معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان:

اجرای طرح اصلاح نژاد گوسفند افشاری با هدف اقتصادی کردن تولید در بخش پرورش گوسفند داشتی

هدف اصلی از اجرای طرح اصلاح نژاد گوسفند افشاری افزایش بهره وری و اقتصادی کردن تولید در بخش پرورش گوسفند داشتی می باشد.
کد خبر: ۸۸۴۳۵۰۴
|
۱۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۷
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: از شاخصه های مسئولیت در نظام اسلامی داشتن روحیه مدیریت جهادی است که در منظومه فکری رهبر معظم انقلاب نه به عنوان یک شعار بلکه به عنوان هویت اصلی مدیریت نظام مطرح شده است.

رحمان رستمخانی افزود: مدیریت جهادی بر خلاف شیوه های مدیریتی دیگر، فرهنگی خاص و سبکی از زندگی است که دین محوری، ولایت مداری، ایثار، مردم گرایی، خودباوری و تکلیف مداری از جمله ثمرات عینی آن در جامعه محسوب می شود.

وی در ادامه اظهار داشت: طرح اصلاح نژاد گوسفند افشاری از جمله طرح های اجرایی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان به شمار می رود که منطبق بر اصول مدیریت جهادی پی ریزی شده و در سعی شده است این طرح مباحث اقتصاد مقاومتی را نیز پوشش دهد.

رستمخانی هدف اصلی از اجرای طرح اصلاح نژاد گوسفند افشاری را افزایش بهره وری و اقتصادی کردن تولید در بخش پرورش گوسفند داشتی عنوان و تصریح کرد: از اهداف فرعی آن نیز می‌توان به تغییر الگوی پرورش از سیستم مرتعی به سیستم های نیمه بسته و بسته اشاره کرد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان افزود: این طرح از سال 85 با مشارکت سازمان جهاد کشاورزی استان و دانشگاه زنجان با وارد کردن سلول های جنسی گوسفند نژاد برولامرینو از کشور نیوزیلند آغاز شد و بعد از اتمام عملیات اصلاح نژادی در مدت 6 سال در محیطی کاملا بسته در مزرعه دانشگاه، نخستین ایستگاه تحقیقاتی بخش خصوصی در سال 91 در استان تشکیل و مراحل انتقال دام اصلاح شده به گله های مردمی نیز از سال 92 آغاز شد به طوری که در حال حاضر در 20 روستایی استان 42 گله پرورش گوسفند افشاری تحت پوشش این برنامه اصلاح نژادی قرار دارند.

وی به وجه تمایز روش اعمالی در اصلاح نژاد گوسفند افشاری در استان زنجان اشاره و خاطرنشان کرد: تمامی مراحل اجرای این طرح توسط بخش خصوصی انجام گرفته و متخصصان ژنتیک مولکولی نیز در برنامه های اصلاح نژادی در استان به‌کارگیری شده اند.

رستمخانی با اشاره به انتخاب گوسفند مناسب برای اصلاح نژاد از نظر تیپ، توان تولیدی، نوع ژن‌های موثر در چند قلوزایی و... در طرح فوق بیان داشت: در این طرح عملیات آمیخته گری به مدت 6 سال در یک محیط کاملا بسته انجام گرفته است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان همچنین با اشاره به حفظ خلوص خونی بالای 95 درصد گوسفند افشاری در عملیات آمیخته گری و رصد ژن های موثر در افزایش چند قلوزایی، سرعت رشد و کاهش حجم دنبه و... در آزمایشگاه های ژنومیک دانشگاه زنجان عنوان کرد: تجاری سازی یافته های تحقیقاتی توسط تیم تحقیق با تشکیل شرکت دانش بنیان، همراه کردن چند دستگاه دولتی برای اجرای پروژه، ایجاد پلان توسعه ای دام اصلاح شده در سطح استان (هرم اصلاح نژاد به روش هسته باز) و اجرای بیش از 45 طرح تحقیقاتی (پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری) در دانشگاه زنجان با همکاری سازمان برای تکمیل پروژه اصلاح نژادی از دیگر وجوه تمایز روش اعمالی در اصلاح نژاد گوسفند افشاری در استان زنجان به شمار می رود.

وی در پایان توان تولید 3 تا 4 بره در هر زایش، بهبود 30 درصدی سرعت رشد، بهبود 100درصدی ضریب تبدیل غذایی، بهبود کمیت و کیفیت پشم و کاهش قابل توجه حجم دنبه را از جمله ویژه گی های گوسفند اصلاح شده در استان زنجان برشمرد.

رستمخانی در پایان خاطر نشان ساخت: طرح اصلاح نژاد گوسفند افشاری استان زنجان هم اکنون با استقبال بسیار مناسبی از سوی پرورش دهندگان گوسفند افشاری 15 استان کشور مواجه شده است.

ارسال نظرات