نشست خبری سی و پنجمین جشنواره بین المللی فیلم فجر با حضور مدیران جشنواره و جمعی از اصحاب رسانه در پردیس سینمایی چهار سو آغاز شد.
کد خبر: ۸۸۴۵۴۵۵
|
۲۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۰
به گزارش خبرگزاری بسیج صبح امروز دوشنبه 21 فروردین نشست خبری سی و پنجمین جشنواره بین المللی فیلم فجر با حضور مدیران جشنواره و جمعی از اصحاب رسانه در پردیس سینمایی چهار سو آغاز شد.
 
 
 سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر، ۸-۱ اردیبهشت ۱۳۹۶(۲۱ تا ۲۸ آوریل ۲۰۱۷) به دبیری رضا میرکریمی در تهران برگزار می شود.
 
در شروع این مراسم چند تیزر دیگر که مربوط به بخش‌های مختلف جشنواره بود، به نمایش در آمد. حمیدرضا بیدقی طراح پوسترهای جشنواره است.
 
در این نشست خبری رضا میرکریمی دبیر جشنواره بیان کرد: از هشت اردیبهشت سال گذشته کارمان را شروع کردیم. همیشه گلایه می‌کنیم دبیرخانه ثابت نداریم اما مسئولان اقدامی نمی‌کنند. بالاخره دبیرخانه ثابت جشنواره راه اندازی شد.
 
وی تاکید کرد: هر جای دنیا بروید، هیچ رویدادی برگزار نمی‌شود مگر اینکه اهداف ملی در آن باشد. ما می‌خواهیم در منطقه حرف اول را بزنیم و اعتقاد راسخ داریم اگر مداومت داشته باشیم، یکی از بهترین‌ها خواهیم بود. تا زمانی که سینما هست، پس حشنواره هم باید وجود داشته باشد. پس باید چیزی در خور این سینما برگزار کنیم و این هدف ما و دیگر همکاران و سینماگران است.
 
میرکریمی درباره تحولات این دوره جشنواره اظهار داشت: سال گذشته تحولات مثبت و چشمگیری داشتیم و بیشتر مهمانان خارجی مبلغان ما بودند و سیل تماس ها و ارتباطات برای حضور افزایش یافت. حذف موارد ابهام‌انگیز شامل حذف هیات انتخاب، عدم اعلام کاندیداها، عدم انتشار لیست متقاضیان و ارسال پاسخ مستقیم به متقاضیان چیزهایی بود که مد نظر قرار دادیم.
 
وی با تاکید بر مشارکت جمعی در برگزاری این جشنواره بیان کرد: تقسیم مسئولیت کار مهمی است؛ اما اینکه جشنواره با سلایق مختلف پیش برود چیز خوبی نیست. بلکه باید یک کشتی هدایت باشد و همه نظرها را بشنود و پس از جمع‌بندی در دستور کار قرار دهد. خود من مسئولیت همه انتخاب‌هایی که انجام دادم را به عهده می‌گیرم و همه فیلم‌ها بجز چند فیلم بخش وحشت را دیدم و حاضرم در مورد همه آن‌ها صحبت کنم. مدیریت جشنواره را در قالب نرم افزاری راه اندازی کردیم و از سیستم کهنه دور و به دنیای دیجیتال رسیدیم و همه برنامه ها طبق آن به خوبی و درستی پیش خواهد رفت. مسئولیت‌ها نیز به درستی تقسیم شد و شرح وظایف کردیم. هر کسی که قرار باشد، جشنواره را پیش ببرد می تواند از آن استفاده کند و طبق زمان‌بندی و به درستی پیش برود.
 
وی با اشاره به بخش بازار فیلم جشنواره عنوان کرد: امسال با توجه به بازار فیلم که مشتری دارد و با آمدن سیستم وی او دی، بانک فیلم راه‌اندازی کردیم و آثار را دسته بندی و ارائه خواهیم کرد. بازار فیلم بسیار جدی‌تر از پارسال است و در این میان اتفاق خوب سال گذشته این بود که تعدا فراوانی از مهمانان بلیط را خودشان تهیه کردند. امسال این تعداد به صد نفر رسیده است و مشخص است که جشنواره مورد توجه آن ها قرار گرفته است.

میرکریمی درباره سیستم مالی جشنواره جهانی فجر گفت: ما سال گذشته سیستم مالی درستی را در دستور کار قرار دادیم و حدود یک میلیارد تومان نسبت به سال قبلش صرفه جویی شد. امسال برخی از مهمانان کل مخارجشان را پرداخت کردند و این باعث خوشحالی است.  جشنواره ما در «فیلم فریوی» و «فست هوم» دارای صفحه شد و این جریان ثبت شد. ما نمی‌خواهیم در جشنواره پیرو باشیم و قرار نیست از کاتالوگ‌های جشنواره های جهان کاملا بهره ببریم. ما باید کشف کنیم و دنبال دیکته کردن و دیکته شدن نیستیم و به دنبال تعامل هستیم؛ چون به تجربیات نیاز داریم. پارسال کاری کردیم که برای برخی الگو شد و آن باشگاه هواداران بود که البته به باشگاه جشنواره تغییر نام داد و حدود نه هزار عضو داشت که امسال به حدود بیست و دو هزار عضو رسید.
 
