بسیج در نظر دارد تا طی چند گزارش پیوسته ابعاد مختلف تعیین دستمزد کارگران رادر سال 96 پیگیری کند که گفتگوی زیر حاصل نظر چند تن از کارشناسان و مسئولان در این حوزه است.
کد خبر: ۸۸۴۳۰۹۶
|
۲۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۶:۴۸

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، تعیین دستمزد کارگران هرساله در شورای عالی کار با حضور نمایندگانی از دولت، کارفرمایان و کارگران مشخص می شود.

تعیین این دستمزد به هر اندازه ای که باشد اغلب کفاف زندگی روز مره کارگران را نخواهد داد نکته جالب این است که اغلب دستمزدها بر اساس میزان تورم سالیانه تعیین می شود اما دولت ها به خاطر اینکه میزان تورم واقعی را اعلام نمی کنند همواره کارگران متضرر می شوند.

بسیج در نظر دارد تا طی چند گزارش پیوسته موضوع تعیین دسمزد کارگران رادر سال 96 پیگیری کند لذا بر آن شدیم تا با چند تن از نمایندگان و کارشناسان گفتگو کنیم.

طی گزارش های پیشین برخی از نمایندگان سابق مجلس و نمایندگان شورای عالی کار در خصوص تعیین دستمزد کارگران اظهار نظر کردند

بر همین اساس لاهوتی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: تورم در لایه ها زندگی افراد و استان های کشور مختلف و متفاوت است و ما باید در تعیین نرخ دستمزد ها این موارد را به طور صحیح در نظر بگیریم.

اما در راستای ادامه گزارش ها، گفتگویی با عضو سابق کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی ترتیب داده ایم که از نظرتان می گذرد:

محمد ساکی، عضو کانون عالی کارگران البرز، در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، با اشاره به اوضاع اقتصادی کشور و تبعض های مالی و اتخاذ راهکاری مناسب در این زمینه گفت: قطعا حقوق و دستمزد کارگران کفاف زندگی آنها را نخواهد داد و قطعا شرایط امروز اقتصادی بر تعیین میزان این رقم مؤثر است.

ساکی گفت: برخی ها تعیین مبلغ دستمزد کارگران را سیاسی می کنند به نظر من تصمیم گیری در این خصوص را نباید به اسفند هر سال موکول شود مثلا تعیین حقوق ها در شهریورماه هر سال انجام شود.همچنین در این خصوص ماده 41 قانون اساسی را اجرا نمی کنند این ها بر اساس تورم سالانه مبلغ دستمزد کارگران را اعلام می کنند و این درحالی است دولت مبلغ تورم واقعی را اعلام نمی کند.

وی ادامه داد: الان واقعا تورم 9 درصد است؟آیا امکان همچنین رقمی وجود دارد؟متأسفانه مسئولین تورم واقعی را اعلام نمی کنند. برای مثال از 4 ماه پیش برای کارکنان دولت اعلام کردند که 10 درصد افزایش حقوق خواهند و این یک اهرمی می شود و نمی گذارد تا تصمیم درستی در خصوص تعیین دستمزد کارگران گرفته شود.

ارسال نظرات