وصید انواع ماهی ها مانند زوری ،بیا وسرخه وقرار دادن آنها در گونی مخصوص بنام چاته برای فروش واستفاده خوراکی بکار گرفته می شد.

در ادامه گزارش روش دیگر صیدمحلی  برای صید ماهی های بزرگ مثل میش ماهی باوزن های ۲۰یا ۳۰کیلوگرمی استفاده از نیزه بوده  که به صورت چنگال امروزی در می آمده که به کاورمعروف بوده که باشلیک آن به طرف ماهی بزرگ صید انجام می گرفت وهمچنین روش های دیگر صید تورهای ماهی چشمه بزرگ وکوچک با ۱۰۰متر وگرگوراست.


شیوه بعدی صید ماهی استفاده از قلاب یابه زبان محلی نهه بوده که اکنون در اسکله بحرکان یا در رودخانه زهره هندیجان بهترین روش تفریحی ،سرگرمی وورزشی برای شهروندان  و دیگر شهرهای واستان های مجاور شده است.


بندر هندیجان دارای دو اسکله بحرکان وسجافی است با وجودساحلی زیبا وشناورهای لنج وقایق که به مکان های جذاب  گردشگری وتفریحی برای خانواده هاتبدیل شده است .

در پایان گزارش شغل صیادی یکی از مشاغل سخت است که انتظار می رود مسؤولان استانی وکشوری دررفع مشکلات این قشر زحمتکش صیادان هندیجان پیگیری و رسیدگی نمایند.
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار