خبرهای داغ:
رئیس کمیته ملی ربوکاپ جمهوری اسلامی ایران:

برگزیدگان مسابقات ربوکاپ آزاد ایران مورد حمایت بنیادملی نخبگان قرار میگیرند

رئیس کمیته ملی ربوکاپ جمهوری اسلامی ایران از آغاز دوازدهمین دوره مسابقات بین المللی ربوکاپ آزاد ایران خبر داد و گفت: تیم‌های برگزیده ایرانی تحت حمایت‌ بنیاد ملی نخبگان قرار می گیرند.
کد خبر: ۸۸۴۳۱۲۶
|
۱۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از قزوین مسابقات بین المللی ربوکاپ آزاد ایران 2017، دکتر موسی‌خانی در نشست با اصحاب رسانه در محل دائمی نمایشگاه های بین‌المللی تهران، اظهار داشت: ما می‌توانیم با تمرکز بر حوزه هوش مصنوعی و رباتیک، فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص شعار امسال که «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» بوده است را عملی سازیم.

وی با اشاره به نامگذاری سال 96 به نام تولید و اشتغال، گفت: صنعت رباتیک و هوش مصنوعی یکی از مؤلفه های اصلی نسل چهارم صنعت است که این مسابقات محلی برای دستیابی به آخرین دستاوردها در این زمینه می باشد.

دکتر موسی خانی تصریح کرد: با وجود محدودیت هایی که در حوزه بین الملل برای ایران ایجاد شده، امسال شاهد استقبال چشمگیر تیم های خارجی برای حضور در مسابقات ربوکاپ آزاد ایران هستیم، تا جای که ١٥٠ تیم از ١٤ کشور جهان در این رقابت ها شرکت کرده اند.

دبیر برگزاری دوازدهمین دوره مسابقات بین المللی ربوکاپ آزاد ایران 2017، افزود: این دوره از مسابقات با حضور 2 هزار و 820 نفر در قالب 368 تیم از کشورهای آمریکا، آلمان، هند، ژاپن، چین، سنگاپور، کره جنوبی، هلند، پاکستان، مکزیک، انگلستان، ترکیه، پرو و ایران برگزار می شود.

وی افزود: یکی از مؤلفه‌های نسل چهارم صنعت، تمرکز بر حوزه‌های هوش مصنوعی و رباتیک است که خوشبختانه این مسابقات می‌تواند برای دستیابی به آخرین یافته‌ها در این حوزه‌ها کمک بسزایی کند.

رئیس کمیته ملی ربوکاپ جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه مسابقات ملی رباتیک می‌تواند دستاوردهای خوبی برای تحقق شعار امسال باشد، اظهار داشت: تولید نرم‌افزارها و سخت‌افزارهایی که با علم هوش مصنوعی انجام می‌گیرد، می‌تواند جایگزین خوبی برای صنعت نفت باشد.

دکتر موسی‌خانی با بیان اینکه مسابقات ملی رباتیک از سال ۱۳۸۵ برگزار شده است، گفت: امسال این مسابقات با گسترش فضا در بخش دانش‌آموزی و دانشجویی همراه بوده و یک سالن هم نسبت به سال گذشته به آن اضافه شده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قزوین با بیان اینکه دوازدهمین دوره مسابقات بین‌المللی ربوکاپ آزاد ایران از شانزدهم تا هجدهم فروردین ماه در نمایشگاه بین‌المللی تهران در چهار سالن برگزار می‌شود، اظهار داشت: تعداد تیم‌های ثبت‌نام شده ۶۹۷ تیم بوده که از این تعداد پس از مرحله ارزیابی کیفی، ۳۶۸ تیم شرکت می‌کنند.

رئیس کمیته ملی ربوکاپ جمهوری اسلامی ایران با اشاره به لیگ‌های دانش‌آموزی شرکت‌کننده در دوازدهمین دوره مسابقات بین‌المللی ربوکاپ آزاد ایران گفت: لیگ فوتبال یک به یک، لیگ فوتبال دو به دو، لیگ فوتبال پیشرفته، لیگ امداد مقدماتی و لیگ فضای مشترک از بخش‌های دانش‌آموزی این دوره از مسابقات هستند.

وی با اشاره به بخش های لیگ‌ دانشجویی، گفت: لیگ‌ ربات‌های انسان‌نما، ربات‌های فوتبالیست سایز کوچک، ربات‌های فوتبالیست سایز متوسط، ربات صنعتی، ربات استاندارد پلتفرم، ربات پرنده، ربات زیردریایی، ربات خانگی، ربات مین‌یاب و ربات‌های امدادگر واقعی از لیگ‌های بخش دانشجویی این دوره از مسابقات می باشند.

دکتر موسی‌خانی با اشاره به حضور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و سفرای تیم‌های شرکت‌کننده در آیین افتتاح دوازدهمین دوره مسابقات بین المللی ربوکاپ آزاد ایران، از احتمال بازدید رئیس‌جمهور از این مسابقات خبر داد.

وی با بیان اینکه این مسابقات محل تلاقی پژوهشگران و صنعتگران است، اذعان کرد: در طول برگزاری مسابقه، مسئولان پژوهش‌ واحدهای صنعتی، معاونت علمی، بنیاد ملی نخبگان و ... حضور خواهند داشت.

رییس کمیته ملی ربوکاپ جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: مسابقات ربوکاپ آسیا و اقیانوسیه که سهمیه مسابقات جهانی ربوکاپ است، در سال ۲۰۱۸ در ایران برگزار می‌شود؛ این مسابقات امسال در تایلند برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به نتایج این مسابقات تصریح کرد: تاکنون ربات‌هایی همچون ربات‌های زیردریایی، ربات‌هایی برای معلولان، ربات‌های پرنده، ربات‌های جابجایی کالا و ... در کشور توسط محققان به تولید رسیده است. یکی از محصولات کاربردی که با استفاده از هوش مصنوعی به تولید رسیده و در مهندسی پزشکی کاربرد فراوانی دارد، دست مصنوعی است که مقرر شده این دستاورد به تولید انبوه برسد.

دکتر موسی‌خانی ادامه داد: همچنین بازوی رباتیک که مشتری خارجی دارد و به واسطه این محصول، کنسرسیومی با کشور چین تشکیل شده، قرار است به تولید برسد.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی قزوین با بیان اینکه ۴۶ شرکت در مرکز رشد این دانشگاه در حوزه هوش مصنوعی فعالیت می‌کنند، اظهار داشت: از این تعداد ۲۸ شرکت در حوزه تولید نرم‌افزارهای تخصصی مشغول هستند.

رییس کمیته ملی ربوکاپ جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه «فرودگاه پیام» ظرفیت بالایی برای ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان دارد، اظهار کرد: این فرودگاه می‌تواند در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار گیرد، زیرا ظرفیت کارآفرینی بالایی دارد؛ ما می‌توانیم با تعریف یک «شهر مکاترونیک» و «ITCT»، شرکت‌هایی را برای فعالیت در حوزه تولید نرم‌افزار و سخت‌افزارها ایجاد کنیم.

وی با اشاره به مهمترین اقدامی که امسال برای برگزیدگان مسابقات ربوکاپ صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: طبق توافقاتی که با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و بنیاد ملی نخبگان داشته‌ایم، قرار است از امسال تیم‌های برگزیده ایرانی مشمول حمایت‌های بنیاد ملی نخبگان شوند؛ بنیاد ملی نخبگان بر اساس سطح‌بندی‌های خود، تیم‌های برگزیده را حمایت می‌کند.

دکتر موسی خانی در ادامه با اشاره به برگزاری دوره‌های آموزشی برای دانش‌آموزان اظهار داشت: اداره‌های آموزش و پرورش سراسر کشور می‌توانند به کمیته ملی ربوکاپ ایران مراجعه کنند تا ما مربیانی برای توسعه دانش رباتیک و ترویج این دانش به این مدارس بفرستیم.

 

وی همچنین از برگزاری هفتمین کنفرانس هوش مصنوعی و رباتیک و نهمین سمپوزیوم بین المللی ربوکاپ آزاد ایران در روز 20 فروردین ماه 96 به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی قزوین خبر داد و گفت: در این سمپوزیوم ۴۸ مقاله در خصوص آخرین تحولات علم رباتیک و هوش مصنوعی ارائه می‌شود.

 

رییس کمیته ملی ربوکاپ جمهوری اسلامی ایران در پایان ضمن قدردانی از شرکت نمایشگاه های بین المللی تهران به دلیل همکاری در برگزاری مسابقات ربوکاپ آزاد ایران، گفت: همچنین از حامیان مالی این مسابقات از جمله معاونت پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شرکت نمایشگاه های بین المللی تهران، بانک ملت، بانک ملی ایران، بانک صادرات ایران، جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، شرکت یونیلیور، صندوق حمایت از صنایع الکتریکی (صحا)، شهرداری قزوین، شهرداری تهران، موسسه اعتباری ثامن الائمه، بانک شهر، بانک سینا، بانک پاسارگاد، فروشگاه اینترنتی دیجی کالا، هتل های بین المللی پارسیان آزادی تهران و شرکت رایتل که ما را در برگزاری هرچه بهتر این مسابقات یاری می کنند، سپاسگزارم. 

شایان ذکر است؛ دوازدهمین دوره مسابقات بین المللی ربوکاپ آزاد ایران، 16 تا 18 فروردین ماه 96 در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران به همت دانشگاه آزاد اسلامی قزوین برگزار می شود.

9001/پ30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار