رئیس جمهور با اشاره به اینکه دولت به تنهایی توان حل مشکل اشتغال را ندارد گفت: ۵۰۰ هزار نفر به بیکاران کشور اضافه شد.
کد خبر: ۸۸۴۳۸۵۷
|
۱۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۸
به گزارش خبرگزاری بسیج، حجت‌الاسلام حسن روحانی در آیین افتتاح همزمان 17 پروژه عمرانی و زیرساختی استان سمنان با برشمردن مهمترین اقدامات دولت برای اشتغال جوانان اظهار داشت: ‌سال 95 برای حدود 700 هزار نفر شغل ایجاد شد.

وی افزود: این تعداد فرصت شغلی از تابستان در یکسال منتهی به تابستان سال گذشته در کشور ایجاد شده است.

ایجاد 630 هزار فرصت شغلی در کشور نیز آمار بالایی است

رئیس جمهور با اشاره به اینکه در سال 95 برای نخستین بار، بیش از یک میلیون و 200 هزار نفر در کشور به افراد جویای کار اضافه شده است، افزود: با این تفاسیر 500 هزار نفر به مجموع بیکاران کشور اضافه شده است.

روحانی با ارائه گزارشی از میزان اشتغال ایجاد شده در سال 95 افزود: البته در یک سال متنهی به زمستان 95 تعداد 630 هزار شغل در کشور ایجاد شده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه ایجاد 630 هزار فرصت شغلی در کشور نیز آمار بالایی است، تصریح کرد: تنها 6 کشور در دنیا می‌توانند اشتغال بیش از 600 هزار نفر در سال در کشور خود ایجاد کنند.

وی با اشاره به اینکه این تعداد شغل در حالی در کشور ایجاد شده ‌که هنوز شرایط برای ما ‌آسان نیست عنوان کرد: امروز قیمت نفت در بازارهای جهانی 147 دلار نیست؛ بلکه حدود 50 دلار است؛ اما با این وجود شرایط خوبی در کشور وجود دارد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه اشتغال ایجاد شده در مقایسه با نیاز کشور بسیار اندک است، خاطرنشان کرد: جویای کار شدن یک میلیون و 200 هزار نفری مردم در سال گذشته از یک طرف نشان ایجاد امید در مردم است.

اگر مردم امید نداشته باشند؛ جویای کار نمی‌شوند

روحانی افزود: اگر مردم امید نداشته باشند؛ جویای کار نمی‌شوند و جویای کار شدن مردم نشان داد که امید مردم به اشتغال است.

وی با اشاره به نامگذاری سال جاری و تاکیدات رهبر معظم انقلاب بر توجه ویژه به مسائل اقتصادی و ایجاد اشتغال بیان کرد: باید گام بلندی در بحث اشتغال برداریم؛ چرا که تأکید مقام مظعم رهبری در این زمینه فرصت بزرگی برای ما در این بخش است.

رئیس جمهور با بیان اینکه دولت به تنهایی قادر نیست همه این مشکلات را حل کند افزود: در این بخش همه باید به صحنه بیایند و دولت تلاش کرده فضا را حضور مردم فراهم کند.

تولید اساس کار است و امروز ظرفیت‌های خوبی در کشور در این بخش داریم

روحانی با اشاره به اینکه بر اساس قانون اساسی نیروی انسانی و تجهیزات نیروهای مسلح کشور برای امور امدادی، آموزشی و تولیدی کشور به کار‌گیری شود خاطرنشان کرد: دولت نیز وظیفه دارد بر اساس قانون اساسی از این امکانات استفاده کند.

وی با بیان اینکه نشاط جامعه، زندگی جوانان، آینده و ازدواج آنان به موضوع اشتغال وابسته است افزود: از این رو موضوع اشتغال بسیار مهم بوده و وظیفه همه ماست.

رئیس جمهور با اشاره به نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری به نام سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال عنوان کرد: تولید اساس کار است و امروز ظرفیت‌های خوبی در کشور در این بخش داریم.

