اعتکاف برجسته‌ترین مظهر بندگی در پیشگاه الهی است،‌ در اهمیت اعتکاف همین بس که خداوند حضرت ابراهیم خلیل و حضرت اسماعیل را مأمور کرد که خانه خودش را برای معتکفان از هرگونه آلودگی پاکسازی کند.
کد خبر: ۸۸۴۳۷۸۵
|
۱۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۰

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، حجت‌الاسلام ناصر شکریان امروز در گفت‌وگویی اظهار کرد: اعتکاف برجسته‌ترین مظهر بندگی در پیشگاه الهی است،‌ در اهمیت اعتکاف همین بس که خداوند حضرت ابراهیم خلیل و حضرت اسماعیل را مأمور کرد که خانه خودش را برای معتکفان از هرگونه آلودگی پاکسازی کند.

وی با بیان اینکه محل اعتکاف باید مسجد،‌ خانه خدا آن هم مساجد جامع و مهم منطقه باشد، افزود: نماز در هرکجا می‌توان خواند و روزه را هرکجا می‌شود گرفت،‌ اما اعتکاف حتماً باید در مسجد، خانه خدا باشد،‌ اعتکاف نوعی مهمانی خداست.

مدیرکل تبلیغات اسلامی مازندران ادامه داد: از دیگر ویژگی‌های اعتکاف این است که شامل چند عمل از جمله ‌روزه،‌ نماز،‌ جلوس در مسجد و رعایت محرمات است.

این مسؤول با بیان اینکه اعتکاف عبادتی است که حداقل باید سه شبانه‌روز در مسجد توقف کامل داشته باشد، افزود: اعتکاف رجبیه در 13، 14 و 15 ماه مبارک رجب برگزار می‌شود که معتکفان به قصد اینکه حضرت علی(ع) در این سه روز در درون کعبه مهمان خدا بود که ارادت‌مندان آن حضرت در این ایام در مساجد و خانه‌های خدا معتکف می‌شوند و علی(ع)‌ را واسطه بین خود و خدا قرار می‌دهند.

شکریان به‌عنوان یکی از متولیان اصلی برنامه‌ریزی اعتکاف مازندران در این مورد،گفت:‌ اعتکاف فرصتی گران‌قدر برای عمق‌بخشی به باورهای دینی است و بهترین شرایط برای خودسازی برای بندگان فراهم شده و انسان می‌تواند با انجام اعمال معنوی و عبادی خویش برای شناخت خدا و خود گام‌های بسیار جدی بردارد.

وی با اشاره به افزایش تعداد متقاضیان و ثبت‌کنندگان مراسم معنوی اعتکاف در مازندران، تصریح کرد: با توجه به حجم بالای متقاضیان و شرکت‌کنندگان مراسم معنوی اعتکاف در شهرهای استان تعداد مساجد و اماکن مذهبی برای برپایی مراسم معنوی به مرز 322 مکان رسیده است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی مازندران یادآور شد: ثبت‌نام از طریق اینترنتی به آدرس www.etekaf-maz.ir به‌صورت حضوری در ادارات تبلیغات اسلامی شهرهای استان و اماکن برگزاری اعتکاف انجام می‌شود.

*جوانان؛ بیشتر شرکت‌کنندگان در ایام اعتکاف

این مسؤول با بیان اینکه بیشتر شرکت‌کنندگان در ایام اعتکاف را جوانان تشکیل می‌دهند، افزود:‌ در سال 94 تعداد کل شرکت‌کنندگان در این مراسم معنوی و عبادی 21 هزار نفر بود که در سال 95 به تعداد 23 هزار و 653 نفر افزایش یافت و پیش‌بینی می‌شود که امسال 25 هزار نفر در این مراسم معنوی شرکت کنند.

شکریان با اعلام اینکه در سال 95 از تعداد کل شرکت‌کنندگان اعتکاف ماه رجب یک‌هزار و 467 نفر را بانوان و بقیه را آقایان تشکیل داده‌اند، گفت: از این تعداد 15 هزار و 167 نفر را جمعیت شهری و بقیه از روستاییان مازندرانی بودند.

وی با اعلام اینکه آمارها نشان می‌دهد حضور نوجوانان و جوانان در این مراسم بسیار چشمگیر است، بیان کرد: حدود 11 هزار نفر از معتکفان در سال 95 دانشجو ، طلبه و دانش‌آموز بودند و با توجه به اینکه در سال 96 فرصت بهتری برای دانش‌آموزان و دانشجویان فراهم است پیش‌بینی می‌شود سال جدید حضور قشرهای جوان در مراسم اعتکاف افزایش بیشتری خواهد داشت.

مدیرکل تبلیغات اسلامی مازندران از مدیران آموزش و پرورش خواستار شد تا زمینه‌های شرکت و حضور بیشتر دانش‌آموزان را با تشویق فراهم سازند، چرا که اعتکاف فرصتی مناسب برای تقویت باورهای اعتقادی، فرهنگی و اجتماعی نسل جوان و نوجوان جامعه است که باید از آن بهره برد.

این مسؤول تصریح کرد: آمار ارائه شده نشان می‌دهد حضور افراد تحصیل‌کرده در اعتکاف سال 95 قابل توجه بود و 7 هزار و 471 نفر دارای مدارک فوق‌دیپلم، لیسانس و بالاتر از آن شرکت داشتند.

شکریان ادامه داد: از نظر سنی بیشترین تعداد شرکت‌کننده در مراسم معنوی اعتکاف را سن 15 تا 40 سالگی تشکیل دادند که بیش از 18 هزار نفر از تعداد 23 هزار را شامل می‌شود.

*ضرورت سطح همکاری در برگزاری بهتر مراسم اعتکاف

وی بیان کرد: از نظر وضعیت حضور متاهلان و مجردان نیز آمار نشان می‌دهد که از تعداد 23 هزار و 652 نفر شرکت‌کننده در اعتکاف سال 95 تعداد 12 هزار و 638 نفر مجرد و بقیه متاهلان بوده‌اند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی مازندران خاطرنشان کرد: نهادهای مختلفی در برگزاری اعتکاف نقش دارند که البته با همکاری و توجه بیشتر می‌توان بهره‌برداری بهتری از این مراسم معنوی کرد.

این مسؤول با اشاره به نقش استانداری، نهادها و ادارات در برگزاری مراسم اعتکاف، اظهار کرد: با هماهنگی به عمل آمده در طول سال‌های مختلف سرکشی از معتکفان با حضور نماینده ولی فقیه، استاندار،‌ ائمه جمعه و فرمانداران در استان انجام می‌شود.

شکریان با اشاره به اینکه  باید سطح همکاری در برگزاری بهتر اعتکاف بیشتر شود، افزود: به‌عنوان نمونه در استفاده از ظرفیت شهرداری‌ها، معاونت امور روستایی و شهری استانداری می‌توان بیشتر بهره برد.

وی یادآور شد: اداره کل اوقاف و امور خیریه نسبت به آماده‌سازی مساجد برای پذیرایی و اسکان معتکفان ایفای نقش می‌کند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی مازندران با بیان اینکه فضاسازی و ترویج فرهنگ اعتکاف و تبلیغ آن توسط نهادهای مختلف و رسانه‌ها انجام می‌شود، افزود: در این میان صدا و سیما نقش مؤثری دارد که البته کارهای خوبی در این زمینه انجام شد.

شکریان در پایان به فعالیت‌های این اداره‌کل در ایام اعتکاف اشاره کرد و گفت: از جمله اقدامات این اداره‌کل برای برگزاری بهتر مراسم اعتکاف تشکیل ستاد اعتکاف در همه شهرهای استان با حضور هیأت امنای مساجد برگزارکننده این مراسم معنوی، راه‌اندازی سامانه ثبت‌نام، هماهنگی با مبلغان برای حضور در جمع معتکفان، ارائه برنامه پیشنهادی برای برگزاری بهتر برنامه‌ها، تهیه و توزیع محصولات فرهنگی ویژه مبلغان و معتکفان بوده است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها