معاون آب و خاک وزیرجهاد کشاورزی:

افزایش تولید در واحد سطح ، سیاست کلی کشاورزی کشور است/ سال گذشته 14 میلیون تن گندم در کشور تولید شد

اکبری در مراسم بهره برداری متمرکز از پنج هزار هکتار سامانه نوین آبیاری استان سمنان در فرمانداری شاهرود گفت: ایش تولید در واحد سطح ، سیاست کلی کشاورزی کشور است و افزایش افقی یا افزایش زمین های کشاورزی در کشور متوقف شده و سیاست بر این است که تولید محصولات در واحد سطح افزایش یابد.
کد خبر: ۸۸۴۳۸۳۰
|
۱۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، علیمراد اکبری در مراسم بهره برداری متمرکز از پنج هزار هکتار سامانه نوین آبیاری استان سمنان در فرمانداری شاهرود در سخنانی با اشاره به سرمایه گذاری های گسترده در بخش کشاورزی در دولت یازدهم اظهار کرد: این سرمایه گذاری ها در حالی انجام شده که دولت به خاطر تحریم های ظالمانه دشمنان برای تامین اعتبار به شدت زیر فشار بوده است.

اکبری با بیان اینکه در سال های 94 و 95 دولت در بخش آب 10 میلیارد دلار سرمایه گذاری کرد که در تاریخ کشور بی سابقه است، افزود: پارسال هم 500 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی و 240 میلیارد تومان از بودجه عمومی دولت در بخش آب هزینه شده است.

اکبری به توسعه سامانه های نوین آبیاری در کشور اشاره کرد و ادامه داد: در بسیاری از استان ها از جمله استان سمنان روش های آبیاری تحت فشار گسترش یافته است و دولت نیز برای این کار اعتبار های بسیار خوبی پیش بینی کرده به طوری که به هر میزان که کار انجام شود، اعتبار لازم تخصیص می یابد.

وی با بیان اینکه کم آبی کشور مساله تازه ای نیست عنوان کرد: در دهه گذشته کشور با خشکسالی روبرو بوده، بنابر این باید با این وضعیت باید سازگار باشیم و با همه این مشکلات، به خاطر ظرفیت های بسیار خوبی که کشور دارد، می توانیم به تولید قابل قبولی در بخش کشاورزی دست یابیم.

اکبری خاطر نشان کرد: افزایش تولید در واحد سطح ، سیاست کلی کشاورزی کشور است و افزایش افقی یا افزایش زمین های کشاورزی در کشور متوقف شده و سیاست بر این است که تولید محصولات در واحد سطح افزایش یابد.

وی با بیان اینکه دو استان گیلان و مازندران از برخی کشورهای اروپایی بزرگتر هستند تصریح کرد: این دو استان در تولید محصولات کشاورزی در جهان دست بالایی دارند، و میزان بارندگی آن ها هم از این کشورها بالاتر است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرد: از ظرفیت هایی که در کشور داریم باید اصولی استفاده کنیم تا در تولید محصولات کشاورزی خودکفا شده و حتی صادرات نیز داشته باشیم و در دولت تدبیر و امید میزان بهره وری از آب در بخش کشاورزی رشد یافته و از 9دهم کیلوگرم در متر مکعب آب به 1.2 کیلوگرم افزایش یافته است و این آمار اکنون در استان کردستان به 2.2 کیلوگرم رسیده است اما تا رسیدن به 2.5 کیلوگرم باید تلاش های بیشتری شود.

وی ظرفیت استان سمنان را نیز مطلوب خواند و افزود: با برنامه هایی که در سال های گذشته انجام شده ، امید است این استان بتواند در بهره وری به درجه های بالایی برسد.

معاون آب و خاک وزیرجهاد کشاورزی ادامه داد: خودکفایی در تولید گندم یکی از موفقیت های دولت تدبیر و امید است به طوری که پارسال 14 میلیون تن گندم در کشور تولید شد و 11 میلیون تن گندم مازاد برنیاز خریداری گردید و اکنون نیاز یک سال کشور ذخیره سازی شده است.

وی با اشاره به بارش ها در سال گذشته گفت: با این که بارش ها در سال گذشته خوب بوده است اما از میانگین 30 سال گذشته 2درصد کمتر است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار