یک کارشناس مسائل سیاسی جنس آرای منفی روحانی را اقتصادی دانست و گفت: افزایش میزان آرای منفی دولت فعلی و آگاهی وزیران و مسئولان دولت از این اتفاق باعث شده تا شاهد برخوردهای تند اخیر برخی وزرا باشیم، عصبانیتی که ناشی از احتمال رای نیاوردن این دولت در دوره بعد است.
کد خبر: ۸۸۴۴۳۵۰
|
۱۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۴
به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ محمد جواد یاری، کارشناس مسائل سیاسی و استاد دانشگاه در ارتباط با اظهارات اخیر برخی از مسئولین مبنی بر تخریب دولت از سوی دلواپسان گفت: عده ای از مسئولین مدام می گویند «برخی از افراد دولت را تخریب می کنند و نکات مثبت آن را نمی بینند» این نوع نگاه بر این موضوع مرتبط است که طبق بررسی های به عمل آمده آرای منفی آقای روحانی نزدیک به چهل درصد بوده که همچنان در حال افزایش است، این اتفاق باعث شده حامیان و مدیران دولتی با ارائه آمارهای مبهم برای دفاع از عملکردهای خود به تب و تاب بیافتند.

جنس آرای منفی روحانی، اقتصادی است

یاری اظهار کرد: آرای منفی آقای روحانی سیاسی نیست که بتوان با فشار یا موضع‌گیری آن را تغییر داد، جنس این آرا از اقتصاد است و به کارآمدی یا ناکارآمدی دولت مرتبط می‌شود و تغییر آرا به آسانی امکان پذیر نیست، به همین دلیل وی و برخی از مسئولان با عصبانیت با این وضعیت برخورد می کنند، حتی احتمال می دهند انتخابات به دوره دوم نیز کشیده شود.

برخی تمامی نهادهای نظارتی کشور را نادیده می گیرند

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به ادعاهایی مبنی بر اینکه «دولت قبل 700 میلیارد دلار پول نفت را چه کرده است»، بیان کرد: استفاده از چنین ادبیات سخیفی حاکی از بی اطلاعی و کینه ورزی است، آیا دولت قبل یارانه‌ها را پرداخت نمی کرد؟ مگر حقوق 4 میلیون کارمند و 8 هزار بازنشسته را پرداخت نکرد؟ مگر در کشور دیوان محاسبات، سازمان بازنشستگی و مجلس وجود ندارد؟

وی در ادامه افزود: بیان این موضوع حاکی از این است که مطرح کنندگان چنین جملاتی تمامی نهادهای نظارتی کشور را نادیده گرفته و زیر سوال برده اند، چنین جملاتی کاملا غیر کارشناسی و حزبی تلقی می شود.

 میانگین درآمدهای نفتی دولت یازدهم با دولت قبل برابر است

این استاد دانشگاه با اشاره به آمارهای بیان شده از سوی «اوپک» مطرح کرد: طبق این آمارها، میانگین درآمد نفتی دولت در این چند سال با دولت قبلی برابر است، یا نهایتا یک‌درصد اختلاف دارد، اینکه رئیس دولت در یک سخنرانی بگوید دولت قبل نفت را 120 دلار به فروش می رساند و کشور را اداره می کرد حاکی از یک سخن سیاسی و حزبی است، در حالیکه قیمت نفت فقط برای نصف روز 120 دلار بود و در همان روز نیز نفت به مقدار زیادی فروخته نشد، تعمیم دادن این جمله به کل 8 سال دولت قبل ناشی از کینه ورزی و بی عدالتی است.

یاری گفت: تمام این مسائل به علت افزایش میزان آرای منفی دولت فعلی و آگاهی وزیران و مسئولان دولت از این اتفاق است، به همین منظور اکثریت وزرا از جمله وزیر راه با خبرنگار آنگونه برخورد کرده و میکروفون خبرنگار را گرفته است یا وزیر بهداشت در صحبت با فرماندار ایلام از کلمه رکیک استفاده می کند، تمام این مسائل حاکی از عصبانیت ناشی از احتمال رای نیاوردن این دولت در دوره بعد است.

کار نکردن به بهانه مقصر بودن دولت قبل/پسر 28 ساله یک وزیر،رئیس 5 شرکت مهم است

وی افزود: در حال حاضر نرخ بیکاری فارغ التحصیلان 35 درصد است، ظرفیت‌های خالی تولیدی پر نمی‌شود، روزانه 137 کانتینر پوشاک از ترکیه وارد ایران می شود بدون اینکه کسی جلوی این اتفاق را بگیرد، حتما دس‌ هایی در این داستان دخیل است، صندوق بین‌المللی پول رسما اعلام می کند که بعد از گذشت یک سال تحریم های بانکی لغو نشده، لذا مراودات تجاری و سرمایه گذاری‌های بزرگ که نیازمند مشارکت بانک ها است با ایران انجام نمی شود و بانک های بزرگ بین المللی نیز با ایران همکاری ندارند؛ آقایان فقط این اتفاق ها را به دولت قبل پاس می دهند، در حالیکه افرادی همچون امیرکبیر در 4 سال آنچنان تحولی در کشور ایجاد کردند که هنوز هم از آنان به نیکی یاد می شود، امروزه پسر 28 ساله یکی از وزرا، ریاست 5 شرکت مهم مرتبط با وزارت راه را بر عهده دارد.

 واردات 30 میلیارد تومانی مسواک و سیب زمینی، مغایر با اقتصاد مقاومتی

یاری با اشاره به نامگذاری امسال با نام اقتصاد مقاومتی گفت: نامگذاری مکرر سالها با نام اقتصاد مقاومتی توسط رهبر انقلاب، نشان دهنده این موضوع است که در سال قبل به اقتصاد مقاومتی عمل نشده، مگر می شود بر اساس آمار گمرک 30 میلیارد تومان واردات مسواک و 5 هزار تُن سیب زمینی در سال 95 از کشور هند داشته باشیم و بعد بگوییم دولت به دنبال اقتصاد مقاومتی است، در حالیکه این اقدام و عملکرد دولت به شدت با اقتصاد مقاومتی متضاد است، حرف زیاد است، هر شخصی می تواند حرف بزند اما مهم عملکرد است.

طرفداران دولت هم کارنامه دولت را موفق نمی دانند

این کارشناس سیاسی در ادامه بیان کرد: آقای زیباکلام، یکی از طرفداران دولت و از تئوریستن های مطرح اصلاح طلب می گوید: روحانی در زمینه اقتصاد، کارنامه موفقی ندارد و در مسائل فرهنگی و اجتماعی اوضاع بدتر است.

افزایش ناعادلانه حقوقها در دولت یازدهم

وی با اشاره به افزایش حقوق کارکنان دولت گفت: افزایش حقوق استانداران در این دولت 430 درصد، فرمانداران 360 درصد، وزرا 570 درصد، رئیس جمهور 440 درصد، معاونین وزرا 530 درصد بوده اما حقوق کارمندان تنها 12 درصد افزایش یافته است.

 هزینه های سرسام آور دولت/از ناهار 500 میلیون تومانی تا واردات 11 میلیون دلاری

این استاد دانشگاه بیان کرد: هزینه های جاری دولت در مدت این 4 سال با کل دوران بعد از انقلاب، از ابتدای انقلاب تا سال 1392 برابری می کند، ناهار آقایان در کرج 500 میلیون تومان هزینه داشت، به گونه ای که امام جمعه کرج در تریبون رسمی نسبت به این مسئله انتقاد کرد.

وی افزود: دولتی ها اعلام کردند فایده هر روز اجرای برجام روزی 100 میلیون دلار است، هم اکنون نزدیک به چهارصد روز از اجرای برجام می گذرد اگر تعداد این روزها را در 100 میلیون دلار ضرب کنیم، نتیجه ای حاصل می شود که دولت باید پاسخ بدهد که این پول کجا رفته است؟

یاری با تاکید بر اینکه دولت قبل ایرادات زیادی داشت و از آن به هیچ عنوان دفاع نمی کنم، گفت: واردات دولت قبل در 8 سال از چین برابر با 5 میلیارد دلار بود در حالیکه دولت کنونی 11 میلیارد دلار تاکنون از چین واردات داشته است اما 5 میلیارد دلار در 8 سال کجا و 11 میلیارد دلار دولت فعلی تاکنون کجا؟

 7 پله نزول وضعیت بیکاری در طی دو سال

این کارشناس سیاسی اظهار کرد: صندوق بین المللی پول یک نهاد بین المللی و غربی است اما از آنجا که دولت بر آمار آن استناد می کند تنها یک آمار اعلامی از سوی آن را محض اطلاع مطرح می کنم؛ این نهاد اعلام کرد «کشور ایران در سال 1394 و 1395 در وضعیت بیکاری 7 پله نزول کرده است». این آمار بین المللی و مورد قبول دولت نیز هست، باید پرسید آیا این میزان واردات با اقتصاد مقاومتی نسبتی دارد؟

از صبر مردم سوء استفاده می شود

یاری گفت: یکی از دوستان رئیس جمهور کره جنوبی رشوه ناچیزی گرفت اما آنگونه با او برخورد کردند؛ در کشور ما برادر رئیس جمهور به رانت، سوء استفاده های مالی و اختلاس مشغول است اما حتی تذکری به او داده نمی شود، 16 هزار میلیارد تومان پول فرهنگیان توسط چند نفر اختلاس می شود، بعد رئیس جمهور می گوید این اختلاس نبوده و تنها یک بدهی بانکی است، هر جای دنیا بود این دولت یک ماه هم دوام نمی آورد، اینان از صبر مردم سو استفاده می کنند.

حتی با یک مورد از نجومی بگیران برخورد نشد

وی افزود: نزدیک به 3 هزار مدیر حقوق های نجومی گرفتند اما با یک مورد نیز برخورد نکردند و برای رهایی از فشار افکار عمومی نهایتا مدیران را جابجا کردند، این دولت، دولت سرمایه‌داری و اشرافی‌گری است که با ادبیات امام(ره) در خصوص دولتمردان هیچ تناسبی ندارد، امام فرمودند« اگر زمانی دیدید مسئولین شما از اشخاص مرفه هستند، فاتحه آن دولت و ملت را باید خواند» اما امروز می بینیم 6 وزیر این دولت بالای هزار میلیارد تومان ثروت دارند، وزیر بهداشت هم اکنون 1600 میلیارد تومان ثروت دارد، امام فرموده‌اند نگذارید اقشار سرمایه‌دار و مرفه مسئولیت ها را برعهده گیرند، دولت باید تکلیف خود را با آرمانهای حضرت امام مشخص کند.

تنها 3 درصد جابجایی ها در کشور هوایی است/دیده نشدن اولویت های مردم فاجعه است

این استاد دانشگاه بیان کرد: موارد بسیار زیادی در دولت در تضاد 100 درصدی با گفته های امام وجود دارد، تنها 3 درصد جابجایی ها در کشور ما از طریق ناوگان هوایی است و 97 درصد ناوگان زمینی است اما تمام هم و غم و بودجه دولت صرف وارد کردن هواپیما به کشور می شود چون خود این افراد سرمایه‌دار هستند و می توانند با هواپیما سفر کنند، این یعنی الویت های مردم را ندیدن و این برای کشور فاجعه است.

افشاگری اختلاس‌ها را سیاسی کاری عنوان می کنند

یاری افزود: در وزارت بهداشت پرداخت‌های 800میلیون تومانی انجام می شود و بعد حقوق کارگر را 800 و 900 هزار تومان تعیین می‌کنند، 10 هزار میلیارد تومان در صندوق ذخیره فرهنگی و 6 هزار میلیارد هم که به تازگی کشف شده توسط 30 نفراختلاس می‌شود و بعد می گویند اینها سیاسی کاری است.

وی گفت: فساد مالی چوی سون سیل، دوست رئیس جمهور کره جنوبی سبب برکناری وی از ریاست جمهوری علی رغم وجود طرفداران حزبی شد؛ یعنی با مجلس حزبی، اما مجلس شورای اسلامی برای اینکه در دوره بعد رای بیاورد به وظایف خود عمل نمی‌کنند و لابی گری می کنند، این مجلس برای اینکه به وظایف خود عمل نکرده است، در پیشگاه خدا و ملت برای پاسخگویی عاجز است.