روحانی با اشاره به اینکه جوانان مؤمن، عالم و آماده به کار در کشور وجود دارد عنوان کرد: در جلسه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی که نخستین جلسه این شورا در سال 96 بود؛ درباره راهکارهای اجرای برنامه های فرهنگی در زمینه تأمین نظر مقام معظم رهبری در زمینه اشتغال جوانان و دانشگاهیان کشور بحث مفصلی انجام شد.

حرکت خوبی برای تحول در همه استان‌های کشور آغاز شده است

وی با اشاره به اینکه امروز حرکت خوبی برای تحول در همه استان‌های کشور آغاز شده و در همه جای کشور ‌شور و شوق مردم و حرکت آنان برای توسعه ‌زیاد شده است، بیان کرد: در استان سمنا‌ن نیز حرکت خوبی برای تحول در این استان آغاز شده است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه بسیار مهم است که جوانان قادر به ازدواج باشند، اضافه کرد: برای این هدف امسال باید حرکت بزرگی در کشور به وجود بیاوریم.

روحانی با اشاره به اینکه تحقق این هدف در کشور، امری شدنی است بیان کرد: اگر نگاهی به آمار و ارقام موجود در کشور بیندازیم، این مهم را می‌بینیم.

دغدغه اصلی ‌دولت‌ در کشور، مهارت‌آموزی است

‌رئیس جمهور با بیان اینکه امروز دغدغه اصلی ما (دولت) در کشور، مهارت‌آموزی است عنوان کرد: جوانان کشور باید مهارت بیاموزند؛ چرا که افراد با مهارت در کار، حتی در شرایط سخت و دشوار امروز نیز بیکار نمی‌مانند.

روحانی با بیان اینکه قشر دانشجو و تحصیل‌کرده کشور عمدتاً مهارت نداشته و نمی‌توانند وارد کار شوند تصریح کرد: باید در تحولی که در زمینه آموزش و پرورش و آموزش عالی ایجاد می‌کنیم؛ به موضوع مهارت آموزی توجه ویژه شود.

وی با بیان اینکه باید مهار‌ت را در زمینه‌های مختلف به جوانان بیاموزیم بیان کرد: مهارت‌آموزی به معنی مهارت‌های بالایی نظیر ساخت هواپیما و... نیست؛ بلکه امروز باید مهارت‌های عادی و ساده را برای مشاغل ساده به جوانان آموزش دهیم.

برنامه‌ریزی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و سازمان مدیریت برای تحقق شعار سال

رئیس جمهور با بیان اینکه ستاد اقتصاد مقاومتی در حال برنامه‌ریزی برای ایجاد اشتغال در کشور به منظور تحقق شعار سال است، تصریح کرد: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور نیز طرح خوبی در این زمینه آماده کرده است.

روحانی با اشاره به اینکه باید برای توسعه اشتغال در کشور تلاش شود بیان کرد: امسال باید بیش از 700 هزار شغل در کشور ایجاد کنیم تا تحولی در کشور ایجاد شود.

وی با اشاره به اینکه برای دومین سال متوالی در سال 95 صادرات غیرنفتی کشور از مجموع واردات بیشتر بود عنوان کرد: این مهم بدین معناست که کشور برای تأمین نیازهای خود، نفت نفروخته است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه در سال 94 برای نخستین بار در کشور بعد از 63 سال صادرات غیر نفتی از مجموع واردات پیشی گرفت بیان کرد: در سال 95 نیز میزان واردات کشور 43.6 میلیارد دلار بود؛ در حالی که صادرات غیرنفتی کشور به 43.9 میلیارد دلار رسید.

نباید وارد جناح‌بازی و بازی‌های سیاسی شده و به جای دست‌گیری، مچ‌گیری کنیم

روحانی با بیان اینکه برای توسعه کشور باید گفتمان‌ها به توسعه، تولید ملی و اشتغال تبدیل شود عنوان کرد: نباید وارد جناح‌بازی و بازی‌های سیاسی شده و به جای دست‌گیری، مچ‌گیری کنیم.

وی عنوان کرد: امیدواریم امسال سال وحدت، برادری و همدلی باشد تا در کنار آن تولید و اشتغال مورد رضایت مردم و مقام معظم رهبری ایجاد شود.


ارسال نظرات