وی افزود: پردیس چارسو برای این باشگاه کوچک بود و به این جهت سینما فلسطین و فرهنگ را نیز در نظر گرفتیم. پردیس چارسو تا روز برگزاری جشنواره، سیستم صدا و تصویر با بالاترین کیفیت را ارائه می‌دهد. همه این اتفاقات به حمایت دکتر ایوبی بر می‌گردد که پای آن ایستاد. خوشبختانه مدیر بلند نظر دیگری آمد و از این استقلال جشنواره و رویکرد جدید جشنواره استقبال کرد.
 
دبیر سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر با اشاره به مدعوین خارجی جشنواره اظهار داشت: متاسفانه قانونی تبعیض آمیز و ظالمانه به وجود آمد. حتی برخی از کشورهای دوست از این قانون تبعیت کردند. به این جهت در دعوت از مهمانان کار سختی داشتیم. با همه این مشکلات جنگیدیم و دو برابر پارسال مهمان داریم. گفتن این اعداد سهل است، اما ماهیت کار یعنی جذب کردن آن ها بسیار دشوار بود. این یعنی هنر می تواند دیپلماسی بزرگ فرهنگی داشته باشد. 
 
میرکریمی درباره بخش دارالفنون جشنواره جهانی فجر گفت: بخش دارالفنون را در سال گذشته راه اندازی کردیم و امسال هفتاد سینماگر جوان از 32 کشور مختلف جهان حضور دارند. در کنار این 52 جوان از استان های مختلف کشور حضور خواهند داشت. تعدادی ورکشاپ برای دارلفنون در نظر گرفتیم که اساتید مطرح و برجسته آن را برگزار می کنند. 140 فیلم از 58 کشور جهان در جشنواره سی و پنجم حضور دارد.

وی درباره بخش‌های مختلف جشنواره این دوره گفت: امسال بزرگداشت عباس کیارستمی را داریم و خوشحالم این ادای دین را انجام می دهیم. بزرگداشت کیارستمی، سایه های ترس، مستند زیر ذره بین، بزرگان سینما، نمایش ویژه بازار، جام جهان نما، کلاسیک های ترمیم شده، مهربان با محیط زیست، سینمای کره و سینمای بالتیک از بخش های مختلف جشنواره امسال است. فیلم های او، پایان رویاها و نگار جزو فیلم های بلند بخش اصلی هستند.
 
 
به طور کلی 5 داور خارجی و ۲ داور ایرانی، فیلم‌های بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره جهانی فیلم فجر را قضاوت می‌کنند.

فلورین گالن برگر کارگردان، فیلمنامه نویس مطرح آلمانی و صاحب یک جایزه اسکار فیلم کوتاه، جسیکا وودورث فیلمساز، فیلمنامه نویس و ‌تهیه کننده بلژیکی، لخ مایفسکی شاعر، نقاش، نویسنده و کارگردان مشهور لهستانی، میکو هارادا بازیگر برجسته ژاپنی، دستیار و بازیگر فیلم های کوروساوا و اوبرتو پازولینی کارگردان و تهیه کننده سرشناس ایتالیایی به همراه فاطمه معتمدآریا بازیگر طراز اول و رسول صدرعاملی کارگردان و فیلمنامه نویس مطرح ایرانی، ۱۵ فیلم بلند و ۱۵ فیلم کوتاه بخش مسابقه بین الملل جشنواره جهانی را داوری خواهند کرد.

در این بخش فیلم هایی از کشور‌های لهستان، لتونی، اندونزی، بلغارستان، روسیه، کلمبیا، چین، ترکیه، فرانسه، اسپانیا و آرژانتین به همراه سه فیلم نگار، خانه و پایان رویاها از ایران رقابت خواهند کرد.
 
وی در ادامه گفت: فیلم‌های خانه کاغذی، آپاندیس و برگ جان فیلم های بلند بخش آسیایی هستند. کمال تبریزی جزو داوران بخش پانورامای آسیا و کشورهای اسلامی (جلوه گاه شرق) است. حجت الله ایوبی هم جزو داوران فیلم های بین المذاهب است .

میرکریمی درباره بودجه جشنواره اظهار داشت: من مجاز نیستم بودجه را در اختیار اهالی رسانه قرار بدهم؛ چون وزارت ارشاد باید این کار را بکند. اما به شدت مشتاقم و استقبال می‌کنم از این موضوع. البته اگر با انتشار همزمان ریز مخارج سال های قبل باشد، بهتر است.

وی درباره برگزاری ورکشاپ ها در دانشگاه‌های مرتبط گفت: دانشکده سینما و تئاتر را سال گذشته بازسازی و راه اندازی کردیم و خوشبختانه استقبال شد. امسال هم دانشکده صدا و سیما و دانشکده سینما تئاتر را در نظر داریم و ورکشاپ و نمایش فیلم خواهیم داشت. ما امسال در بخش مسابقه و آسیا سختگیری و حداقلی تعیین کردیم. یعنی فیلمی که نمایش قبلی در فستیوال مهم داشت، نمی‌تواند در این جشنواره نمایش داده شود تا از الان اصول جشنواره خودمان را حفظ و به سطح جهانی تر برسانیم. ما به دنبال جشنواره فرش قرمزی نیستیم و امیدوارم جشنواره را مردمی‌تر کنیم.
 
ارسال نظرات