این استاد دانشگاه بیان کرد: در زمینه برجام، وزیر امور خارجه در کمیسیون امنیت ملی می گوید من اشتباه کردم که به «جان کری» اعتماد کردم و رئیس جمهور نیز در روز اجرای برجام گفت «تمام تحریم های مربوط به هسته ای، غیر هسته ای، موشکی و بیمه برداشته می شود»، اما اکنون که بیش از یک سال از زمان برجام می‌گذرد 80 مورد تحریم جدید علیه ایران وضع شده است، که رهبری فرمودند اگر حتی یک مورد وضع شود باید برجام را در آتش انداخت، اینان حتی به فرموده‌های رهبری نیز عمل نمی کنند، برجامی که اسرائیل از آن دفاع می کند مشخص است در چه حدی از اعتبار قرار دارد.

سقوط 12 پله ای پاسپورت ایرانی در سه سال اخیر

یاری گفت: وعده بازگرداندن اعتبار به پاسپورت ایرانی را دادند، موسسه هنلی و شرکا که شاخص اعتبار سنجی گذرنامه کشورها را اعلام می کنند، اعلام کرد کشور ایران در این 3 سال 12 پله از جایگاه خود سقوط داشته است.

طرفداران دولت هم به قابل دفاع نبودن دولت معترف هستند

وی افزود: امروزه آمریکا، عربستان و تمام دنیا علیه ایران متحد شده اند، این آقایان باید به این مسائل پاسخگو باشند، وضعیت موجود به اندازه ای فضاحت بار است که طرفداران دولت در طیف اصلاحات خود را کنار کشیده اند، آقای معین که از تندروهای اصلاح طلبی و مشارکتی است چند روز گذشته اعلام کرد، نمی شود از این دولت دفاع کرد و این به ضرر اصلاحات است، اینان باید برای مردم توضیح بدهند.

این کارشناس سیاسی تصریح کرد: مسئولان دولت سند آموزشی یونسکو را پذیرفته اند، این پذیرش به معنای حذف تعالیم الهی از آموزش و پرورش است، FATF  را پذیرفته اند این یعنی خیانت به آرمان حزب الله، حماس و مستضعفین، اینان در موضوع برجام نه تنها، خود برجام را پذیزفتند بلکه قبول کردند هیچ ماهواره ای به فضا فرستاده نشود، معلوم است که ما دلواپس و منتقد هستیم و این مسائل را بازگو می کنیم، اینجا جمهوری اسلامی است، برای آزادی خون داده شده، اینگونه نبوده است که هر کسی خواست بیاید، آن بالا بنشیند و بخواهد هر کاری انجام دهد، اینجا یک ریال دزدی و اختلاس باید به قیمت ماندن و نماندن دولت تمام شود، اما میلیاردها تومان از پول های این کشور توسط مدیران حرام خوار غارت می شود و رهبر انقلاب دستور برخورد دادند اما هیچ برخوردی صورت نگرفته است، آقایان از این صحبت ها نباید عصبانی باشند بلکه باید از کارنامه پر از اشتباه و خیانت بار خود عصبانی باشند و باید جوابگو باشند اگر قوه قضاییه می خواست به وظایف خود عمل کند باید این افراد را به پای میز محاکمه می کشید، در هیچ جای دنیا اینگونه با این مسائل مدارا نمی شود، مجلس که گویا در خواب خرگوشی ابدی فرو رفته و به هیچ کدام از وظایف نظارتی خود عمل نمی کند، مجلس عملا و اساسا در جمهوری اسلامی ایران کارآیی خود را در برابر دولت به دلیل مسائل حزبی از دست داده است تا بتواند در دوره بعد رای بیاورد.

مردم در انتخابات باید تکلیف ریل گذاری انقلاب را مشخص کنند

یاری در پایان خاطرنشان کرد: باید انقلابی در عرصه مدیریت کشور شکل گیرد، انقلاب در این زمان حقیقتا از ریل خود خارج شده است، و فرموده‌های مقام معظم رهبری حاکی از این واقعیت تلخ است و مردم در انتخابات باید تکلیف این ریل گذاری انقلاب را مشخص کنند.

منبع: دیار آفتاب؛

انتهای پیام/

ارسال نظرات