خبرهای داغ:
در طول سفر راهیان نور، حس حضور شهدا و مرور سیره آنان بصیرت زائران به ویژه جوانان را وسیع‌تر و اعتقاد آنان را عمیق تر می‌کند ولی متأسفانه سخت‌گیری برخی از صاحب کاروان‌ها موجب کاهش تمایل برخی از دانشجویان برای مشارکت در برنامه راهیان نور می‌شود.
کد خبر: ۸۸۴۲۹۸۲
|
۱۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۶
سختگیری برخی مسؤولان موجب کاهش مشارکت دانشجویان در برنامه راهیان نور می‌شود
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، فصلش که از راه می‌رسد، همه از کوچک و بزرگ و پیر و جوان برای حضور در آنجا دست از پا نمی‌شناسند.

راهیان نور نامی آشنا برای مردمان این مرز و بوم است، کلمه‌ای که هر بار شنیده می‌شود بی شک غروری ملی و دینی را در دل به اوج می رساند.

در بین دانشجویان، شوق و شور حضور در مناطقی که سال‌های نه چندان دور شاهد در خون غلطیدن هزاران هزار تن از فرزندان این آب و خاک برای صیانت از ارزش‌های انسانی، اسلامی، غیرت، آزادگی و ... بوده اند رنگ و بوی بیشتری دارد.

به راستی که این سفر آسمانی پیوند دهنده بعد معنوی، یکی کننده اهداف و تقویت کننده بصیرت زائرانی است که پا در راه آن نهاد‌ه‌اند.

*رخداد انقلاب معنوی مثبت در وجود اغلب زائران

زهرا عزت‌اللهی، مسؤول بسیج دانشجویی خواهران دانشگاه پزشکی استان قم که یکبار همراه با کاروان دانشجویی به اردوی راهیان نور رفته است در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری ایران روشن در خصوص این سفرش گفت: قبل از شرکت در اردوی راهیان نور  وصف خوبی‌های این سفر را شنیده بودم ولی احساس می‌کردم چندان نیازی به این سفر ندارم ولی زمانی که برای نخستین بار طی این سفر در مناطق عملیاتی جنوب حضور یافتم حس عجیبی را تجربه کردم که تا پیش از آن چنین حسی را تجربه نکرده بودم، نه حس و حالم دست خودم بود و نه حتی اشک هایی که بر گونه هایم جاری می‌شد.

وی ادامه داد: مناطق عملیاتی راهیان نور به خاطر حس حضور شهدا کششی عجیب دارد، در آنجا توسل‌ها خود به خود بر زبان جاری می‌شود، خواسته یا ناخواسته انقلابی معنوی مثبت در درون وجود آدمی رخ می‌دهد، همه خاکی و خالی از هر قید و بند دنیایی می‌شوند.

*تعمیق اعتقادات زائران

مسؤول واحد خواهران بسیج دانشجویی دانشگاه پزشکی استان قم افزود: در طول سفر راهیان نور، حس حضور شهدا و مرور سیره آنان دید زائران را وسیع‌تر و اعتقاد آنان را عمیق تر می‌کند.

عزت‌اللهی با بیان اینکه از مناطق مختلف جنگی از جمله شلمچه، اروند، فکه، کانال کمیل و ... بازدید کردیم اضافه کرد: یکی از نقاط قوت سفرهای راهیان نور دانشجویی، راویان کاروان‌ها هستند که خیلی خوب و به تناسب حال معنوی بچه‌ها صحبت می‎کنند.

*کاهش حضور دانشجویان در اردوی راهیان نور به سبب سختگیری برخی مسؤولان

وی با اشاره به اینکه باید سعی کرد که حضور افراد از اقشار مختلف با طرز تفکرهای مختلف در سفر راهیان نور گسترده تر شود تا به دنبال آن ضریب تحول مثبت در بین اقشار مختلف نیز گسترده تر شود، ابراز داشت: البته از نظر من یکی از نقاط ضعف کاروان‌های راهیان نور دانشجویی، سخت‌گیری برخی از صاحب کاروان‌ها است که منجر به کاهش تمایل برخی از دانشجویان برای شرکت در سفر راهیان نور می‌شود و به نوعی این سفرها را مختص به افراد مذهبی می کند.

*ضرورت استفاده از زمینه‌های ایجاد شده در راهیان نور برای تقویت ولایتمداری زائران

مسؤول بسیج دانشجویی دانشگاه پزشکی استان قم تداوم دوستی‌هایی که طی سفر راهیان نور شکل می‌گیرد را عاملی در راستای حفظ معنویت ایجاد شده افراد در جریان برنامه راهیان نور دانست و گفت: از جرقه ای که سفر راهیان نور به برکت شهدا در دل انسان ایجاد می کند باید در راستای تقویت ولایتمداری و افزایش دید معرفتی و بصیرتی استفاده کرد تا این تحول به ثمر بنشیند.

حس حضور شهدا در مناطق عملیاتی راهیان نور و برقراری انس روحی با وجب به وجب این مناطق از جمله مواردی است که اکثر زائران این مناطق بر آن اتفاق نظر دارند، این را از بین صحبت‌های زائران با یکدیگر می‎شنوی.

*قرار گرفتن در مسیر الگوگیری از سیره شهدا

محمد مهدی حسن‌زاده، قائم مقام و دبیر سیاسی جامعه اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی قم در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری ایران روشن با بیان اینکه در مناطق عملیاتی راهیان نور ارتباط صمیمانه‌ای بین زائران و شهدا برقرار می‌کنند، ابراز داشت: این ارتباط صمیمانه‌ای که بین زائران با شهدا برقرار می‌شود محیطی بسیار خوب برای تقویت بعد معنوی زائران فراهم می‌کند و سبب می‌شود خلأهای معنوی زائران به بهترین صورت ممکن پر شود.

وی افزود: خاطراتی که راویان دفاع مقدس از دوران جنگ و جبهه و سیره شهدا روایت می‌کنند سبب تصویرسازی جو معنوی آن دوران در ذهن زائران می‌شود که این آثار عجیبی بر روح انسان می‌گذارد.

دبیر سیاسی جامعه اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی قم ادامه داد: تصویر‌سازی که طی روایتگری سیره شهدا در ذهن زائران ایجاد می‌شود آنان را در مسیر الگوگیری از سیره شهدا قرار می‌دهد که این سرآغاز تحول مثبت اجتماعی قرار می‌گیرد.

حسن‌زاده افزود: مواردی که راویان دفاع مقدس در مناطق مختلف برای زائران روایت می‌کنند اگر در حد یک خاطره‌گویی در مکانی غیر از مناطق عملیاتی جنوب بیان می‌شد شاید آثار چندانی نداشت ولی وقتی این خاطرات در مناطق روایت می‌شود به خاطر انس‌ روحی که زائران در ایام زیارت مناطق عملیاتی با شهدا برقرار می‌کنند سبب می‌شود تأثیر و نفوذ این روایتگری‌ها دو چندان شود.

*کاهش تأثیر هجمه‌های روانی دشمن طی انس بیشتر جوانان با شهدا

وی با اشاره به جنگ روانی که در فضای حقیقی و مجازی جوانان را تهدید می‌کند گفت: حضور در مناطق عملیاتی جنوب و آشنایی ملموس‌تر با روند زندگی شهدا و هدف واحدی که آنان دنبال می‎کردند سبب می‌شود تأثیر این هجمه‌های روانی که دشمن به منظور انحراف مردم و به ویژه جوانان به راه انداخته است کم‌تر شود و بصیرت آنان برای تداوم گام نهادن در راه حقیقت افزایش یابد.

*ضرورت افزایش ارتباط ‌گیری راویان با زائران

‌دبیر سیاسی جامعه اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی قم ارتباط گیری بیشتر راویانی که همراه با کاروان‌های راهیان نور اعزام می‌شوند با زائران را از لازمه‌های تأثیرگذاری بیشتر دستاوردهای معنوی این سفر برای زائران دانست و افزود: البته راویانی که همراه با کاروان‌های راهیان نور قم اعزام می‌شوند از لحاظ ارتباط‌گیری در درجه خوبی قرار دارند ولی می‌توانند در درجه بهتری قرار گیرند.

حسن زاده ادامه داد: اگر مدت زمان حضور زائران در مناطق عملیاتی افزایش یابد امکان انس و استفاده بیشتر زائران از فضای معنوی این مناطق بیشتر فراهم خواهد شد.

*تثبیت دستاوردهای معنوی راهیان نور با تداوم ارتباط معنوی زائران با شهدا

وی فراهم کردن زمینه تداوم روابط معنوی دانشجویان با شهدا پس از بازگشت از سفر راهیان نور را لازم دانست و بیان داشت: تداوم روابط معنوی دانشجویان با شهدا پس از بازگشت از سفر راهیان نور سبب تثبیت و تقویت تأثیرات مثبتی که راهیان نور بر وجود زائران داشته است می‌شود.

دبیر سیاسی جامعه اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی قم خاطر نشان کرد: جذب دانشجویان برای رفتن به سفر معنوی راهیان نور باید به گونه‌ای باشد که هر دانشجویی با هر طرز تفکر و سلیقه‌ای در آن حضور یابند چرا که خون شهدا چنان نفوذی دارد که همه را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد و این سبب می‌شود اتحاد معنوی مردم بیشتر شود.

به راستی که این سفر آسمانی پیوند دهنده بعد معنوی، یکی کننده اهداف و تقویت کننده بصیرت زائرانی است که پا در راه آن نهاد‌ه‌اند و چه خوب است ارزش آن را در این برهه از زمان که جنگ تبلبغاتی دشمن علیه اعتقادات و ارزش‌های انسانی و اسلامی ملت ایران به اوج خود رسیده است درک شود.
ارسال نظرات
پر بیننده ها