در حال حاضر یک مرکز آموزشی توانبخشی اختلالات نافذ طیف اتیسم درزنجان وجود دارد که 30 کودک از خدمات این مرکز استفاده می کنند.
کد خبر: ۸۸۴۲۹۶۶
|
۱۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۳
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، مدیر کل بهزیستی استان زنجان با اشره به فرا رسیدن روز جهانی اوتیسم گفت :در حال حاضر پایگاه دائمی غربالگری اختلالات طیف اوتیسم در زنجان فعال بوده و با غربالگری و آزمون گارس شناسایی صورت می گیرد.

محمّد محمّدی با اشاره به شعار امسال روز جهانی اوتیسم "پیش بسوی استقلال و سبک توانایی تصمیم گیری برای خود " افزود: از آغاز طرح غربالگری اوتیسم تا کنون 10 کودک در استان زنجان با این اختلال شناسایی شده اند.

وی در ادامه اظهار داشت: بیماری اوتیسم به مجموعه ای از اختلال رشدی گفته می شود که مهارتهای کلامی و غیر کلامی را بطور معنی داری تحت تاثیر قرار می دهد که اغلب در آغاز 18 ماهگی یا 2 سالگی بروز می نمایدوی افزود: میزان شیوع اختلال طیف اوتیسم دختران و پسران متفاوت است که طبق آخرین گزارش های موجود یک درصد می باشد.

محمدی افزود: بر اساس قوانین کشور،همه کودکان حق دریافت آموزش مناسب و در سطح توان خود رادارندو ورود کودکان دارای اوتیسم در مدرسه بر اساس نیازها و توانایی های انهاصورت می گیرد و می توانند در کلاس درس در کنار سایر کودکان دارای رشد عادی و یا کلاس خاص افراد دارای اوتیسم شرکت نمایند و حتی در شرایط خاص از اموزش در منزل بهره مند شوند.

مدیر کل بهزیستی استان زنجان واکنش نشان ندادن به جهت صدای مادر، عدم واکنش کودک به نام خود، نگاه نکردن به چشم دیگران، فقدان اشاره ،لبخند و یا سایر علائم اجتماعی در برابر دیگران را از علایم هشدار دهنده در سال اول زندگی این کودکان بیان نمود .

وی فقدان تک کلمه ، فقدان بازی های وانمودی و از دست دادن مهارتهای زبانی را از دیگر علائم سال دوم کودک عنوان نمود و خاطر نشان کرد: هیچ آزمایش بالینی و پزشکی برای تشخیص اوتیسم وجود ندارد اما برای مشخص کردن مواردی مانند سنجش شنوایی ،مشکلات گفتاری و یا مشکلات رشدی و تشخیص اولیه مبتلايان به این بیماری از طریق پرسشنامه 10 گزینه ای که بصورت تستی می باشد انجام می پذیرد.

محمّد محمّدی تصریح کرد: خانواده ها با انجام ارزیابی و سنجش بر روی کودکان خود و در صورت مشاهده مشکوک در رفتار آنان برای اقدامات اساسی می توانند به مراکز بهزیستی و تخصصی مراجعه نمایند . وی کار مداخله در اختلال اوتیسم کودکان شناسایی شده را بصورت تیمی متشکل از پزشک،روانپزشک،شنوایی سنج،گفتار درمان عنوان کرد و گفت:با ارجاع کودکان به مراکز تخصصی بهزیستی و ارائه خدمات آموزشی و توانبخشی رفتارهای مناسب به کودکان مبتلا آموزش داده می شود.

مدیر کل بهزیستی استان زنجان با اشاره به وجود یک مرکز آموزشی توانبخشی اختلالات نافذ طیف اتیسم درزنجان گفت :در حال حاضر 30 کودک از خدمات این مرکز استفاده می کنند.

ارسال نظرات