خبرهای داغ:
نامگذاری‌های مقام معظم رهبری مبتنی بر اولویت‌ها و ضرورت‌های کشور است و تحقق اقتصاد مقاومتی در گرو توسعه تولید داخلی و توجه ویژه به اشتغال خواهد بود.
کد خبر: ۸۸۴۳۷۷۵
|
۱۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۹

به گزارش خبرگزاری بسیج،حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام نوروزی به‌مناسبت آغاز سال 1396 هجری شمسی سال جدید را سال «اقتصاد مقاومتی، تولید- اشتغال» نامگذاری کردند.

ایشان، توجه به نام «اقتصاد مقاومتی» را به تنهایی مؤثر ندانسته و درباره راه‌حل و علاج وضع کنونی، افزودند: علاج، در تقسیم کردن اقتصاد مقاومتی به نقاط کلیدی و مهم و تمرکز همه همت مسئولان و مردم بر آن نقاط است و این نقاط کلیدی عبارت است از تولید داخلی و اشتغال بویژه اشتغال جوانان.

رهبر معظم انقلاب بر اساس همین ضرورت، سال 96 را «اقتصاد مقاومتی، تولید- اشتغال» نامگذاری کردند و گفتند: تمرکز و برنامه‌ریزی بر روی این نقاط کلیدی مطالبه رهبری و مردم از مسئولان و موجب پدید آمدن موفقیت‌های چشمگیر و محسوس است و مسئولان باید نتایج را در پایان سال به مردم گزارش کنند.

با توجه به اهمیت اقتصاد مقاومتی در بحث اشتغال و تولید مقام معظم رهبری شعار سال 96 را اقتصاد مقاومتی، اشتغال و تولید مطرح کردند تا در این زمینه اقدامات راهبردی و عملی‌تری انجام شود.

انتخاب شعار امسال بیانگر این امر است که اقتصاد مقاومتی مد نظر مقام معظم رهبری هنوز تحقق عملیاتی نیافته که برای تحقق آن و توسعه اشتغال و تولید ضروری است تا مسئولان توجه ویژه و بیشتری به این مقوله مهم داشته باشند.

تحقق شعار سال و اقتصاد مقاومتی و رسیدن به رشد اقتصادی مورد نظر در برنامه ششم توسعه نیازمند الزاماتی است که عمده‌ترین آنها حمایت از صادرات، توجه به مدیریت مصرف و اصلاح الگوی مصرف، جهت‌گیری منابع صندوق توسعه ملی، ترویج فرهنگ و اخلاق کار، توسعه ارتباطات بین‌المللی و جذب سرمایه‌های خارجی، تحقق کامل سیاست‌های اصل44، بهبود مستمر فضای کسب و کار و رفع موانع دست و پاگیر تولید و اشتغال، اصلاح و جهت‌گیری نظام بانکی به سمت اشتغال، هماهنگ‌سازی رشته‌های دانشگاهی با بازارکار و رفع خلاهای قانونی اشتغال و درصورت لزوم تصویب قوانین تسهیل کننده اشتغال از مهم‌ترین آن است.

تحقق 70 درصدی سهمیه اشتغال شهرضا در سال 95

رئیس اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی شهرضا در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به سهمیه اشتغال شهرستان، اظهار داشت: تعهد اشتغال شهرستان شهرضا در سال 95، 4هزارو47 نفر بود که 2هزارو752 اشتغال در سامانه رصد اشتغال ثبت شده و 70 درصد از تعهد اشتغال شهرستان انجام شده است.

مصطفی اباذری افزود: بسیح سازندگی، زندان، دانشگاه علوم پزشکی، اداره ورزش و جوانان، جهاد کشاورزی 100 درصد و ادارات صنعت، معدن و تجارت، بنیاد مسکن 90 درصد و اداره ارشاد و فنی‌وحرفه‌ای 80 درصد از تعهد اشتغال خود را انجام داده‌اند.

وی با بیان اینکه سایر ادارات 50 درصد از تعهد اشتغال خود را انجام داده‌اند، گفت: در سال 95 تا پایان بهمن هزارو 27 نفر در سامانه ملی بازار کار در شهرضا ثبت‌نام کردند که 11 درصد از آنها تحصیلات ابتدایی، 25 درصد تسهیلات راهنمایی، 32 درصد دیپلم و فوق دیپلم و 31 درصد لیسانس و بالاتر تحصیلات داشتند.

رئیس اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی شهرضا بیان کرد: براساس نتایج سامانه با وجود اینکه 65درصد از افراد دارای تحصلات بالاتر از دیپلم هستند اما 85 درصد آنها فاقد مهارت بودند که در این راستا باید مرکز فنی و ‌حرفه‌ای تقویت شود.

وی با بیان اینکه 26 درصد از افراد ثبت‌نام شده زن و 74 درصد مرد بودند، گفت: 10 درصد با تحصیلات ابتدایی، 30 درصد با تحصیلات راهنمایی، 30 درصد با تحصیلات دیپلم و 30 درصد با تحصیلات لیسانس به کار گماری شده‌اند، به عبارت دیگر 524 نفر یعنی 50 درصد از این افراد جذب بازار کار شده‌اند.

اباذری با بیان اینکه 524 نفر یعنی 50 درصد از افراد جذب بازار کار شدند، گفت: 82 درصد از افراد در بخش خدمات و 18 درصد در بخش کشاورزی و صنعت مشغول به کار شدند.

وی با بیان اینکه با توجه به نرخ رشد جمعیت هر سال 3 هزار نفر به افراد جویای کار ما اضافه می‌شوند، افزود: امسال تا پایان 15 اسفند بیش از هزارو69 نفر درخواست بیمه بیکاری داشتند که 751 نفر مشمول استفاده از مستمری شدند.

رئیس اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی شهرضا با تأکید بر اینکه در طول سال 681 نفر از آنها به دلیل راه‌اندازی مجدد کارخانه‌ها بر سر کار خود بازگشتند، تصریح کرد: وضعیت اشتغال شهرستان شهرضا با بسترهای موجود به طرف رونق اقتصادی پیش می‌رود و در این راستا فاز دو راک سرامیک راه‌اندازی می‌شود.

وی با اشاره به تسهیلات مشاغل خانگی، بیان کرد: الگوی توسعه مشاغل خانگی شهرستان‌ها امسال براساس اولویت‌ها و مزیت‌ها است و در این راستا هر اداره‌ای باید مزیت‌ها و اولویت‌ها را اعلام کند تا براساس آن تسهیلات مشاغل خانگی ابلاغ شود.

اباذری با اشاره به نامگذاری سال جدید به اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال، اظهارداشت: مجموعه سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که در 24 بند ابلاغ شده در واقع یک نظام اقتصادی به‌هم پیوسته است که همه اجزاء باید با هم اجرا شوند تا نتیجه‌بخش باشد.

وی افزود: بیکاری و آسیب‌های اجتماعی و بسیاری از ناملایمات ریشه در مسائل اقتصادی دارد و ما در جاهایی با تنگناهایی مواجه هستم که در دولت‌هایی که روی کار آمده‌اند کمتر توجه شده است.

رئیس اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی شهرضا گفت: بیکاران فارغ التحصیل دانشگاهی هم می‌توانند تهدید باشند و هم فرصت، اگر به ظرفیت‌های آنها توجهی نشود تهدید هستند و اگر توجه شود به عنوان یک فرصت می‌توانیم برای تولید کشور و اشتغال از این سرمایه‌ها استفاده و برنامه‌ریزی کنیم.

پرداخت 2میلیاردو200 میلیون تومان تسهیلات اشتغال‌زایی در شهرضا

رئیس صندوق کارآفرینی امید شهرضا در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، گفت: سال گذشته 2میلیاردو200 میلیون تومان تسهیلات اشتغال‌زایی پرداخت شده است.

محمدرضا افشاریانی افزود: 45 فقره تسهیلات ازدواج 10 میلیون تومانی به ارزش 450 میلیون تومان انسال پرداخت شده و تسهیلات اشتغالزایی از 100 میلیون و 30 میلیون تومانی برای افرادی که می‌خواهند در شهرک صنایع دستی شهرضا ایجاد اشتغال کنند، پرداخت می‌شود.

معاون جهاد کشاورزی شهرضا به تسنیم، گفت: سال گذشته سهمیه اشتغال این اداره 340 نفر بود که بالای صددرصد محقق شد و اماسل 510 نفر سهمیه داریم که تاکنون 525 نفر ثبت سامانه اشتغال شدند.

جعفر نادری با بیان اینکه جهاد کشاورزی شهرضا آماده هرگونه همکاری و آموزش به افراد در این بخش است، بیان کرد: با آموزش‌هایی که داده‌ایم نهضت کاشت زعفران را در شهرضا آغاز کرده‌ایم کشت این محصول می‌تواند جایگزین کشت محصولات پرآب شود.

