خبرهای داغ:
تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی (ع) گفت: سلامت تنها در ابعاد و علل مادی خلاصه نشده و متأثر از سلسله عوامل معنوی و باطنی است.
کد خبر: ۸۸۴۵۲۶۸
|
۲۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۲
آیت‌الله سید علی‌اصغر دستغیب صبح امروز در دیدار با مدیر و کارکنان دانشگاه علوم پزشکی شیراز اظهار داشت: یک سنت حسنه که هر ساله در ایام آغازین سال مدنظر مؤمنان است حضور در اماکن متبرکه و مضاجع شریف است و این سنت نشانگر آن است که همان‌گونه که جامعه به تأمین سلامت و بهداشت جسمی و بدنی نیاز دارد، نیاز بزرگ‌تر و برتر، تأمین سلامت روح است و این مهم در پرتو ذکر و یاد خدا حاصل می‌شود.

وی افزود: رابطه با خداوند قادر متعال نیاز تمام ابنای بشر است و چنانکه در روایات آمده سلامت یکی از دو نعمت اساسی اعطاشده از سوی خداوند به انسان است و رسیدن به سلامت کامل تنها در پرتو بندگی و عبودیت خداوند حاصل می‌شود و همان نعمت سلامت جسمی که از نعمات الهی تلقی شده نیز ناظر بر این است که اگر تمام اسباب ظاهری و مادی فراهم شود و همه موانع تأمین سلامت برطرف شود یک سوی قضیه فراهم آمده که بُعد دیگر شفا و سلامت در سایه عمل به دستورات الهی محقق می‌شود و تنها به علل و عوامل مادی منحصر نیست بلکه جهات باطنی و معنوی بر آن تأثیرگذار است.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: بسیاری از بیماری‌ها و اختلالات جسمی و حوادث اموری است که می‌تواند به علل دیگری غیر از علل مادی مربوط باشد چنانکه در روایات صدقه دافع بلا و دعا مقدمه خیر دانسته شده و معنای این موارد آن است که اگر همه تمهیدات و علل و عوامل مادی فراهم شود اما خللی از جنبه‌های معنوی و باطنی موجود باشد ممکن است آن علل و عوامل مادی را خنثی کند.

آیت‌الله دستغیب بیان کرد: بنابر روایات صله‌رحم که از سرفصل‌های اخلاقی و دینی محسوب می‌شود سبب طول عمر و دفع بلا است و اگر قطع رحم شود نتیجه معکوس می‌گذارد و از این جهت است که امور باطنی و معنوی بر سلسله علل مادی اثرگذار است.

وی با بیان این‌که انسان برای آرامش قلب به ارتباط با خداوند نیاز دارد، گفت: حتی اگر سلامت جسمی و ظاهری انسان تأمین باشد نبود رابطه با خداوند به سلب آرامش او می‌انجامد.

تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی (ع) با بیان این‌که خدمت در حوزه سلامت بسیار ارزشمند است، افزود: باید تأمین سلامت فردی و اجتماعی را در دو بعد روحی و جسمی تعریف کنیم و این‌که نخستین جلسه عوامل بهداشت و درمان در جوار یک بارگاه نورانی برگزار می‌شود به سبب استعانت از الطاف الهی در همین باب است.

وی با اشاره به حدیث ملک داعی گفت: در شب‌های ماه رجب ملکی در آسمان هفتم هر شب ندا در می‌دهد که می‌گوید خوشا به حال آنان که دائم‌الذکر و اهل طاعت الهی هستند.

نقش پر رنگ علما در فرهنگسازی طرح تحول نظام سلامت

آیت‌الله دستغیب با بیان این‌که بحث پزشک خانواده ابتدا در منظر مردم کمی ثقیل بود اما اکنون جا افتاده و منقح است، ابراز داشت: در این زمینه شاید وظیفه صاحب‌نظران و علما باشد که ابعاد کار را برای مردم تشریح کنند تا مجموعه تلاشگر علوم پزشکی بتواند اهداف نظام مقدس اسلامی در سلامت و بهداشت عموم مردم را محقق سازد.

وی در پایان با بیان این‌که ایام متبرک ماه رجب و مناسبت‌های ولادت و سرور خاندان عصمت و طهارت موجبات نزول رحمت الهی است، گفت: امید داریم ثمره دعاهای مردم و نمازهای باران موجب استمرار نعمات الهی در روزهای آتی شود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها