پیگیری «بسیج» از اوضاع آشفته نرخ دستمزد کارگران -30
خدایی گفت:ستاد مزد کشور از اواسط آذرماه سال 95 بر روی مفهوم حداقل های زندگی جلسات متعددی را برگزار کرده است و به نتیجه نهایی نزدیک شد.
کد خبر: ۸۸۴۴۲۰۴
|
۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۵:۱۸

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، تعیین دستمزد کارگران هرساله در شورای عالی کار با حضور نمایندگانی از دولت، کارفرمایان و کارگران مشخص می شود.

تعیین این دستمزد به هر اندازه ای که باشد اغلب کفاف زندگی روز مره کارگران را نخواهد داد نکته جالب این است که اغلب دستمزدها بر اساس میزان تورم سالیانه تعیین می شود اما دولت ها به خاطر اینکه میزان تورم واقعی را اعلام نمی کنند همواره کارگران متضرر می شوند.

بسیج در نظر دارد تا طی چند گزارش پیوسته موضوع تعیین دسمزد کارگران رادر سال 96 پیگیری کند لذا بر آن شدیم تا با چند تن از نمایندگان و کارشناسان گفتگو کنیم.

طی گزارش های پیشین برخی از نمایندگان سابق مجلس و نمایندگان شورای عالی کار در خصوص تعیین دستمزد کارگران اظهار نظر کردند.اما در راستای ادامه گزارش ها، گفتگویی با عضو سابق کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی ترتیب داده ایم که از نظرتان می گذرد:

علی خدایی، عضو شورای عالی کار، در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، با اشاره به اوضاع اقتصادی کشور و تبعض های مالی و اتخاذ راهکاری مناسب در این زمینه گفت: ستاد مزد کشور از اواسط آذرماه سال 95 بر روی مفهوم حداقل های زندگی جلسات متعددی را برگزار کرده است و به نتیجه نهایی نزدیک  شد.

ستاد مزد حداقل زندگی کارگران را مشخص می کند

وی تصریح کرد: گفتنی است بعد از آنکه این حداقل های زندگی مشخص شد ممکن است به قدری فاصله دستمزد کارگران زیاد باشد که نتوان آن را در مدت یک سال جبران کرد.واقعیت این است که حداقل دستمزد کارگران ما حداکثر تا 10 روز می تواند کفاف زندگی را دهد.به خاطر همین علت ممکن است افزایش نرخ دستمزد کارگران فراتر از اقتصاد کشور ما باشد.در آن صورت باید به یک برنامه ای برسیم که طی چند سال این عقب ماندگی را جبران کنیم.

خدایی خاطرنشان کرد: متأسفانه سال ها مسئولین از تأمین حداقل زندگی کارگران غفلت کرده اند و فقط بر موضوع تورم تکیه داشته اند و حتی نرخ تورم را به صورت کل لحاظ نکرده اند.

ارسال نظرات