خبرهای داغ:
قائم مقام اداره کل منابع طبیعی خوزستان:

20درصد خوزستان را اراضی بیابانی تشکیل می‌دهند

رئیس زاده گفت: یک میلیون و 270 هزار هکتار عرصه بیابانی در خوزستان وجود دارد که 700 هزار هکتار از آنها به کانون ریزگرد تبدیل شده‌اند.
کد خبر: ۸۸۴۲۵۷۵
|
۱۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۴
احمد رئیس‌زاده   با بیان اینکه مساحت خوزستان 6 میلیون و 400 هزار هکتار است، اظهار داشت: حدود ۲٫۵میلیون از این مساحت را عرصه های مرتعی ،۹۷۰هزار هکتار جنگل های طبیعی و یک میلیون و 200 هزار هکتار را عرصه های بیابانی تشکیل می‌دهند که به نوعی ۲۰درصد استان اراضی بیابانی است.

قائم مقام اداره کل منابع طبیعی خوزستان با بیان اینکه اگر اقدام موثری در این بیابان‌ها صورت نگیرد این اراضی به کانون ریزگرد تبدیل می‌شوند، عنوان کرد: 700 هزار از این بیابان‌ها را شن‌زارها تشکیل می‌دهند که منشاء ریزگردهای خوزستان محسوب می‌شوند.

وی افزود: حدود ۳۵۰ هزار هکتار در۷کانون اصلی منشاء ریزگردهای داخلی استان هستند و این کانون ها درجنوب غرب،جنوب وجنوب شرق استان واقع هستندکه بخشی از ریزگردهایی که استان وبخصوص شهراهواز را فرا می گیرد از این ۷کانون است.

مدیر پروژه ریزگردهای استان تصریح کرد: انجام عملیات اجرایی شامل روش های مختلف است که بخشی از آن تامین آب توسط کانالی به طول ۴۴کیلومتر وبخشی دیگر،عملیات نهال و بوته کاری است که به کمک مردم بومی،پیمانکاران و بسیج سازندگی درحال انجام است که حدود ۷هزار هکتار عملیات نهال کاری درقالب ۱۳ پیمان بابخش خصوصی و ۴۰۰هکتار با کمک بسیج سازندگی تا آخر فروردین امسال کشت می‌شود.

رئیس زاده با توجه به نزدیک شدن به روز طبیعت گفت:یکی از کارهای خوب درکشور نامگذاری روزها به مناسبت های مختلف است که روز ۱۳ فروردین هم روز طبیعت نامگذاری شد و روز انس مردم با طبیعت است و می دانیم که محیط زیست بدون انسان ها می تواند زنده بماند اما بدون محیط زیست امکان زندگی برای انسان وجود ندارد پس دراین شرایط ما باید به کمک طبیعت بیاییم واگر تخریبی است جلوی آن را بگیریم و زباله های ریخته شده را جمع آوری کنیم ما نباید با اقدامات خود زیبایی طبیعت را از بین ببریم.

وی افزود:اداره کل منابع طبیعی درراستای حفظ وحمایت از ذخایر جنگلی و مرتعی استان یگان های ویژه حفاظت از منابع طبیعی خود را به صورت آماده باش درکلیه شهرستان های استان دارد که اقدام به گشت زنی می کنند از مردم عزیز خواهشمندیم که درصورت مشاهده هرگونه تخلف با شماره ۱۵۰۴تماس بگیرند و انتظار داریم وقتی وارد این عرصه ها می شوند درصورت نیاز به آتش از منقل استفاده کنند و اگر امکان آن نبود درجایی که پوشش علفی و درختی وجود نداشته باشد آتش روشن کنند.

رئیس زاده خاطرنشان کرد:از قطع سرشاخه ها و ساقه های درختان و بوته کنی خودداری کنیم، ته سیگار خود را درجنگل ها و مراتع رها نکنیم پس از استفاده از آتش از خاموش کردن آن با آب کاملا مطلع شویم چرا که عملکرد ما نشانه ی فرهنگ ماست ، سعی کنیم نتنها زباله وارد محیط زیست نکنیم بلکه اگر زباله ای مشاهده کردیم در کیسه ی زباله جمع آوری کنیم ما باید همیار طبیعت باشیم نه بارطبیعت.

ارسال نظرات
پر بیننده ها