وی با بیان اینکه کشت زعفران به اقتصاد خانواده کمک بسیار بزرگی می‌کند، تصریح کرد: در حال حاضر در شهرضا 2 هکتار زیر کشت زعفران است که امیدواریم در سال آینده به 20 هکتار برسد.

باید در راستای اقتصاد مقاومتی و خودکفایی حرکت کنیم

‌‌فرماندار شهرضا در گفت‌وگو با تسنیم با بیان اینکه باید آمارها اعلام شود تا رتبه شهرستان در استان بالا برود، بیان کرد: آمار بیکاری شهرستان شهرضا 14.2 درصد است اما می‌توان گفت که این آمار زیر 10 درصد است چون خیلی از اشتغال‌های آزاد دیده نمی‌شود.

محسن گلابی بیان کرد: باید در راستای اقتصاد مقاومتی و خودکفایی حرکت کنیم و فرهنگ استفاده از محصولات و کالای داخلی نهادینه شود.

وی با تأکید بر اینکه باید اعتبارات و تسهیلات اشتغال‌زایی در راستای اقتصاد مقاومتی باشد، گفت: ایران در صنعت لاستیک سازی، پارچه و کاشی و سرامیک حرف اول را در دنیا می‌زند.

فرماندار شهرضا با اشاره به نامگذاری امسال به نام «اقتصاد مقاومتی، تولید - اشتغال» از سوی مقام معظم رهبری، گفت: با نگاهی به روند نامگذاری سال‌ها از سوی مقام معظم رهبری به‌ویژه در دو سال گذشته می‌توان به اهمیت موضوع اقتصاد و اقتصاد مقاومتی پی برد.

وی تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب بعد از ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل را نامگذاری کردند که به دلیل اجرایی نشدن آن امسال را «اقتصاد مقاومتی، تولید اشتغال» نامیدند.

رئیس اداره بهزیستی شهرضا در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به سهمیه اشتغال این اداره در سال 95، گفت: اداره بهزیستی شهرضا در سال 93، 372 سهمیه با اعتبار 2 میلیاردو 375 میلیون تومان که 420 نفر اشتغال ایجاد شد.

محمدعلی صادقی افزود: در سال 94 سهمیه اشتغال بهزیستی 365 نفر بود که 367 اشتغال با اعتبار 3 میلیاردو306 میلیون تومان ایجاد شد.

وی تصریح کرد: در سال 95 سهمیه اشتغال این اداره 548 نفر بود که 274 نفر اشتغال ثبت شد و اعتباری که اول سال ابلاغ کردند یک 830 میلیون تومان بود که 45 درصد کاهش داشت و تا پایان سال یک میلیاردو 255 میلیون تومان محقق شد و اعتبار امسال نسبت به سال قبل 60 درصد کاهش داشته است.

صدور بیش از 790 پروانه کسب در سال 95 در شهرضا

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان شهرضا در گفت‌وگو با تسنیم، گفت: بالاترین میزان تعهدت اشتغال امسال مربوط به این اداره است سهمیه اشتغال اداره صنعت در سال گذشته 837 نفر بود که 730 اشتغال ثبت سامانه شد.

محمدابراهیم خاتمی با بیان اینکه در حوزه تجارت تعداد پروانه کسب صادره غیر از ابطال و جابجایی 794 پروانه در سال 95 بوده، افزود: در حوزه اتحادیه پوشاک و لوازم آرایش بیش از 200 پروانه کسب صادر شده است.

وی با بیان اینکه امسال هیچگونه تسهیلات خوداشتغالی دریافت نکردیم، بیان کرد: در حوزه صنعت 44 مجوز بهره‌برداری از ابتدای سال تاکنون صادر شده و 538 اشتغال با سرمایه‌گذاری 128 میلیارد تومان ایجاد کرده است.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان شهرضا با بیان اینکه شهرضا رتبه ششم را در استان در ایجاد تعداد اشتغال دارد، افزود: شهرضا از حیث صدور مجوز در استان بعد از اصفهان با 103 و نجف‌آباد با 50 مجوز رتبه سوم را دارد.

وی تصریح کرد: 103 واحد صنعتی در شهرستان از تسهیلات طرح رونق تولید استفاده کردند و به آنها سرمایه در گردش با اعتبار 104 میلیارد تومان اختصاص پیدا کرد.

خاتمی با بیان اینکه 27 واحد صنعتی در شهرستان 38 میلیارد تومان تسهیلات سرمایه ثابت به آنها واگذار شد، افزود: 130 واحد تعهد داده بودند که اشتغال ایجاد کنند که از هزارو193 نفر تعهد 586 اشتغال ایجاد شد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها