خبرهای داغ:
با وجودی که شهرداری مجموعه‌ای خدماتی است اما به جهت پیوند عمیق با بدنه جامعه وظیفه‌ای سنگین در تحقق "اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل" برعهده دارد.
کد خبر: ۸۸۴۲۷۰۲
|
۱۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۷
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، "یکی از الزامات، مدیریت کارآمد و متعهّد و متدین است. مسئولان بالای کشور، برای بخش‌هایی که به تولید ارتباط پیدا می‌کند، مدیریت‌های کارآمد بگذارند؛ مدیریت‌های بانشاط، باحال؛ مدیریت‌های علاقه‌مند، پُرانگیزه، قوی" این تأکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی که نوروز امسال در حرم رضوی مورد توجه قرار دادند موضوعی است که سال‌ها تکرار شده است. تکرار این بیانات نشان می‌دهد آن‌گونه که باید هنوز اقدام درخور توجهی در سه زمینه اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال صورت نگرفته است و شاهد این مدعا را می‌توان لیست عریض و طویل آمارها دانست.

آمارهایی که بنا به گفته کارشناسان هراندازه هم امیدوار کننده باشد اما وقتی مردم نتوانند آن را لمس کنند کارایی ندارند. یکی از سازمان‌ها و نهادهای اثرگذار در شهرها در این سه عرصه را می‌توان شهرداری‌ها و مجموعه مدیریت شهری دانست.

با وجودی که شهرداری مجموعه‌ای خدماتی است اما به جهت پیوند عمیقی که با بدنه جامعه دارد هم در قالب ترویج دهنده اهمیت حمایت از تولید داخل نقش دارد و هم الگویی برای جامعه است.

درواقع می‌توان گفت اگرچه شهرداری در بخش تولید مأموریت زیادی ندارد اما در برخی بخش‌ها قادر است با حداکثر ظرفیت برای تحقق منویات رهبری درباره اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال گام بردارد.

در تشریح اینکه، شهرداری به‌طور مستقیم در ترویج تولید و استفاده از کالای داخلی و به‌طور غیرمستقیم در ایجاد اشتغال در شهر نقش دارد تردد مدیران و معاونان شهرداری در شهر با ماشین داخلی به‌جای خودروهای خارجی می‌تواند خود نمود واقعی فرهنگ‌سازی باشد این اقدام هم از تعداد بنرها و پوسترهای رنگارنگ شعاری در سطح شهر می‌کاهد و هم کاهش هزینه‌های چاپ و طراحی این تبلیغات پرهزینه را به همراه دارد.

حمایت از تولید داخل می‌تواند از ساده‌ترین امکانات ادارات و نهادهای شهری به‌ویژه مجموعه شهرداری تا کلان‌ترین مسائل را در برگیرد. در شرایطی که استان قم در بخش صنایع کوچک تولیدات چشمگیری دارد خود دلیل قاطعی است که بهانه استفاده از کالاهای خارجی و چینی را از دست مدیران و مسئولان می‌گیرد.

توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی در تاکسیرانی، اتوبوس‌رانی و ورود بخش خصوصی به این بخش به‌جای امید بستن به پروژه‌های طولانی‌مدت مترو و منوریل نیز اقدام دیگری است که می‌تواند زمینه اشتغال افراد زیادی را به همراه داشته باشد.

در این راستا نهادهای فرهنگی وابسته به شهرداری با ترغیب مردم به استفاده از ناوگان حمل‌ونقل عمومی باکیفیت، به‌جای تک‌سرنشینی در خیابان‌های باریک و کم‌عرض شهر نکته مغفول مانده‌ای است که اگر از امروز برای آن چاره‌اندیشی نشود در آینده نزدیک مردم قم را به سرنوشت کلان‌شهرهای دیگر همچون مشهد،تهران و اصفهان دچار می‌کند. یعنی هوای آغشته به ریز گردهای فعلی با دود خودروهای فرسوده می‌شود خوراک هرروز ریه‌های مردم...
 سید سعید سید هاشمی
ارسال نظرات