انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای پنجره‌ای به‌سوی علوم مختلف و راهی برای خودکفایی جمهوری اسلامی ایران در علوم مختلف است.
کد خبر: ۸۸۴۵۰۶۵
|
۲۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از لرستان، 20 فروردین در تقویم جمهوری اسلامی ایران روزی است که از سال 85 نامی خاص به خود گرفت، 20 فروردین‌ماه به‌واسطه افتتاح پروژه راه‌اندازی دومین مجموعه جدید سانتریفیوژهای تأسیسات هسته‌ای نطنز با ورود به مرحله صنعتی غنی‌سازی اورانیوم، به بزرگ‌ترین دستاورد تاریخ خود دست‌یافت و به مناسبت دستیابی جمهوری اسلامی ایران به فناوری هسته‌ای به نام «روز ملی فناوری هسته‌ای» نام‌گذاری شده است.

انرژی هسته‌ای پنجره‌ای به‌سوی علوم مختلف

این روز غرورآفرین در تاریخ جمهوری اسلامی ایران و دستیابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای پنجره‌ای به‌سوی علوم مختلف و راهی برای خودکفایی جمهوری اسلامی ایران در علوم مختلف است.

هرساله در این روز از دستاورد‌های علمی و تکنولوژیک هسته‌ای در کشور رونمایی می‌شود و این مسئله می‌تواند جمهوری اسلامی ایران را به ام‌القری جهان اسلام در دانش هسته‌ای تبدیل کند.

گفتنی است، کشور ايران در سال ۱۹۵۸، به عضويت آژانس بين‌المللي انرژي اتمي (I.A.E.A) درآمد و در سال ۱۹۶۸، پيمان عدم تكثير سلاح‌هاي هسته‌اي (N.P.T) را امضا كرد و در سال ۱۹۷۰، آن را در مجلس شوراي ملي به تصويب رساند و سبب شد آمريكا در سال ۱۹۶۷، اولين رآكتور تحقيقاتي ۵ مگاواتي آب سبک را به ايران بفروشدو در دانشگاه تهران نصب و راه‌اندازي كرد.

برنامه ايران در سال 1353 اين بود كه در عرض بيست سال، چرخه كامل سوخت را بومي كرده و بیست‌وسه هزار مگاوات برق را از طريق ۲۲ نيروگاه هسته‌اي تأمین کند که در تاريخ ۱۸ دی‌ماه ۱۳۷۳ قرارداد تكميل و راه‌اندازي واحد يک نيروگاه اتمي بوشهر به‌صورت مشاركتي بين ايران و روسيه منعقد شد و در مرداد ۱۳۷۷ بار ديگر اين قرارداد مورد بازبيني كلي قرار گرفت.

در سال ۱۳۵۷ با پيروزي انقلاب، عمليات ساخت اين نيروگاه‌ها از جانب كشورهاي غربي متوقف و در طول جنگ ايران و عراق تأسیسات موجود چندين بار موردحمله هوايي عراق قرار گرفت، كه در اثر آن آسيب‌هايي به تجهيزات و ساختمان‌هاي موجود وارد شد. در زمان دولت هشتم ايران، اين دولت حاضر به پذيرش چند توافق‌نامه شد كه به‌تدریج كليه فعاليت‌ها و مطالعات مرتبط بادانش اتمي در ايران را به حالت تعليق درآورد.

توانایی هسته‌ای ایران دشمن را ناامید می‌کند

حجت‌الاسلام محمد نظری، امام‌جمعه بیرانشهر در این رابطه اظهار داشت: در کنار تمام توانایی‌هایی که به رخ کشورهای جهان کشیدم توانایی هسته‌ای بود که باعث شد دشمنان ایران اسلامی هیچ غلطی نکنند.

وی بیان کرد: در جریان برجام باآن‌همه تلاش برای ملایمت کردن هجمه‌های علیه ایران, بازهم آمریکا در این موضوع مثل همیشه دروغ‌گو و غیرقابل اطمینان و اعتماد بود.

آیت‌الله میرعمادی، نماینده ولی‌فقیه در لرستان با اشاره به سالروز قطع رابطه ایران با آمریکا و روز فناوری هسته‌ای گفت: برخلاف اینکه دانش هسته‌ای در اختیار تعداد محدودی از کشورها بود و استکبار جهانی تحریم شدیدی علیه ایران اعمال کرد اما جوانان دانشمند به فناوری هسته‌ای دست یافتند و در این راه نیز شهید شدند.

ضرورت داشتن انرژی هسته‌ای برای همه کشورها

وی بابیان اینکه مسئله داشتن فناوری هسته‌ای با توجه به کاربرد فراوان آن در حوزه‌های مختلف برای هر کشوری ضرورت دارد، تصریح کرد: استکبار جهانی این فناوری را در انحصار خود قرار داده و اگر کشوری مثل ایران به این فناوری دست پیدا کرد بدترین اقدامات را علیه آن انجام می‌دهد.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان تصریح کرد:آمریکا برخورد دوگانه نسبت به مسائل هسته‌ای دارد و این در حالی است که رژیم صهیونیستی ۲۰۰ بمب هسته‌ای داشته ولی آمریکا از او حمایت می‌کند بااین‌وجود فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای ایران را مورد تحریم شدید قرار می‌دهد.

انتهای پیام/ش

ارسال نظرات