اهمیت دادن به مسواک زدن، مصرف غذاهای سالم و پرهیز از استعمال سیگار علاوه بر سلامت دهان و دندان می‌تواند مانع از ابتلای فرد به یکی از خطرناکترین بیماری‌های دنیا شود.
کد خبر: ۸۸۴۳۹۸۶
|
۱۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۰
به گزارش خبرگزاری بسیج، کارشناسان دانشگاه یورک به تازگی دریافتند وجود برخی از میکروب‌ها و باکتری‌ها روی زبان و درون دهان می‌تواند شانس ابتلای افراد به انواع سرطان‌ها را افزایش دهد.

کارشناسان بر این اساس امیدوارند بتوانند با ادامه تحقیقات شیوه نوینی برای شناسایی و تشخیص سرطان شناسایی کنند و تنها با اندازه گیری باکتری‌های روی زبان بتوانند ریسک ابتلای افراد به انواع سرطان‌ها را شناسایی کنند.

تحقیقات روی میکروب‌ها و باکتری‌های روی زبان «میکروبیوم» نام دارد که نقش بسیار مهمی در سلامت افراد یا ابتلای آن‌ها به انواع بیماری‌ها دارند.

کارشناسان اعتقاد دارند هنوز میزان زیادی از میکروب‌ها در محیط دهان و دندان افراد را شناسایی نکرده اند که شناخت آن‌ها می‌تواند به محافظت از انسان‌ها و شناسایی سرطان‌های پر خطر کمک کند.

نکته قابل توجه در خصوص میکروب‌ها و باکتری‌های محیط دهان و دندان این است که میزان باکتری و تنوع آن در دهان هر فرد با فرد دیگر تفاوت دارد و این باعث می‌شود برخی افراد بیشتر و برخی دیگر کمتربه انواع سرطان‌ها وبیماری‌ها مبتلا شوند.

از جمله باکتری‌های خطرناک محیط دهان که می‌تواند باعث ابتلای فرد به سرطان لوزالمعده شود، PG (با نام علمی Porphyromonas Gingivalis) است که در دهان بیش از ۶۰ درصد مبتلایان به این سرطان مرگبار شناسایی شده است.

باکتری دیگر AA (با نام علمی Aggregatibacter Actinomycetemcomitans) است که در دهان بیشتر مبتلایان به سرطان پانکراس وجود دارد.

کارشناسان همچنین دریافتند برخی از باکتری‌های مفید برای سلامت بدن و جلوگیری از ابتلا به سرطان در محیط دهان برخی افراد وجود ندارد و این امر باعث افزایش خطر ریسک ابتلای آن‌ها به سرطان می‌شود.

کارشناسان اعتقاد دارند وجود برخی باکتری‌های مفید در محیط دهان و دندان بسیار مفید است و خوردن غذاهای پروبیوتیک به رشد و افزایش آن‌ها کمک می‌کند.

بر این اساس محققان به افراد توصیه می‌کنند به طور منظم مسواک بزنند تا میکروب‌ها و باکتریهای آلوده و خطرناک در محیط دهان آن‌ها کمتر شود، همچنین به طور منظم غذاهای حاوی باکتریهای مفید مصرف کنند.

اکنون بسیاری از بیماری‌ها از جمله هلیکوباکتر پیلوری، باکتری مولد زخم معده از طریق آزمایش بزاق دهان قابل شناسایی و تشخیص است.
ارسال نظرات