سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران اعلام کرد ۳۷۲۶ واحد‌ صنعتی‌ کشور با ظرفیت کمتر از ۳۰ درصد فعالند که برخی از آنان با اعمال سیاست‌های حمایتی دولت توانسته‌اند، ظرفیت اسمی خود را افزایش دهند.
کد خبر: ۸۸۴۵۵۵۱
|
۲۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۱

به گزارش خبرگزاری بسیج،  اولین روز فروردین‌‌ماه امسال، مصاحبه‌ای با یکی از کارشناسان اقتصادی کشور با تیتر «رکود و اشتغال معضل اساسی اقتصاد/ رشد اقتصادی اعلام شده گمراه‌کننده است...» روی خروجی خبرگزاری فارس قرار گرفت.

در بخشی از این مصاحبه، ابوالقاسم حکیمی‌پور به موضوع تعطیلی 60درصد ظرفیت صنایع و‌ نبود سیاست در خط مشی‌‌گذاری اقتصادی کشور اشاره کرده بود.

بنا به گفته این کارشناس اقتصادی،‌ ما شاهد‌ رشد فراگیر در بخش‌های مولد کشور نبوده‌ایم ضمن آنکه در حال حاضر 20 هزار نفر در صنعت نفت ایران مشغول به کار هستند و فقط این رشد مربوط به آنها است.سایر بخش‌های اقتصادی کشورمان با رکود عجیبی مواجه است و این رکود نشأت گرفته از نبود سیاست در زمینه خط مشی‌‌گذاری اقتصادی است.

حکیمی‌پور گفته بود: 60 درصد ظرفیت صنایع کوچک و متوسط ما در حال تعطیل شدن است و با کمتر از 30 درصد ظرفیت خود کار می‌کنند. واردات کالاهایی که تا همین چند سال پیش روی میز دستفروشان بود امروز از کشورهای خارج انجام می‌شود و این همه عوامل موثر در بروز رکود کشور است.

به اعتقاد این کارشناس اقتصادی‌ همه این موارد نشان از این دارد که رکود در حال تعمیق است. خط‌مشی‌گذاران اقتصادی ما هیچ‌گونه واکنشی از خود نشان نمی‌دهند که در هنگام رکود باید چه کاری انجام دهند، وقتی تصمیم‌گیران اقتصادی ما نظیر وزرای اقتصاد و صنعت، رئیس سازمان مدیریت، سیستم بانکی و بانک مرکزی همه سکوت کرده‌اند و هیچ‌گونه راهکاری برای رفع رکود ندارند و احساس هم نمی‌شود، چنین مشکلاتی رخ می‌دهد.

پس از انتشار این مصاحبه، ‌امروز ‌روابط عمومی «سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران» ‌توضیحاتی در این‌باره ارائه داده است.

‌در ابتدای این توضیحات سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران آمده است: ‌عنوان شده است که «60 درصد صنایع کوچک کشور در حال تعطیلی است» اما به اطلاع می‌رساند این آمار و اطلاعات صحیح نیست. آخرین آمار و اطلاعات اخذ شده در زمینه تولید واحدهای صنعتی کوچک و متوسط داخل شهرک‌ها و واحدی صنعتی در سال 95 حاکی از این است که تعداد واحدهای صنعتی فعال با ظرفیت کمتر از 30 درصد، 3726 واحد است که برخی از این واحدها با اعمال سیاست‌های حمایتی دولت توانسته‌اند، ظرفیت اسمی خود را افزایش دهند، البته در همین زمان واحدهایی نیز وجود داشته‌اند که به دلایل شرایط اقتصادی طی سال‌های گذشته متوقف شده‌اند.

در ادامه این توضیحات آمده است: براساس اطلاعات جمع‌آوری شده از کل واحدهایی که فعالیتشان متوقف شده است، 40 درصد طی سال‌های 84-92 از چرخه تولید خارج شده‌اند که ارتباطی به دوره اخیر نداشته است.با این توضیحات سهم واحدهای فعال با ظرفیت کمتر از 30 درصد از کل واحدهای فعال 9 درصد خواهد بود که این آمار با آمار مندرج در تیتر و متن خبر کاملاً متفاوت است.

در بخش دیگری از توضیحات سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران آمده است:‌ در متن خبر به اقدامات نامناسب دولت‌ در خصوص اجرای فرامین مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی اشاره شده است که در این زمینه نیز‌ خلاصه‌ای از دستاوردها و اقدامات انجام شده صرفاً در شهرک‌ها و نواحی صنعتی ‌ارائه می‌شود.

باز فعال شدن 1081 واحد صنعتی غیر فعال با اشتغال 18271 نفر در سال 95، از مواردی است که در این توضیحات تأکید شده و آمده است: انعقاد قرارداد با 4031 سرمایه‌گذار جدید در سال 95 بوده است‌ که در طی دولت تدبیر و امید مجموعاً بیش 13هزار قرارداد سرمایه‌گذاران منعقد گردیده است؛ تعداد 2411 طرح صنعتی با اشتغال 38 هزار و 392 نفر در سال 95 به بهره‌برداری رسیده است که در طی دولت تدبیر و امید مجموعاً بیش از 8800 واحد صنعتی جدید با اشتغال بالغ بر 143 هزار نفر به بهره‌برداری رسیده است.

در بخش دیگری از این توضیحات آمده است: با توجه به نظارت صورت گرفته بر 1540 طرح و واحد دریافت‌کننده تسهیلات بانکی از محل طرح رونق تولید در داخل شهرک‌ها و نواحی صنعتی در سال 95 برای بیش از 6 هزار نفر اشتغال جدید ایجاد شده که بدون تردید با ظهور تأثیرات اجرای طرح رونق تولید شاهد افزایش تولید و ایجاد اشتغال جدید خواهیم بود؛ ضمناً 59 واحد صنعتی در داخل شهرک‌ها پس از اخذ تسهیلات طرح رونق تولید توانسته‌اند محصولات تولید خود را به بازارهای فرامرزی نیز ارسال ‌کنند.

در بخش پایانی ‌توضیحات سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران آمده است: نهضت راه‌اندازی مجدد واحدهای متوقف از ابتدای آغاز فعالیت دولت تدبیر و امید همواره مورد توجه بوده و این امر منجر شده است که 3352 واحد صنعتی غیر فعال با اشتغال 53562 نفر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی مجدداً راه‌اندازی شود همانگونه که اشاره شد این سازمان در سال 1395 اقدامات مناسبی را در راستای اجرای سیاست‌های اقصتاد مقاومتی برای حمایت از صنایع کوچک و متوسط انجام داده است که با نامگذاری سال جدید به نام سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال بخش قابل توجهی از این سیاست‌ها در سال‌جاری نیز ادامه خواهد یافت و شاهد اثرات هرچه بیشتر اقدامات صورت گرفته خواهیم بود.

ارسال نظرات