پیگیری «بسیج» از اوضاع آشفته نرخ دستمزد کارگران -28
اصلانی گفت: فصل ششم قانون کار در مورد تشکل های کارگری است، اولین تشکل در قانون جمهوری اسلامی کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار است.
کد خبر: ۸۸۴۳۸۷۲
|
۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۷

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، تعیین دستمزد کارگران هرساله در شورای عالی کار با حضور نمایندگانی از دولت، کارفرمایان و کارگران مشخص می شود.

تعیین این دستمزد به هر اندازه ای که باشد اغلب کفاف زندگی روز مره کارگران را نخواهد داد نکته جالب این است که اغلب دستمزدها بر اساس میزان تورم سالیانه تعیین می شود اما دولت ها به خاطر اینکه میزان تورم واقعی را اعلام نمی کنند همواره کارگران متضرر می شوند.

بسیج در نظر دارد تا طی چند گزارش پیوسته موضوع تعیین دسمزد کارگران رادر سال 96 پیگیری کند لذا بر آن شدیم تا با چند تن از نمایندگان و کارشناسان گفتگو کنیم.

طی گزارش های پیشین برخی از نمایندگان سابق مجلس و نمایندگان شورای عالی کار در خصوص تعیین دستمزد کارگران اظهار نظر کردند. اما در راستای ادامه گزارش ها، گفتگویی با عضو سابق کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی ترتیب داده ایم که از نظرتان می گذرد:

علی اصلانی، رییس کانون عالی کارگران استان البرز، در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، با اشاره به اوضاع اقتصادی کشور و تبعض های مالی و اتخاذ راهکاری مناسب در این زمینه گفت: فصل ششم قانون کار در مورد تشکل های کارگری است، اولین تشکل در قانون جمهوری اسلامی کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار است.

وی افزود: شرایط انتخابات این شوراها به این شکل است که کارگاه های با بالای 35 نفر کارگر باید شورای اسلامی کار تشکیل دهند.شورای اسلامی کارگر در داخل کارگاه ها با نظارت اداره ی کار انتخابات انجام می دهند.و بر اساس ظرفیت و تعداد کارگر نماینده در شورا ها خواهند داشت.

کانون ها و تشکل های کارگری ارجح ترین نهاد تصمیم ساز هستند

اصلانی عنوان کرد: شورای اسلامی کار در داخل کارگاه ها دو سال اعتبار کار دارند و این شوراها کانون عالی کار استان ها را تشکیل می دهند به عنوان مثال کل شوراهای اسلامی کار که در استان البرز 83 شورا است.

وی خاطرنشان کرد: این 83 شورا کانون کار استان البرز را تشکیل می دهند و پس از انتخابات هیئت مدیره کانون کار استان تشکیل می شود.و کانون های 32 استان کشور هر دو سال یک بار انتخابات کانون عالی کار سراسر کشور را برگزار می کنند.این کانون بالاترین ارجح ترین نهاد تصمیم گیر برای جامعه کارگری است.

ارسال نظرات