دکتر سید محسن طباطبایی گفت: شواهد نشان می دهد آنچه که اشتغال را در شهرها پر رونق خواهد کرد، تولید است و با وجود تقویت موج صنعت زدایی از شهرها در سالهای اخیر، همچنان تولید در شهرها بسیار حیاتی است.
کد خبر: ۸۸۴۴۵۲۲
|
۲۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۹

به گزارش خبرگزاری بسیج، دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران ضمن تشریح عملکرد برخی از شهرها در زمینه توسعه تولید در شهرها گفت:  شهرهای مختلف از جمله نیویورک و مونیخ به تکاپو افتاده اند که چطور می توانند در اقتصاد نوین شهری که توام با آگاهیهای زیست محیطی است و در عین حال محدودیت های فضایی شهرها را نیز در نظر دارد، استراتژیهایی را تدوین کنند که تولید همچنان در شهرها پر رونق باشد.


 دکتر سید محسن طباطبایی دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران، با اشاره به شعار سال 96 مبنی بر اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال گفت: شواهد نشان می دهد آنچه که اشتغال را در شهرها پر رونق خواهد کرد، تولید است و با وجود تقویت موج صنعت زدایی از شهرها در سالهای اخیر، همچنان تولید در شهرها بسیار حیاتی است.

وی با تاکید بر اینکه رکود و یا خروج تولید از شهرها به کاهش اشتغال دامن می زند، افزود: در دهه های اخیر در بسیاری از شهرهای بزرگ جهان سهم بخش تولید به شدت کاهش یافته و به فعالیتهای خدماتی افزوده شده و این موضوع در برخی موارد مانند دیترویت آمریکا به زوال شهری و افت اقتصاد شهری انجامیده است.

طباطبایی ادامه داد: شهرهای مختلف از جمله نیویورک و مونیخ به تکاپو افتاده اند که چطور می توانند در اقتصاد نوین شهری که توام با آگاهیهای زیست محیطی است و در عین حال محدودیت های فضایی شهرها را نیز در نظر دارد، استراتژیهایی را تدوین کنند که تولید همچنان در شهرها پر رونق باشد چرا که بخوبی اگاهند که تغییرات و نوآوریها از بخش تولید به سایر بخشها سرایت می کند.

مدیرمسئول فصلنامه علمی پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری ادامه داد: از طرفی دیگر تحقیقات متعدد نشان می دهد که بین بخش تولید و بخش خدمات ارتباط درونی متقابلی وجود دارد و ارزش افزوده بخش خدمات وابسته به ورودیهای بخش تولید است اگر بخش تولید پویا نباشد بخش خدمات نیز افول خواهد کرد.

کارشناس مسائل اقتصاد شهری با بیان اینکه بین 70 تا 80 درصد قیمت یک تولید کارخانه ای مربوط به هزینه خدمات آن شامل خدمات قبل از تولید ، حین تولید و پس از تولید است که این موضوع جایگاه بخش تولید را بخوبی آشکار می سازد، یادآور شد: امروزه در شهرها اگرچه صنایع تولیدی که تولیدات ملموس و فیزیکی دارند به مناطق ارزانتر می روند اما  تمرکز صنایع دانش بینان که قسمت عمده تولید آنها داده و اطلاعات است روز به روز بیشتر می شود.

طباطبایی با تاکید بر اینکه اقتصاد شهری نوین روز به روز بیشتر به تحقیق و توسعه، خدمات تجاری و مالی، فناوریهای نوین، توریسم و صنایع خلاق متکی می شود گفت: امروزه بیش از 25درصد درآمد اروپا ناشی از تجارت فناوری اطلاعات و تحقیق و توسعه است.  

استاد دانشگاه در نهایت گفت: با عنایت به شعار سال مطرح شده از سوی مقام معظم رهبری با عنوان اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال، به نظر می رسد شهرها باید به عرصه تحقق این شعار تبدیل شوند و نقشی مهم و منحصر بفرد را در این راستا به عهده بگیرند.
ارسال نظرات