معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان:
نخستین جشنواره مد لباس از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان در سال ٩٦ برگزار می‌شود.
کد خبر: ۸۸۴۲۷۳۰
|
۱۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۱
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان با اشاره به برگزاری نخستین جشنواره مد لباس در زنجان گفت: در سال جدید برنامه‌های متعددی از سوی این اداره کل برنامه‌ریزی شده که جشنواره مد لباس نیز یکی از این برنامه‌هاست.

جعفر محمدی انتخابات خانه هنرمندان را یکی دیگر از اقدامات سال جدید اعلام کرده و افزود: همزمان با ماه صفر، همایش تعزیه‌خوانان شمالغرب کشور در زنجان برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به سایر برنامه‌های هنری این اداره کل در سال جدید، اظهار داشت: جشنواره ملی طنز نمایش‌های صحنه‌ای و خیابانی، جشنواره فرهنگی- هنری غواصان دریا دل، جشنواره رسانه‌های دیجیتال، جشنواره تئاتر، موسیقی، هنرهای تجسمی و فیلم از دیگر برنامه‌های سال جاری است.

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان سال ٩٥ را جزو معدود سال‌هایی دانست که همه جشنواره‌های هنری در آن برگزار شده و ادامه داد: در بخش موسیقی، جشنواره موسیقی شهرستان ابهر و چهارمین جشنواره موسیقی آوای امید استان برگزار شد که در آن ٢٥٠ نفر شرکت‌کننده در ١٥ ساز بخش تک‌نوازی و سه رده سنی حضور داشتند. ٢٦ گروه موسیقی نیز در این جشنواره شرکت کردند و بیش از ٧ هزار نفر از علاقه‌مندان به این رشته هنری به تماشای هنرنمایی آنان نشستند.

وی حضور داوران مطرح کشوری از جمله پیمان سلطانی، رحیم قاسم‌زاده و جابر اطاعتی را از نقاط قوت این دوره جشنواره موسیقی آوای امید استان عنوان کرده و افزود: در سالی که گذشت، ششمین پاسداشت موسیقی آشیقی برگزار شد، ١١٣ گروه بومی و کشوری به اجرای صحنه‌ای موسیقی در سالن‌های استان پرداختند و ٣٩ هزار و ١٢٥ نفر را برای تماشای هنرنمایی خود به سالن‌های اجرا کشاندند.

محمدی حمایت از اعزام گروه‌های موسیقی جهت اجرا به کشورهای هند، ترکیه و تایلند را از دیگر اقدامات حمایتی این اداره اعلام کرده و ادامه داد: ١١ جلسه در سال ٩٥ برای رسیدگی و نظارت بر صدور مجوز عملکرد آموزشگاه‌های موسیقی برگزار شد و علاوه بر صدور یک مجوز جدید و موافقت با انتقال یک آموزشگاه از مازندران به زنجان، با تمدید مجوز سایر موسسات موافقت شد تا تعداد آموزشگاه‌های دارای مجوز در زنجان به ١٦ واحد برسد.

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان از حضور ١٠ گروه ثبت شده و پروانه‌دار نمایش در استان خبر داد و افزود: از این تعداد ٧ گروه در شهرستان زنجان فعال بوده، یک گروه در شهرستان ابهر، یک گروه در شهرستان خرمدره و یک گروه نیز در شهرستان خدابنده فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به مهلت تعیین شده برای تمدید پروانه فعالیت گروه‌های نمایش گفت: گروه‌هایی که وقت پروانه فعالیت آنان به اتمام رسیده، تا پایان فرودین‌ماه مهلت دارند نسبت به تمدید آن با مراجعه به سامانه ثبت گروه‌های نمایشی در سایت ایران تئاتر اقدام کنند. همچنین گروه‌هایی که تاکنون پروانه فعالیت نگرفته‌اند نیز از اول اردیبهشت تا پایان این ماه می‌توانند با مراجعه به همین سایت، فرم‌های مربوطه را تکمیل و نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.

محمدی به برگزاری بیست و هشتمین جشنواره تئاتر استان که با شرکت ١١ گروه نمایش از ٢٢ تا ٢٥ شهریورماه سال ٩٥ برگزار شد، اشاره کرده و ادامه داد: از میان آنها، دو نمایش "کچل اوغلان" و "دیوانه‌ها آواز بی‌آهنگ می‌خوانند" به جشنواره تئاتر فجر معرفی شده و گروه نمایشی پوپک با نمایش "کچل اوغلان" به جشنواره فجر استانی (آذربایجان شرقی) نیز راه پیدا کرد.

وی از حمایت تمام گروه‌های تئاتر استان در سال گذشته خبر داده و افزود: بیش از ٧٢ نمایش در سطح استان به اجرای نمایش‌های صحنه‌ای و خیابانی و جُنگ پرداختند که در مجموع ٢٨٩ اجرا داشتند. حمایت از اعزام گروه‌های نمایشی که به جشنواره‌های کشوری راه پیدا کردند از جمله اعزام دو گروه نمایش از شهرستان زنجان و خرمدره به سومین جشنواره سیاه‌بازی مازندران، اعزام گروه تعزیه شهرستان خدابنده به سوگواره تعزیه در استان اصفهان از دیگر اقدامات این اداره کل در سال گذشته بود.

برگزاری دهمین جشنواره تجسمی استان در ٧ رشته، مهمترین اتفاق سال گذشته در این رشته هنری بود که معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان با اشاره به آن ادامه داد: در این جشنواره، ٢٥٠ نفر شرکت‌کننده حضور داشتند.

وی از برگزاری ششمین جشنواره خوشنویسی استان در دو بخش رقابتی و نمایشگاهی در سال گذشته نیز یاد کرده و گفت: در این جشنواره بیش از ١٨٠ اثر شرکت داده شد.

برگزاری نمایشگاه‌های مختلف هنرهای تجسمی در سطح استان، همکاری در برگزاری جشنواره "آسمان آبی" با بنیاد شهید استان و حمایت از اعزام هنرمندان به جشنواره ملی هنرهای تجسمی از دیگر اقدامات اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در این حوزه بود که محمدی با اشاره به آن تاکید کرد: در جشنواره ملی هنرهای تجسمی، از الناز بهرامی در رشته طراحی پوستر تقدیر به عمل آمده و زهرا مقدم نیز در رشته کاریکاتور حائز رتبه برگزیده شد.

در سالی که گذشت مجوز تولید و ساخت ١١ فیلم تا مدت ٦٠ دقیقه از سوی شورای صدور مجوز تولید فیل غیرسینمایی در زنجان صادر شد که محمدی با اشاره به آن ادامه داد: اولین جشنواره ملی فیلم کوتاه ارزش در اردیبهشت سال ٩٥ در سه بخش انیمیشن، مستند و داستانی در سه محور آموزه‌های معنوی، خانواده و جامعه برگزار شد که کار داوری آن بر عهده مجتبی راعی، بهرام عظیمی و آرش رصافی بود و رئیس سازمان امور سینمایی کشور نیز در مراسم اختتامیه آن حضور داشت.

وی همچنین به برگزاری جشن روز ملی سینما در ٢١ شهریور در سالن سینما بهمن زنجان اشاره کرده و ادامه داد: هفته فیلم و عکس زنجان نیز در دی ماه سال گذشته برگزار شد، اکران همزمان ١٦ فیلم‌ جشنواره فجر در زنجان از اتفاقات مهم این عرصه در سال ٩٥ بود که با استقبال بیش از چهار هزار نفر از مردم زنجان مواجه شد.

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان به حمایت از تولید چند تله فیلم در زنجان با حضور بازیگران مطرح سینمای کشور خبر داد و افزود: از تله فیلم "پول درشت" با کارگردانی فرید احدیان و فیلم "قمر در عقرب" با کارگردانی جمشید بهمنی حمایت مالی شد. همچنین فیلم سینمایی"آباجان" با کارگردانی هاتف علیمردانی برای اولین بار در زنجان فیلمبرداری شد که هنرمندانی از استان زنجان نیز در آن به ایفای نقش پرداختند.

به گفته محمدی در سال گذشته از تولید ٤ فیلم کوتاه با موضوع اقتصاد مقاومتی نیز حمایت مالی شده و بلیت دو فیلم "ایستاده در غبار" و "فروشنده" تهیه و در اختیار اصحاب فرهنگ و هنر استان قرار گرفت تا به تماشای این دو اثر فاخر سینمای ایران بنشینند.

وی با اشاره به حضور فیلمسازان جوان زنجان در جشنواره‌های ملی فیلم و عکس و کسب عناوین برتر، گفت: در طول سال ٩٥، ١٣٣ هزار و ٤٠٦ نفر به تماشای فیلم‌های اکران شده در سینما بهمن زنجان نشستند که این تعداد نسبت به جمعیت استان، از میزان استاندارد کشوری بالاتر است.

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان تعداد اعضای صندوق اعتباری هنر زنجان را ٦٧٢ نفر اعلام کرده و اظهار داشت: از این تعداد، ٢٨٦ نفر بیمه‌شده فعال در تامین اجتماعی بوده و ١٢٢ نفر دارای بیمه تکمیلی بودند که از میان آنها، ٦٦ نفر عضو اغصلی و ٥٦ نفر تحت تکفل قرار دارند. ٣٧ نفر معرفی‌نامه عضویت در صندوق دریافت کرده و ٤٢ نفر نیز معرفی‌نامه بیمه یارانه‌ای تامین اجتماعی اخذ کردند، ١٤ نفر در سال ٩٥ بیمه شدند و برای ١٣ نفر معرفی برقراری مجدد بیمه صادر شد، اقدامات لازم برای برقراری مستمری یک نفر انجام گرفت و برای پنج نفر نیز معرفی‌نامه دریافت کمک‌مستمری صادر شد.

وی با اشاره به شرایط عمومی بیمه‌شدن از طریق صندوق اعتباری هنر، تاکید کرد: در این بیمه، سن آقایان نباید بیشتر از ٥٠ سال و سن خانم‌ها بیشتر از ٤٥ سال باشد، همچنین از سال ٨٨ به بعد نباید بیمه شده باشند. برای دریافت کمک‌مستمری نیز، فقط افرادی که بالای ٦٠ سال سن دارند و تا کنون بیمه نشده‌اند می‌توانند با مراجعه به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و یا سایت صندوق اعتباری هنر، نسبت به اطلاع از شرایط اختصاصی این موضوع مطلع شده و در صورت واجد شرایط بودن، اقدامات لازم را انجام دهند.

ارسال نظرات